Sv: Ute?

Hej,
Mina går ute än, även om dom varit inne under en period, då vädret var allmänt otrevligt.
Det blir lite till och från vid den här tiden på året.
Hästarna brukar vara duktiga på att visa vad dom vill själva, så jag "lyssnar" på dom.
Har stora hagar, men ingen riktigt tät skog. Dock en stor tät gran, som hästarna använder sig mkt av som skydd för regn, sol, blåst osv...
Och framförallt har dom alltid mat.
 
Sv: Ute?

Båda mina hästar står inne om nätterna, eksemhästen går alltid in om nätterna, året om. Ettåringen får stå inne om nätterna nu tyvärr, då hon behöver sin matro för att hålla hullet bra.
 
Sv: Ute?

Alla hästar skulle må bra av att vara ute. Jag hade min ute hela förra året. Han hade visserligen bra täcken. Men egentligen mår hästar inte bra av att ha täcke på sig. Hästar och andra pälsdjur har en liten muskel i varje hår som ställer håret eller vrider och vänder på det beroende på väder och vind. Det gör att den kan reglera sin egen värme. Lägger man täcke på så kan inte hästen reglera värmen själv. Följder kan bli att den blir alldeles för varm eller kall. Denna funktion gör också att blodcirkulationen i huden hålls igång på ett naturligt sätt.
Även fullblodshästar i träning kan gå på lösdrift i och släppas ut svettiga utan täcke.
Det finns studier gjorda på detta.
Det finns inga belägg för att hästar mår bra klädda och innomhus i små lådor. Tvärtom.
Kan man hålla sina hästar så naturligt som möjligt är det bra.

/ Lotta
 
Sv: Ute?

Men om man släpper ut en svettig häst i 30 minus blir den väll ändå sjuk?? finns andra studie som påstår att det är jätte farligt:crazy:
 
Sv: Ute?

mina kommer få gå ute så länge de är bra väder. blir de lite kallar, täcke på nätterna.. o fri tillgång på hö.. stallar väl upp dom i november kanske..
 
Sv: Ute?

Mina är inne sedan jag hittade mitt sto med ett trasigt grimskaft sittandes i grimman.

Så nu är de inlåsta i ett larmat stall tyvärr önskade att jag hade kunnat ha dem ute. (hade till och med tänkt att ha dem i lösdriften iår) Men det går ju inte när det ränner omkring människor som vill stjäla eller skada dem.

Carina
 
Sv: Ute?

Vi har precis börjat stalla in. Hade egentligen velat ha ute dem på nätterna fram till månadsskiftet om vädret är ok. Men först blev en häst halt och ordinerad boxvila och nu har även vallacken lyckats skada sitt ena ben och behöver vila och stå mjukt. De är dock ute från 08.00-22.00 ca.
 
Sv: Ute?

mina går fortfarande ute men igår när jag kom var fuxen TOTALT uppbiten av KNOTT:o Vad händer:confused: Vädret är så himla konstigt nu! Inatt fick de stå inne för att vila upp sig från alla smådjävlar till knott etc., är det bara i västra götaland vi har det så fortfarande:confused: ...och idag ör rena rama hösten....
 
Sv: Ute?

Lånar knapp..
Ni vet väl att enligt lag får man ej ha hästarna ute på bete längre än til 1:a oktober.
Efter 1:a okt måste hästarna ha tillgång till ligghall eller box!
 
Sv: Ute?

Mina går ute tills det blir frost, täckar dem på nätterna.
Även om de tävlar.....

Funderar på lösdrift i vinter, åtmistone fram tills det blir svinkallt.
 
Sv: Ute?

Mina har varit inne på nätterna sedan slutet av augusti, dom kommer in runt 18-19 på kvällen.

Vad menas med att även fullblod kan släppas ut svettiga, det mår väl ingen häst speciellt bra av??:confused:
 
Sv: Ute?

Mina går ute de har skydd att söka sig till! När de ställs in beror på vädret. När gräset inte ger så mkt fodras de med hö (som det inte rört än sålänge..) och kraftfoder har de fått hela sommaren. Vintertid går de ute mellan 06.00-21.00 om vädret tillåter. Täcke vid vind och regn
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp