ute och funderar igen

vinkelina

Trådstartare
iom att jag inte är 100 på veterinärens dom om att min häst inte är dräktig så söker jag ännu efter alla tänkbara tecken :)

började bara fundera när har era dräktiga ston börjat protestera mot att ha sadel på? och hur har ni då märkt det.

Sv: ute och funderar igen

Inget av mina ston har någonsin protesterat av att få sadel på,snarare jag sm bestämt att nu är det dags att rida barbacka eller inte alls.

Det fins ju flera olika möjligheter att testa igen, typ Pregnamare Wheefoal, ultraljud, blodprov. Så varför inte pröva det igen istället för att gå på diffusa tecken som kan bero på helt andra saker. Min märr var precis som vanligt att rida/i temperament och i humöret fram till två dagar före nedkomsten. Då ville hon va för sig själv.

har ultraljudat henne en gång. konstaterad icke dräktigt. men då hon har ändrat helt i humöret så är jag inte säker. från att ha varit en sur bitchig gammal tant är hon nu mitt lilla gosesto :)

är väl nog för feg för att testa igen :( för tänk om de är så att hon inte är dräktig. måste dessutom in till klinik för att testa, den vet som kom ut och tog ultraljud kommer jag inte att anlita igen. o då kommer de andra problem i stället

Vårt lilla shettis sto visade inte heller något som skulle förtälja att hon var med föl förrens hon blev riktigt rund om magen :)

Vid första dräktigheten sa mitt sto ifrån ridning 12 dagar före beräknad fölning (hon var liten och gick sen tre veckor över tiden).
Vid den andra sa hon ifrån ungefär två månader innan beräknad fölning (den här gången var hon mycket större och gick 4 dagar över tiden).

Kan du inte ta ut en veterinär som rektalundersöker så slipper du ultraljud, klinik och bök?

ja e ny på detta med dräktiga hästar, är mitt första föl (hoppas jag) så jag vet inte vad de finns för allternativ för undersökning :)

men om hon INTE är dräktigt, finns de nått annat som kan ha påvärkat humöret så till den milda grad?

finns väl en hundra massa olika orsaker till förändrat beteende, helt ofarliga och mindre roliga... Mitt gamla sto blev från världens goaste till ett monster från helvetet på enbart en vecka, ett flertal äggstockstumörer upptäcktes då, hon avlivades pga detta. Men jag vet inte vad som orsakar ett vänligare beteende i sjukdomsväg, det bästa är väl att kolla upp stoet?

ja e ny på detta med dräktiga hästar, är mitt första föl (hoppas jag) så jag vet inte vad de finns för allternativ för undersökning

men om hon INTE är dräktigt, finns de nått annat som kan ha påvärkat humöret så till den milda grad?

Eftersom du inte verkar vara så rutinerad själv och detta inte är något som du verkar ha erfarenhet av, så rekommenderar jag verkligen att du kollar upp ditt sto, ang dräktighet med hjälp av veterinär och ultraljud, oavsett om du skall lasta och köra henne till klinik, jag tycker att det är din skyldighet som orutinerad blivande uppfödare!

Om hon är dräktig så måste du/ni läsa er till/fråga kunniga uppfödare så att ni är förberedda inför dräktighet/ökat foderintag/fölningen, digivningen etc etc...

Ett MÅSTE är att köpa boken att Bli med föl!

var nog lite otydlig. detta är MITT första föl, men jag har lite hum om då jag tidigare jobbat på ett ställde där de föddes föl. men jag hade ju inget ansvar för det dräktiga stoet.

är även omgiven av folk som kan detta med föl, senast 2008 föddes de ett föl på gården som jag står på.

har nog funderat på att kolla igen, men känner mig samtidigt dum som gör de, hon är ju redan konstaterad icke dräktig. tänkte dock vänta ett tag, så att man faktist kan se om de finns ett foster där

En rutinerad semin veterinär känner om hon är dräktig alt ser på ultraljudet! Inget att vänta på! Do it now, så vet du sen.

Min tröttnade aldrig på sadel eller ridturer. Hon blev bara piggare och busigare.
Varför inte ta ett blodprov?
/U

Något som mina ston har börjat med ganska tidigt i dräktigheten, är att bli mer bossiga och ta över ledarpossitionen i flocken.
Jag rekommenderar absolut att du kollar upp om ditt sto är dräktigt, ska du bara gå och vänta 11 månader och se eller vad är planen?
/U

orkar inte räkna dygnen nu, men betäckt 5.7 (om ja kommer ihåg rätt kan vara pluss en eller två dagar)

funderade på blodprov denna gång nog. har dock varit lite mycket annat

kan inte säga att hon blivit bossigare då hon tyvärr går själv just nu, men haggrannarna har nog fått veta att de lever, vilket hon ej tidigare brytt sig i

Risken är ju att om du verkligen hoppas att hon ska vara dräktig att du letar signaler som kanske egentligen inte är starkare än vanligt, eller om det kan vara andra anlöedningar till att hon ändrar beteende.
/U

nå de e ju just de som jag är rädd för. men har ännu inte hittat nått som ger en snäll häst :P

min hästskötare som har varit borta över sommaren så var mycket förvånad över vilken häst ja hade fått

Dräktighets undersök din häst! Sluta leta andra tecken, ta reda på fakta direkt både för hästens skull och din egen skull, slipper du fundera:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 376
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka