Sv: Ute?

Här ställs ingen in i första taget:D... Först när grisvädret sätter in och det blir frost i gräset tar jag bort hästarna från denna hage och stallar in på nätterna. Mina fick sitt höstbete i går...halvmeter högt timotej ungefär...
 
Sv: Ute?

Min går fortfarande ute. Kommer fortsätta gå ute så länge vädret är med oss.
 
Sv: Ute?

ponny mamma 5 skrev:
Jag tycker att det beror lite på hur mkt man tränar/tävlar sin häst. Det är ju jätte gott väder ute på dagarna men nätterna börjar bli kalla... jag själv tar in har gjort det i ca tre veckor... :)
Hur tänker du då? Jag tränar och tävlar mina vanligtvis (nu har jag två unghästar) och jag tar inte in dom annat än under det som rimligtvis kan kallas vinter och det inte är betessäsong enligt lagens mening. Framförallt inte här nere i södern. Jag bodde tidigare i norra Hälsingland och gjorde likadant där... I spannet av temperaturen +5 ner till -5 har jag regntäcke på men i övrigt går dom utan och är ute maximala 16 timmar i sträck under vintern.

Jag fascineras lite av detta att man har "tävlingshäst" för man handlar så olika ändå. Vad gör att mina, + flera andras, tävlingshästar fixar utelivet med glans när andra bedömer att deras inte klara det? Är det sådan stor skillnad på hästmaterialet eller är det för vår egen bekvämlighet man stallar in?

Personligen ser jag till att hästen hålls varm över ryggmusklerna men i övrigt får dom vackert hålla sig ute maximalt...ska även bygga vindskydd så dom får gå ute på vintern framöver, dygnet runt, alltså. Jag har bara stött på positiva resultat av detta uteliv:cool:
 
Sv: Ute?

mina går ute o kommer så var i minst en månad till med undantag för regn i mängder:angel:
 
Sv: Ute?

Piraja skrev:
Hur tänker du då? Jag tränar och tävlar mina vanligtvis (nu har jag två unghästar) och jag tar inte in dom annat än under det som rimligtvis kan kallas vinter och det inte är betessäsong enligt lagens mening. Framförallt inte här nere i södern. Jag bodde tidigare i norra Hälsingland och gjorde likadant där... I spannet av temperaturen +5 ner till -5 har jag regntäcke på men i övrigt går dom utan och är ute maximala 16 timmar i sträck under vintern.

Jag fascineras lite av detta att man har "tävlingshäst" för man handlar så olika ändå. Vad gör att mina, + flera andras, tävlingshästar fixar utelivet med glans när andra bedömer att deras inte klara det? Är det sådan stor skillnad på hästmaterialet eller är det för vår egen bekvämlighet man stallar in?

Personligen ser jag till att hästen hålls varm över ryggmusklerna men i övrigt får dom vackert hålla sig ute maximalt...ska även bygga vindskydd så dom får gå ute på vintern framöver, dygnet runt, alltså. Jag har bara stött på positiva resultat av detta uteliv:cool:


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

TACK, kunde inte sagt det bättre själv! /Fanny.
 
Sv: Ute?

Min går fortfarande ute dygnet runt, och kommer att göra så minst ett par veckor till, lite beroende på vädret.

De får fri tillgång på hö och fodras två ggr om dagen.

Han har aldrig mått så bra som han gör nu, och han är pigg och framåt vid ridning. Helst skulle jag bygga vindskydd ute på åkern och låta honom gå på lösdrift året om.

Och vaddå, sin egen bekvämlighet att stalla in? Jisses, går de ute så slipper man ju mockningen ;)
 
Sv: Ute?

Slipper man mocka när man har lösdrift?...Vindskydden bör ju mockas. Matplatsen städar jag också...liksom vattenbaljan. Jag har så stora marker att jag inte behöver städa hagarna. Växlar 1 år mellan hästarnas närvaro i varje hage. Det året dom inte står där slås dom och putsas. Men, har man små hagar bör dom ju städas...
 
Sv: Ute?

*kl*

Mina går ute dygnet runt fortfarande. Det lär dom får göra minst månaden ut iallafall. Dom trivs bra med det!
 
Sv: Ute?

*Knapp*

Mina går ute dygnet runt oxå.
Stot har täcke på sig eftersom hon blir så stel av kylan på nätterna.
Men unghästen går naken.
Kommer nog gå ute så länge vädret säger att det är okej.
Har sovit inne lite grann under regnet som var.
 
Sv: Ute?

mina är fortfarande ute, vilket dom är året runt iof, mycket friskare, piggare å gladare individer när dom får gå ute med fri tillgång på mat å när dom har det så fryser dom aldrig heller :love:
 
Sv: Ute?

Ute fortfarande, men jag brukar lägga på ett täcke på natten om det känns kallt eller finns risk för regn.
 
Sv: Ute?

har mina inne på nätterna pga. av att Emson blev så stel när det börjar bli så fuktigt... o han är mycket piggare nu när han får sova inne :)
 
Sv: Ute?

Jag anser att det är enbart travare och galopphästar som behöver "vara inne och vila" inför tävling, eftersom dom tömmer sig så pass, ridhästar behöver knappast vara inne för att dom ska "vila."
 
Sv: Ute?

Piraja skrev:
Slipper man mocka när man har lösdrift?...Vindskydden bör ju mockas. Matplatsen städar jag också...liksom vattenbaljan. Jag har så stora marker att jag inte behöver städa hagarna. Växlar 1 år mellan hästarnas närvaro i varje hage. Det året dom inte står där slås dom och putsas. Men, har man små hagar bör dom ju städas...

Nu pratar jag om de som går på bete. Självklart skulle jag mocka vindskydden om han skulle gå på lösdrift. Nu stödutfodras ju våra med hö och det som legat ett tag, tas självklart bort och vattenbaljorna rengörs varje dag.
Jag tror jag var lite dålig på att förklara hur jag menade...
 
Sv: Ute?

Har ni era hästar fortfarande ute dygnet runt eller har ni stallat in dom?
Min kommer in om 2 veckor.:angel:

Ute så länge som det går...
Vädret styr när de får börja gå in nattetid...men då blir det nog sena insläpp om det inte är alldeles för.....:devil: -ligt väder.
De rids nästan varje dag ca 1 timma och de är inte ett dugg trötta.


// M
 
Sv: Ute?

Alla 20 ute. 9 kvar på bete och 11 hemma i stallet.

Mina stallas in sedan helt enkelt för att det är lättare att fodra 20 individer som behöver olika mängd mat, när de står på sina platser och inte kan slåss.

Men de kommer troligen att släppas ut successivt med Rambo-täcken och sedan fodras innan och efter lektionerna. (Jobbar på ridskola). Men vi får se. Det vore bra eftersom jag är ensam med 20 ponnyer och alla lektioner.

Hur som helst så kommer alla vara ute så länge det går, beteshästarna är nog kvar tills det blir svårt att hålla dem med vatten (de arbetar inte).
 
Sv: Ute?

Här är de fortfarande ute.... och kommer att så bli om det inte blir ett ordentligt omslag i väder...

Så länge temperaturen ser till att gräset växer... så länge blir mina hästar kvar ute dygnet runt.
 
Sv: Ute?

Min sköthäst går fortfarande ute. Antingen kommer hon in första october eller så börjar hon täckas då och fortsätter att gå ute
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp