Utebox året runt!

Sv: Utebox året runt!

mina hästar står på lösdrift och har aldrig täcken utomhus.
Däremot kör jag med svetttäcke och installning tills den är någorlunda torr om jag skulle ha ridit häst svettig en kall vinterdag. Jag har ett varmblod och ett kallblod (båda travare)

Som vissa säger kan tre täcken vara mycket, men det beror ju helt på vad det är för täcken och hur bra de sitter. Att tänka på är ju att en häst med tjockt termotäcke är "större" än häst utan, därför kanske man måste prova ut täckena som de ska sitta?
Bara lite funderingar...

Annars behövs inte täcken egentligen för att hålla hästarna varma så, om de får behålla pälsen de själva sätter så håller de värmen alldeles utmärkt. Ifall de får tillräckligt med foder såklart!
Rider man mycket i uppvärmt ridhus, vill kunna ha kort päls för att undvika problemet med svettig häst samt om det är väldigt varmt i stallet, då först tycker jag att det kan vara aktuellt med täcken.
(Jo! och sen har vi ju förstås skadade hästar som måste skyddas från muskelspänningar för att inte bli sämre.)

btw. Jag tycker att utebox är ett betydligt bättre alternativ än varmstall!
Jämnare temperaturer för hästen samt fräschare luft! (oftast)

Håller nog med dig här. Antingen lösdrift ute eller vanlig box. Att stänga in hästen på ett litet och iskallt utrymme där den inte kan röra sig varm är helt galet tycker jag.

Ser nu att vi nog menar olika saker med utebox. Kopparbergs variant där flera hästar står bredvid varandra och värmer på så sätt upp det är ju utmärkt, och där det går att stänga för blåst och snöoväder.
De kallboxar jag sett här där jag bor är liksom sådana som står en och en, bestående av nåt tunt plywoodmaterial, och järngaller upptill där några mer seriösa försökt binda upp nåt slags vindskyddsmaterial...

Om en häst fryser och behöver hålla värmen så står de stilla ist för att spara energi.

Om nån är minsta intresserad av hästfysiologi ist för att jämföra med sina egna på- och avklädningar och människans uppfattning om väder så har jag skickat med en väldigt bra länk flera ggr.

Annars går det bra att göra ett studiebesök hos mina hästar.

Senast ändrad:

Lösdrift behöver inte utesluta en utbox, den skyddar hästen mot blåst och annat otyg i dåligt väder. Kyla skadar inte hästen, dock blir den påverkad av blåst, regn i kombination kyla.

En torr och vindskyddad häst fryser inte, miljön i utestallar/boxar är bättre för hästen än de innemiljöer som oftast finns. Det är här alla kvickdrag och bronkit hästar skapas, då luften som oftast är dålig i de flesta stallmiljöer.

Vad är det du inte fattar?
Jag vet att en häst inte behöver täcke på vintern, några av mina har inte täcken. Mina fölston går ute året om utan täcken, men de tränas ju inte så då klarar de sig utan täcke. Men en häst som tränas tycker jag man ska hjälpa att skydda, för muskler mår inte bra av att bli kalla. Det står ju på din länkade sida att det är skötarens asvar att anpassa skötsel och utfodring till hästens storlek, kondition och ändamål.
Det betyder ju inte att det är fel att täcka en häst. Du har ju själv täcke på din häst...vad har du då emot ett eller flera täcken? Vill man ha flera täcken på sin häst tror inte jag de lider av det, bara de sitter bra.

"Nu är det bara så att jag inte vill ha hästar som ska stå o vara svettiga bara för att de ska ha så mycket päls.."
<----- Där fattar jag inte varför dom skulle vara svettiga. Det är aldrig mina.

"När det är 20-25minus så är det jätte kallt i mitt stall och då skulle jag inte tro att det är sunt att stå med ett fuktigt täcke på sig." <--- Där fattar jag inte vem som tycker det är jättekallt, du eller hästen, och varför täcket skulle vara fuktigt. Mina täcken är alltid torra.

"Nu är de torra på ett kick o kan få varma kläder på igen." <--- Är dom torrare fortare för att dom har 3-4 täcken? Mina hästar är torra trots ett täcke.

"Jag slipper klippa dem för det tycker jag måste vara värre, att bli av med vinter jackan och karnske bara få på sig en vår jacka....ja jag vill gärna likna det med våra kläder för då är det lättare att förstå tycker jag." <---- Tro och tycka kan man göra i kyrkan. Hästar är inte människor och fungerar inte likdant så jämförelsen är helt galen - det var främst det jag reagerade på i ditt inlägg.

"Mina hästar har inte mått dåligt av det iaf." <---- Frågan är om de skulle må sämre av att ha ett täcke. Jag bryr mig zipp, zero om hur du gör med dina hästar men att rekommendera andra att sätta på 3-4 täcken utan att ha några logiska argument är väl lite onödigt.

Så du hade läst länken du nyss påstod att du inte kunde läsa?

Senast ändrad:

Aniie:
det finns belägg för att hästar (oavsett ras) klarar -27 grader utan täcke men med normal päls och så länge de har ordentligt med grovfoder eftersom de oftast äter för att hålla sig varma. Vi har haft ett antal hästar i uteboxar och ingen av dem har visat att de fryser. Men om du funderar på att ha hästen i utebox avråder jag dig från att ha på den tre täcken om den inte har det i hagen också, annars blir det en ganska rejäl temperaturskillnad mellan när den står i boxen och när den är i hagen. Hästar är väldigt känsliga för snabba övergångar från varmt till kallt (och vice versa).
När det gäller innestall är det mest vi människor som vill ha upp temperaturen, för hästarna mår finfint om stallet har samma temperatur som det är utomhus då de slipper dessa snabba övergångar.
Och sedan kommer vi ju till att det jag alltid säger: Alla hästar måste bedömas individuellt. Du vet inte hur just din häst kommer tycka om att stå i uteboxen. Enda sättet att ta reda på det är att testa. Du kommer nog se ifall hästen fryser eller ej. Personligen älskar jag uteboxar eftersom de gör hästarna så gott.

Där har du nog fel. En häst rör inte på sig för att hålla värmen, den äter mer. Ge så gott som fri tillgång på grovfoder så behövs säkert inga täcken heller.
Hade min häst tidigare i en box med halvdörrar som stog öppen jämt. Stängdes enadast då det blåste nordan eftersom öppningen vette mot norr. Och inte gick det ngn nöd på honom.

Elektron skrev:
Utmärkt tack. Vad har snöstorm med saken att göra? Det varken blåser eller snöar in i mina boxar.

Läs lite hästfysiologi: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32

Jag läste litet hästfysiologi på hippocampus och den säger så här: Hästar som hålls utomhus dygnet runt under vintern skall ha tillgång till en ligghall . Då kan de själva påverka sin värmebalans. Den enklaste formen av en ligghall är ett tak med tre väggar. Golvet bör ströas med halm. Ligghallens minimimått finns föreskrivna i Statens jordbruksverks föreskrifter om djurhållning inom lantbruket m.m. (SJVFS 1993:129). Ligghallen fungerar dock bättre om ytan görs lite strörre än den angivna minimiytan. En yta på 1,6-2,5 m2/100 kg kroppsvikt skapar förutsättningar för en lugnare grupp och en torrare ströbädd.

Det står ingenting om att det är bättre att stå i en liten box när det är -20 grader och försöka hålla värmen än att stå i ett stall, men jag kan ju ha fel för jag har inte läst artikeln jättenoga. Min häst vill i alla fall gärna komma in när det är snöstorm ute och det vill resten av hästarna på vårt stall också göra. Hästen är ju i alla fall ett jämnvart djur med en kroppstemperatur liknande vår egen och jag vet ingen människa som skulle vilja bo ute om vintrarna även om vi också antagligen klara oss om vi åt dubbelt så mycket mat och klädde på oss mer.

Men sluta jämföra hästar och människor.

Och mina hästar vill också komma "in" när de varit i hagen. Boxarna är halmade och total vind och snötäta.
Hästar är inte känsliga för kyla så mina hästar har inga problem med att "försöka hålla värmen".

Senast ändrad:

Ciazon skrev:
Det står ingenting om att det är bättre att stå i en liten box när det är -20 grader och försöka hålla värmen än att stå i ett stall, men jag kan ju ha fel för jag har inte läst artikeln jättenoga. Min häst vill i alla fall gärna komma in när det är snöstorm ute och det vill resten av hästarna på vårt stall också göra. Hästen är ju i alla fall ett jämnvart djur med en kroppstemperatur liknande vår egen och jag vet ingen människa som skulle vilja bo ute om vintrarna även om vi också antagligen klara oss om vi åt dubbelt så mycket mat och klädde på oss mer.

Alltså vad är detta tjat om SMÅ boxar???? Varför förutsätts det att uteboxar är SMÅ boxar :confused:

För uteboxar gäller exakt samma mått som för boxar i stall. Är det bättre att hästen står inne i en "liten" box i ett uppvärmt stall med fuktig luft??? :confused: Det är MYCKET vanligt med fuktig luft i stall, framför allt varma stall och det är direkt skadligt för hästar.

Hästar tål ren KYLA mycket bra. Dock blir de nerkylda av regn och blåst.

Vari ligger skillnaden att stå i en utebox om det är snöstorm än att stå i ett stall?? Varför förutsätts det att det snöar/blåser in i en utebox :confused:

Jag har sett Elektrons uteboxar och de är allt annat än små, utestallet är dessutom byggt så att hästarna står i lä. Snöar alltså inte in på kusarna.

Jag har precis byggt stall hemma i logen, har valt att ha kallstall med öppet ända upp i taknock (10 m). Reaktionerna från en del hästfolk av varit just att det är synd om hästarna för att det blir kallt i vinter :confused: . Vadå synd om?? De kommer ha kanonluft i stallet och kylan tål de bra, det är vindtätt och torrt. Den enda som kommer ha problem är ju jag :angel: men jag tycker det är viktigare att hästarna har bra luft att andas än att jag ska ha det bekvämt i stallet på vintern.

Att klä på hästen en massa täcken bara för att man själv fryser är helt åt skogen, en häst funkar INTE som en människa...

/Lizzie som än så länge har sina pållar otäckade förutom vid regn

Vi har de flesta hästar på lösdrift. De går INTE in i lighallen för att det är snöstorm.

Alla mina hästar har varit lätta att fånga i hagen - utom när det spöregnar/snöstormar - då kan det var skitsvårt att få tag på dem, människohjärnan tycker ju att "du borde vilja IN"...men hästar fungerar INTE som människor.

Att hästar står vid grinden och väntar på att få komma in tror jag generellt sett beror på annat, tex att de vet att det finsn havre i krubban.

Elektron skrev:
Peder och Lisens stall är också öppet ändå upp till nocken just för luftens skull.

Även Piia Pantsu har kallstall... :angel:

Så argumentet att "tävlingshästar" måste stå i varmstall håller inte heller... Har hört denna kommentaren ett par gånger under mitt bygge... :crazy:

/Lizzie

lizzie skrev:
Alltså vad är detta tjat om SMÅ boxar???? Varför förutsätts det att uteboxar är SMÅ boxar :confused:

För uteboxar gäller exakt samma mått som för boxar i stall. Är det bättre att hästen står inne i en "liten" box i ett uppvärmt stall med fuktig luft??? :confused: Det är MYCKET vanligt med fuktig luft i stall, framför allt varma stall och det är direkt skadligt för hästar.

Hästar tål ren KYLA mycket bra. Dock blir de nerkylda av regn och blåst.

Vari ligger skillnaden att stå i en utebox om det är snöstorm än att stå i ett stall?? Varför förutsätts det att det snöar/blåser in i en utebox :confused:

Jag har sett Elektrons uteboxar och de är allt annat än små, utestallet är dessutom byggt så att hästarna står i lä. Snöar alltså inte in på kusarna.

Jag har precis byggt stall hemma i logen, har valt att ha kallstall med öppet ända upp i taknock (10 m). Reaktionerna från en del hästfolk av varit just att det är synd om hästarna för att det blir kallt i vinter :confused: . Vadå synd om?? De kommer ha kanonluft i stallet och kylan tål de bra, det är vindtätt och torrt. Den enda som kommer ha problem är ju jag :angel: men jag tycker det är viktigare att hästarna har bra luft att andas än att jag ska ha det bekvämt i stallet på vintern.

Att klä på hästen en massa täcken bara för att man själv fryser är helt åt skogen, en häst funkar INTE som en människa...

/Lizzie som än så länge har sina pållar otäckade förutom vid regn

Jag vet bara att min häst och hans kompisar trivs bäst i stallet när det är vinter och kallt, de är ute från 7 på morgonen till 17-18 tiden på kvällen och jag tycker det räcker. De som har sina hästar i uteboxar gör det ju för det mesta av ekonomiska skäl inte för att hästen skall må bättre. Men som sagt, jag vet inte med säkerhet att hästen mår dåligt av att stå ute i -20 grader och ni kan ju inte heller med säkerhet veta om den mår bra av att stå ute då. Jag känner flera veterinärer (hästklinik) men ingen av dem har sina hästar i uteboxar och ingen av dem skulle ens vilja ha dem ute.

nyfiken: HUR vet du att hästen din trivs bäst inne i värmen när det är kallt ute?

Jag tycker att det är jättesvårt att veta vad hästarna själva vill, DÄRFÖR har jag dem på lösdrift! Då kan de ställa sig och/eller lägga sig inne i lösdriften när de själva vill. Visst är det bekvämt för mig att inte behöva släppa in och ut, men framför allt så har mina hästar friheten att själva välja.
Nu är det ju då så att de sällan ligger i lösdriften förutom när det är blött överallt annars, men de ställer ju sig där ibland och det känns tryggt att de åtminstone kan välja om de vill ligga i torr, mjuk, varm halm eller om de hellre vill ligga någon annanstans.

Jag vet inte att hästarna trivs bättre i värme, tycker att det är helt OK att ha hästar på lösdrift eftersom de själva kan välja. Uteboxar tycker jag inte låter så trevligt, men som sagt jag vet inte och det gör antagligen ingen annan heller (mer än hästen själv förstås!!). Min häst står i ett modernt stall med till- och frånfläktar, så luften är bra även på vintern. Vi har många hosthästar hos oss just för att det är så bra stallmiljö, så det går ju att ordna med bra miljö utan att det är minusgrader :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka