Ute vid feber!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Är lite kluven: Min son fick igår feber. Han hade 39 grader innan han gick och la sig. Imorse hade han 38,4. Nu till frågan:
Är det ok att gå ut med honom en sväng i barnvagnen. Det blåser ganska mycket här idag .
Ringde och frågade sjukvårdupplysningen och de sa att det var bättre att stanna inne, frågade sen en annan och de sa att de var ok att gå ut. :confused:
VIll ju inte göra nåt som försämrar min son men själv tycker jag att det skulle vara bättre att vara ute en liten stund än att vara här inne hela dan. Är lite kluven, vad tycker ni! Förutom febern så är han snuvig. Detta är första gången han är sjuk och han är 1,5 år gammal.
Tänkte då att man kunde gå en lite sväng ner till stan och gå till en leksaksaffär så han skulle få nån ny leksak att leka med och muntras upp med!:idea:
 
Sv: Ute vid feber!

Självklart kan du ta ut honom i vagnen en stund!!! Frisk luft har ingen dött av, snarare tvärtom! Är han desutom så stor som 1½ så är det absolut inga problem! Hade du skrivit att han var 2 månader hade det kanske varit annorlunda, men jag har själv min 3 månaders son sover ute nu om dagarna trots förkylning och hosta. Ser man bara till att de är ordentligt klädda med mössa och vantar är det absolut ingen fara. Du kan ju dra vagnen så han inte får direkt vind på sig, sen anstränger han sig ju inte heller när han sitter i vagnen och det är ju bara fördelaktigt. Är han bara pigg så han orkar ser jag ingen fara i det, men är han sänkt och mest bara hängig och vill sova är det väl mera olämpligt kanske.

Konstig människa på sjukvårdsupplysningen :confused:

//Jippo, sjuksköterska.
 
Sv: Ute vid feber!

Jag låter inte ett sjukt/febrigt barn vara ute och leka (=springer runt och rör sig för mycket!), däremot tycker jag att det är helt OK att åka vagn. Har gjort så många gånger med min dotter när hon var mindre. Tycker att det ofta hjälper hostiga/snuviga barn att få lite frisk luft, och jag ser inte heller feber som ett hinder så länge man är noga med att sätta på lagom mycket kläder.

En sak till: Du kommer säkert ofta att få motsägande råd från olika håll, och det är omöjligt att göra "rätt" i allas ögon. Därför är nog det bästa rådet att du skall tänka efter själv, och göra som du tycker verkar vettigt!
 
Sv: Ute vid feber!

Det viktiga när små barn har feber är att de håller en lagom temperatur i kroppen och inte blir vare sig för varma eller alltför kalla. Med andra ord är det inte farligt att vara ute i friska luften i sig, utan det är om man rasar runt och anstränger sig det blir tokigt. Vilket för övrigt gäller även inomhus! Barnvagnsåkande ute i friska luften gör bara gott, tror jag, så länge barnet är rätt klädd och inte sitter i direkt blåst. Dessutom ger det lite lagom stimulans i en situation när barnet kanske känner sig lite hängig även till humöret! :)

Att gå på affären med ett sjukt barn i vagnen är kanske inte något jag personligen tycker man ska göra om man inte måste. Dels för att förkylningsvirus och annat sprids väldigt lätt i affärer och liknande miljöer, något som både drabbar ett redan nedsatt barn extra, men även omgivningen i övrigt. Men även för att snabba byten mellan kylan utom hus och värmen inomhus lätt gör att man missar att reglera barnets klädsel optimalt vilket inte heller är så lyckat när det har feber...

Detta var mina åsikter i frågan, sen gör var och en som den vill! :p
 
Sv: Ute vid feber!

Jag är helt säker på att frisk luft inte skadar, bara man har lagom mycket kläder på barnet, men... att gå in på affärer verkar inte så smart.... jag menar, i en affär med många andra barn ( och vuxna) smittar man ju i värsta fall massor...

* Jenny *
 
Sv: Ute vid feber!

Jag tror absolut inte det spelar någon roll om han är ute en runda i vagnen eller inte. Det är frisk luft och det är ju bara bra, men lagom mycket med kläder och kanske en åkpåse att sitta i?

En snabbis i leksaksaffären för att muntra upp honom lite är helt okej enligt min mening, bara har inte är så nära andra barn som kan bli smittade ;)
 
Sv: Ute vid feber!

Men de som inte blir smittade i affären lär ju bli smittade nån annanstans.
Så länge det rör sig om vanlig förkylning brukar inte jag stanna hemma för att inte smitta andra i tex affären.
Det vore värre om man gick och smittade med andra värre saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 279
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 605
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 236
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp