Utebox året runt!

A

Aniie

tycker ni att det är fel att ha en häst ute året runt i utebox . på vintern står den med tre täcken och på våren & hösten står den med ett täcke .

tycker ni det är fel att ha hästen i utebox ?

tacksam för svar. :)

Sv: Utebox året runt!

Tre täcken låter lite väl mkt!?Men annars tror jag bara att det är bra för hästar med utebox!

Tre täcken är för att mitt vintertäcke är väldigt kallt.

okej , min häst är ett varmblod . men då är det kanske lite onödigt med 3 täcken . vad är det för täcken ni har på era hästar då ?

Ett vanligt tjockare vintertäcke - mellan 200-500 g. fyllning. Du ser på hästen om den fryser.

Vi har ochså vanliga "Rambo Rugs" vet inte hur mkt fyllning det är i dom men dom är inte supertjocka. Nu tränas inte våra hästar så hårt på vintern så det är ok om dom blir lite lurviga, skulle nog ha dubbla täcken om dom var klippta!

Med risk för att få skäll vill jag bara säga att jag aldrig skulle vilja ha min häst i en utebox. Jag vet att det kanske är bra för hosthästar, men jag kan inte tro att det är kul för hästen att stå i en kall box och inte kunna röra sig för att hålla värmen. Hur mår hästen när det är -20 grader ute och snöstorm? Tycker faktiskt att det är skillnad på utebox och ligghall typ den som kor har, de har ju en stor hage och en stor hall att gå in och värma sig i.

Min häst bor just nu i en utebox.
Det är en lång stallänga som inte har ngn stallgång, utan de går ut direkt.
Dock är det ett rejält tak flera meter utanför boxdörrarna.
Boxarna är rejält isolerade, och liksom 2 och 2. Så det kommer inte bli kallt därinne i vinter, för två hästar värmer ju upp det lilla utrymmet rätt fort.
Man kan stänga igen övre delen av boxdörren när det blir för kallt i vinter. Eller ha alternativet att ha en liten glugg på överdelen så det blir luftcirkulation.

Min häst trivs enormt bra där, han kan stå med huvudet ute i friska luften utan att bli regnad på när han vill!
Tror alla hästar skulle vilja ha en sådan bostad som han har...

Hej!

Min tjej stog i utebox 3 månader när jag hade praktik. Precis när vi flyttade dit blev det en köldknäpp med minus 20 grader nattetid. Vattnet frös självklart, men pållan trivdes enormt!
Det enda sällskapet hon hade var fåren i boxarna brevid, men hon låg ändå och sov varje natt (vi gjorde allt själva, så vi såg henne vakna varje morgon och ibland även till kvällsfodringen). Hon stormtrivdes, trots kylan, som oftast inte bekommer en normalt behårad häst, men hon hade naturligvis täcken, två från början, eftersom vi kom från ett varmstall. Hon fick även kopiösa mängder grovfoder, så hon skulle hålla värmen. Enda gången jag sett henne må bättre är när hon får gå ute dygnet runt, tyvärr finns inte den möjligheten här.. Nu står hon i kallstall (ca -5 grader) riktigt kalla nätter och kan inte titta ut, för det är galler ivägen. mvh/ Lavinia, som letar lösdrift i närheten att släppa henne på..

Utebox är ofta bra för hästarna. Det är mest vi människor som tror att det blir för kallt för dem.

Robin1 skrev:
Utebox är ofta bra för hästarna. Det är mest vi människor som tror att det blir för kallt för dem.

så tror jag också att det är . men jag tänkte ha tre täcken för att min häst är varmblod . men det är nog lite för mycket . men två tänker jag i alla fall ha på henne under vintern .

Tre täcken kan inte vara fel, så länge de sitter bra och du ser på hästen att den inte får skav. Jag har både tre och fyra täcken på endel av mina hästar... lager på lager värmer ju bäst. Först har jag en "pyjamas" ett tunnt mjukt täcke underst, sen har jag ett vanligt lite tjockare täcke, och på det ett varmt vattentätt ute täcke, när det är som kallast så får det på ett till vanligt innetäcke på under det tjocka ute täcket. Jag täcker mina tidigt, ett täcke i taget ungefär samtidigt som jag själv klär på mig lite extra kläder. De hästar jag täcker såhär behöver jag aldrig klippa och de har typ sommarpäls året om. Men de får vara utan täcke varje dag en stund så pälsen kan få "andas". Mina hästar står i ett kallstall och när det blir riktigt kallt fryser vattnet i hinkarna, det är nog den enda nakdelen, särskilt som vi inte har vatten i stallet utan drar vatten i tunna varje dag till 8 hästar...

Jag har mina i utebox. Det fungerar utmärkt och de trivs bättre här än när de bodde i stallet. Den ena har aldrig täcke på sig den andra som rids mera klipper jag och har därför ett vanligt fodrat utetäcke på sig. De gillar båda att vara ute länge på kvällen oavsett hur kallt det är.

Synd att jag inte kan läsa sidan... skulle tro att du ville att jag skulle lära mig något.
Nu är det bara så att jag inte vill ha hästar som ska stå o vara svettiga bara för att de ska ha så mycket päls.. När det är 20-25minus så är det jätte kallt i mitt stall och då skulle jag inte tro att det är sunt att stå med ett fuktigt täcke på sig. Nu är de torra på ett kick o kan få varma kläder på igen. Jag slipper klippa dem för det tycker jag måste vara värre, att bli av med vinter jackan och karnske bara få på sig en vår jacka....ja jag vill gärna likna det med våra kläder för då är det lättare att förstå tycker jag. Mina hästar har inte mått dåligt av det iaf.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka