Sv: Ute?

Lånar knapp..
Ni vet väl att enligt lag får man ej ha hästarna ute på bete längre än til 1:a oktober.
Efter 1:a okt måste hästarna ha tillgång till ligghall eller box!
Var står just det datumet? Enligt det jag hittar på djurskyddsmyndighetens hemsida har det med betestillväxten att göra...
Eftersom jag har betestillväxt längre än till 1/10 så får jag hålla djuren på bete utan ligghall.

Hämtat
här:

Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
 
Sv: Ute?

Lånar knapp..
Ni vet väl att enligt lag får man ej ha hästarna ute på bete längre än til 1:a oktober.
Efter 1:a okt måste hästarna ha tillgång till ligghall eller box!


Ja men hallå!
Eftersom det är varmt ute här i södra Sverieg så kan alla vara ute. Inget datum finns fastlagt utan det är betestillväxten som avgör.

Nu säger dom ju att det ska vara varmt några veckor till så vi jublar!!!! :bump:
// M
 
Sv: Ute?

Lånar knapp..
Ni vet väl att enligt lag får man ej ha hästarna ute på bete längre än til 1:a oktober.
Efter 1:a okt måste hästarna ha tillgång till ligghall eller box!

Är detta nått nytt?? Att de infört ett bestämt datum?

Mig veterligen så styrs det av betestillväxten... Så pass långt söderut som jag bor så kan betet växa betydligt längre än 1:a oktober..
 
Sv: Ute?

*låna*

Mina går ute än, kommer nog in om 1-2 veckor beroende på väder... när frosten börjar komma får de komma in! Men vi har mycket gräs kvar än, och även om de pälsar på sig nu har jag inte sett dem frysa.
 
Sv: Ute?

Jag började stalla in nu i veckan men det bara för att det inte finns knappt inget bete i hagen och dom måste äta jättemycket för att hålla värmen om nätterna här.
 
Sv: Ute?

Jag började stalla in nu i veckan men det bara för att det inte finns knappt inget bete i hagen och dom måste äta jättemycket för att hålla värmen om nätterna här.

Var i Småland bor du??? Här är det ju varmt dygnet runt med konstant betestillväxt;)...men så bor jag långt söderut, nästan vid Blekingegränsen...
 
Sv: Ute?

Alla hästar skulle må bra av att vara ute. Jag hade min ute hela förra året. Han hade visserligen bra täcken. Men egentligen mår hästar inte bra av att ha täcke på sig. Hästar och andra pälsdjur har en liten muskel i varje hår som ställer håret eller vrider och vänder på det beroende på väder och vind. Det gör att den kan reglera sin egen värme. Lägger man täcke på så kan inte hästen reglera värmen själv. Följder kan bli att den blir alldeles för varm eller kall. Denna funktion gör också att blodcirkulationen i huden hålls igång på ett naturligt sätt.
Även fullblodshästar i träning kan gå på lösdrift i och släppas ut svettiga utan täcke.
Det finns studier gjorda på detta.
Det finns inga belägg för att hästar mår bra klädda och innomhus i små lådor. Tvärtom.
Kan man hålla sina hästar så naturligt som möjligt är det bra.

/ Lotta

Tack för att någon förklarade detta. Hoppas att alla som bylsar på sina hästar massa täcken tar en titt på dina rader ;)
 
Sv: Ute?

Våra går fortfarande ute, och det finns ingen anledning att ta in dem så länge vädret är så fint som det är nu.
Uteboxarna är klara för installning, men jag hoppas det dröjer länge än.

Immer
 
Sv: Ute?

Jag har hästen i Lenhovda. Och här kan vi ha uppåt 25 grader under dagen men neråt 5 grader på natten.

Jahaja...här har det knappt gått under 10 grader än på natten;)...är väl lyckligt lottad...Men, betestillväxten fortgår vid temperaturer runt 5-6 grader + ... och eftersom jag har gott om mark får mina gå ute då med:D
 
Sv: Ute?

Ute alla 4 men har ( som alltid ) tillgång till både ligghall & stallet.
 
Sv: Ute?

Vi har oxå knott i mängder just nu. Mina hästar har dock sovit inne hela sommaren o varit ute på dagarna
 
Sv: Ute?

Tog in de sista igår, är två ston som har blivit knivskurna inte långt ifrån oss så vi vågar inte ha dom ute på natten längre. Synd när vädret är så bra.
 
Sv: Ute?

mina går ute, så länge vädert är så här fint så kan dom gå ute ett tag till..:)
 
Sv: Ute?

Lånar knapp..
Ni vet väl att enligt lag får man ej ha hästarna ute på bete längre än til 1:a oktober.
Efter 1:a okt måste hästarna ha tillgång till ligghall eller box!

Nu är du nog allt ute och reser ;)

Ligghall krävs för hästar som går ute mer än 15 (eller var det 16) timmar/dygn under den tid som betestillväxt ej sker.
Förra året växte gräset ända in i december månad här hos oss.

Immer
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp