- Svar: 34
- Visningar: 3 521
Hippson har pratat med flera personer som varit och arbetat hos en väletablerad hästföretagare i Skåne. Här får ni ta del av två tjejers erfarenheter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror nog de unga och oerfarna flickorna känt en trygghet i att saker ska skötas enligt kontrakt både IOM att stallet är välrenommerat och att ägare/chefs tidigare yrke påverkar trovärdigheten kraftigt.Mer att det vore intressant att få höra vad de själva har gjort för att få rätt, till den lön och den behandling de har rätt till... förutom att "gråta ut i media".
När man tar en anställnning, bör man ta reda på vad det är för arbetsgivare och vilket skyddsnät arbetsgivaren erbjuder. Jag blev 1984 erbjuden jobb som häst/barnflicka utanför Örebro, med boende och bil... + slavkontrakt och 1000 kronor i fickpengar. Min första fråga var om de hade kollektivavtal eftersom jag haft flera jul och sommarjobb och betalat skatt och inte ville få strul.... Sedan hörde de aldrig av sig igen.
Tror nog de unga och oerfarna flickorna känt en trygghet i att saker ska skötas enligt kontrakt både IOM att stallet är välrenommerat och att ägare/chefs tidigare yrke påverkar trovärdigheten kraftigt.
Vi är nog rätt många som i ungdomen jobbat svart eller varit väldigt godtrogna när vi fått våra första hästjobb.
Jag är en av dem som gjort båda. Men haft ofantlig tur(!) med både svarta och vita anställningars chefer. Det händer ju tyvärr alldeles för mkt skit i branschen fortfarande på många håll.
Jag ar imponerad att du klarade att stanna sa lange!
Jag jobbade pa ett nastan liknande stalle i Australien (fast de slappte atminstonde inte hastarna losa pa gardsplanen), men jag var aldre och sjalvsaker nog att lamna efter nagra fa veckor - vetitusan hur jag hanterat samma situation nar jag var typ 18!
Ja och hur ska alla veta att utmärkelserna tydligen är köpta och att resten av infon tydligen inte stämmer.När personen annonserat efter arbetskraft har det stått citat
"Vi är väl etablerade i såväl sporten som branschen och har fått ett flertal utmärkelser så som Länets företagare 2022 och Branschvinnare 2023"
Samt
"Självfallet erbjuder vi schemalagda arbetstider, vit lön och försäkring till våra anställda."
Kan vi sluta skamma ungdomar i början på sitt arbetsliv nu?
Ja och hur ska alla veta att utmärkelserna tydligen är köpta och att resten av infon tydligen inte stämmer.
När personen annonserat efter arbetskraft har det stått citat
"Vi är väl etablerade i såväl sporten som branschen och har fått ett flertal utmärkelser så som Länets företagare 2022 och Branschvinnare 2023"
Samt
"Självfallet erbjuder vi schemalagda arbetstider, vit lön och försäkring till våra anställda."
Kan vi sluta skamma ungdomar i början på sitt arbetsliv nu?
googlade fraserna och oj. det var en överraskning vem det handlade om.
(nyfiken, har de haft ridläger? isf gick jag på det som tweenie.)Jag har mycket korta tider jobbat hos två välrenommerade namn i branschen, (ok lite fler men de var bra). Ena stället hoppade jag in för att mocka på helger när jag pluggade, sen blev det mer o mer men tyckte det var ok tills det både blev otrevligt och farligt. De hade väl runt 10-15 hästar varav hälften unghästar kanske, lite ponnyer också. Tävlade i eliten. Förutom allt stalljobb med in/utsläpp, fodra, mocka, byta hagar, bygga hoppbanor och fixa gårdsplan (förbjudet med ett höstrå där så varje morgon skulle du sitta på knä och röra runt i gruset för att leta hö/gräs/smuts, kanske på 50-60 kvm grusyta) skulle du säkerställa att junioren inte blev sur för att du inte sadlat korrekt, inte borstat korrekt o att aldrig nånsin djuret var oförberett ifall hon kunde få för sig att rida.
När de började hoppa trippelbarrar baklänges för att hästarna skulle ”lära sig” förstod jag. När ägaren kom o sa att hon hade problem med skötare, de stannade aldrig länge, ”inte ens polackerna!” förstod jag. ”han skulle hem på julen men han kommer inte tillbaka, jag förstår inte varför han inte kommer hit”
Jo det förstod jag, han blev sparkad i huvudet av en häst i hagen, utanför hans stuga, som stod i en av hagana, utan el, värme och vatten. Han fick inte vård för ”det är tuffa tag i hästbranschen”.
O allt detta hände nog på 2-3 veckor.
De ville jag skulle sluta plugga och jobba hos de istället, men jag tackade för mig för alltid. O då är bara en bråkdel berättat här.
Rik familj också men har inte hört om de i ”eliten” på många år. Mamman jobbade på Skatteverket också..
Jag som har noll koll på aktörer i hästvärlden gick in på hemsidan samt instagram. Ser otroligt seriöst ut och hade verkligen inte alls kunnat tänka mig att det som de tidigare anställda vittnade om skulle ske där.Det har tyvärr ryktats i flera flera år om samma sak...
Jag som har noll koll på aktörer i hästvärlden gick in på hemsidan samt instagram. Ser otroligt seriöst ut och hade verkligen inte alls kunnat tänka mig att det som de tidigare anställda vittnade om skulle ske där.
En proffsig hemsida kan verkligen luras.
Nej, de hade bara tävlingshästar och inget för utomstående.(nyfiken, har de haft ridläger? isf gick jag på det som tweenie.)
Hur menar du med ”borde”? Dåliga arbetsgivare finns det gott om och självklart borde det inte göra det men så ser verkligheten ut.Riskerna man utsätter sig för utan kollektivavtal borde vara saker som sämre villkor i stil med inga pensionsinbetalningar och kanske sämre lön, tänker jag. Inte rena slavförhållanden.
Svartjobb är en annan sak, där har man inte så mycket att komma med, men det säger ju ganska mycket om en arbetsgivare som dels betalar svart lön, dels behandlar sina anställda illa. Bra att protestera även mot det!
Jobbade själv lite svart i stall i 13-17-årsåldern, inget jag är stolt över men då var det mest enkla fickpengar.
Det finns fortfarande lagar som borde skydda en från det värsta. Naturligtvis vet jag att det finns arbetsgivare som inte följer lagarna, men då tycker jag att man som arbetstagare har full rätt att klaga precis hur mycket man vill, och inte ska behöva bli nedtryckt med orden "det finns inget kollektivavtal, skyll dig själv".Hur menar du med ”borde”? Dåliga arbetsgivare finns det gott om och självklart borde det inte göra det men så ser verkligheten ut.