ute nattetid även i höst?

nira

Trådstartare
Igår upplyste stallägaren mig om att hästarna kunde gå i sommar hagen till oktober och att jag fick ha ute min häst på natten då. Men nu finns det inget regelrätt vindskydd med tak utan stora halmbalar som vindskydd och skugga.

Fick reda på vad lagen säger:
Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.

Men vilken tid på året sker inte betestillväxt?

Om vädret blir för dåligt tänkte jag låta honom vara ute mellan klockan 7 och 20-22, och då blir det ju ändå mer än tolv timmar...
Vill gärna ha min fjording ute så mycket som möjligt eftersom jag vet att han trivs bäst då. Han kommer såklart få anpassad foderstat, fri tillgång på ståfoder och täcke om så krävs.

Beroende på vädret kan gräset växa ganska långt in på hösten, men jag vet inte hur länge. Min häst brukar gå ute dygnet runt till början på oktober. Jag antar att vi har ungefär samma väder här i Kalmartrakten, som du har i Skåne. Under förutsättning att hästarna får mycket grovfoder (gräs och/eller hö) under dygnet klarar de att hålla igång den inbyggda kaminen. Då kan de gå ute länge på hösten, särskilt om de är av härdigare ras, vilket fjording bör anses vara.

Ja, jag vet vad lagen säger, men vi har ingen ligghall heller, endast träd. De enda gånger hästarna står under träden är när det är varmt. När det hällregnar går de och betar mitt ute på prärien och verkar inte ha något emot det.

Med andra ord tror jag att din häst mår alldeles utmärkt av att gå ute även i höst. Men naturligtvis måste man vara uppmärksam på hur hästen mår. Om den faller ur eller blir stel i kroppen behöver den antagligen stödfodras, tas in eller ha täcke.

ojdå, i så fall har vi brutit mot den lagen hela hösten och våren... hästarna kom ut 5.00 varje morgon och in vid 22. De hade ingen ligghall, antar att skog inte är lagligt....
:crazy:

jag skulle ju vilja att min häst skulle ha något slags skydd där hon kunde stå/ligga under natten. halmbalar är väl inget skydd mot något direkt. jag skulle föreslå att ha din fjording ute dygnet runt så länge det är bra väder och finns mat i hagen. på hösten/vintern kan han/hon ju vara ute så mycket som möjligt utan att vara ute hela natten. om din fjordning får ha kvar sin päls klarar den sig säkert mycket bra!

Det går finfint att ha dem ute på hösten!!!
I V Götaland där jag bor växer gräset i alla fall en bit in i oktober.
Gräset växer så länge det är varmare än 5 plusgrader!!!!
Så betesperioden kan bli ganska lång.... ;)
Men det är ju inte säkert att det finns tillräckligt med gräs, utan man måste stödutfodra...

Jag brukar stalla in mina för vintern runt mitten på oktober, ifjol var de ute ända till första november, eftersom det var en fin höst, utan så mycket regn.

Ut på våren brukar bli vid påsk, men i år var det en fin vår oxå, så de åkte ut den 28 mars...... :banana:

För några år sedan blev de väldigt varm i november (småland)och då blev det som vår igen vilket innebar att många hästar åkte på fång :crazy:

Men annars hade jag för mig att vi (har jobbat med djurskydd) räknade med den tiden då dygnsmedeltemperaturen översteg 8 grader som den period då betestillväxt sker.

Har själv mina hästar ute mellan 6-19, även under smällkallaste vintern. Det är halvblod och får i princip fri tillgång på ensilage under "dagen" den tiden på året.

Sista oktober brukar mananvända som riktlinje i vår kommun, dv djurskyddsinspektören gnäller inte, men det beror ju lite på vädret... Det är ju inte mycket näring i gräset i slutet av säsongen så man måste ju eventuellt ändå tillskottsfodra

Har diskuterat det här med vår djurskyddsinspektör o vi är överens om att inte räkna timmar så länge förhålladena är OK.
PL

Tycker att det är mycket värre att ha hästarna ute dygnet runt utan ens skugga under stekheta sommardagar...

Har sett väldigt mycket av det nu de senaste dagarna och jag blir lika ledsen varje gång. :( Mina hästar står inne i ligghallen nästan hela dagarna nu när det är så varmt, sen är de ute på kvällar och nätter i stället.

okej, det var ju bra! Då hoppas jag att ingen ska klaga på oss för att våra hästar får vara ute många timmar/dygn även vintertid. De har ju fått hö flera gånger under dagen och även kvällen, haft regntäcke vid oväder, skog att skjula lite lätt i, alltid tillgång till vatten osv....

Vi släpper hästarna på bete rätt tidigt, maj ungefär, å dom kommer igen på stall efter första snön. När första snön tar vi hem dom igen.
Ska väl åxå säga att det är kbl som har tjock päls, å hagen är skyddad med massa tät, tät skog, blandskog. Jag tog skydd i den under ett hällregn å kom ut torr... Skogen e placerad i en liten svacka så det blåser inte heller i dungen!

Det ska nog gå bra att ha honom ute i höst! Man ska inte stirra sig blind på hur LÄNGE hästen är ute utan man får se på hästen hur den mår. På stället där jag hade min förra häst så släppte vi alltid i slutet av april och tog in dem tidigast i slutet av oktober, en gång gick de ute till slutet av november. De hade tillskott i form av mineraler hela tiden och närmare hösten fick de kraftfoder och lite hö. Ingen av de hästarna hade några problem, alla var lagom/ lite över tjocka och verkade hur nöjda som helst.

Som någon skrev så tror jag mer att sommaren är den tid på året som hästen tycker är jobbigast ( samtidigt som de älskar att åka på sommarbete...!) eftersom värmen är så tryckande och så finns det miljoner med flygfän!!

Jag vet några bönder som tar sista skörden av hösilage en bit in i oktober, så gräset växer nog.

Ni kanske borde diskutera detta med djurskyddet i din kommun.

Jag är fullständigt övertygad om att det går utmärkt att ha hästarna ute (även utan ligghall) så länge de trivs och har hälsan. Tyvärr är inte detta ordagrant med regelverket och det vore dumt att råka ut för en nitisk inspektör.

Liknande trådar

V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 224
Senast: stjarnfrugt
·
C
Hästvård Jag har fortfarande ute mina tjockisar ( :p ) ute dygnet runt. Det har varit så fint väder här. Ganska kyliga nätter, ner emot 5-10...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 242
Senast: Flipp
·
Träning En användare här på Buke påstår i ett par trådar att det är förbjudet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall efter den 1 oktober...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Immer
·
C
Hästmänniskan Eftersom det skett så mkt förändringar försökte jag leta reda på om där skett något nytt ytterligare inom hästhållningen...som man...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama