Ute, inne, klippt...?

L

liljan1

Hej alla islandsmänniskor! :D

Jo det är så att jag har funderat lite på det här med att ha sin islandshäst ute eller inne på vintern, klippa eller inte klippa... Jag har själv ingen egen, men har börjat tänka över priser och möjligheter. Har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på :crazy: :
"Måste" man ha hästen innstallad över vintern? Om den går ute, då kan man väl inte ha den klippt och utan täcke? Då fryser väl stackaren ihjäl?
Underlättar det mycket om hästen är klippt? Eller är det något man kan klara sig utan?
Jag vet att det beror på hur mycket hästen rids, men säg en häst som rids ca 5 dagar i veckan på kurs nivå?

Mycket tacksam för svar :D

Sv: Ute, inne, klippt...?

Hej!

Man kan självklart ha en islandshäst ute året runt, på såkallad lösdrift. Det många gör då är att ha fri tillgång till hö hela tiden så att dom har något att göra samt att dom håller sig varma på det sättet. Speciellt bra efter en ridtur om dom är lite svettiga, då bör hö finnas så att dom håller sig varma. Man bör även ha ett vindskydd så hästen kan gå in där om det är riktigt kallt / blåsigt / oväder.

Att ha hästen klippt och ha den ute hela tiden går väl... Men då kanske ett täcke behövs istället. När det är riktigt kallt och hästen är klippt samt svettig efter en ridtur är det kanske inte så bra utan täcke om det är riktigt kallt ute. Jag tar på min häst täcke när det är riktigt kallt och han är svettig även fast han har sin tjocka vinterpäls. Det bara för att han ska slippa stå inne i stallet om jag ridit på dagen.

Jag har inte min häst klippt och rider 5ggr/veckan, det funkar jättebra tycker jag. rider minst 1 timme varje gång, visst han blir mer eller mindre svettig osv...Men det funkar! De som vill träna väldigt hårt osv brukar klippa sina hästar, då de i regel inte orkar träna så hårt och länge med den tjocka pälsen. Dom blir fortare trötta då. Men tycker absolut inte att man behöver klippa hästen, går så bra ändå! :)

Sk lösdrift är en mycket bra inackordering, förutsatt att den sköts som den ska. Men det ska finnas sjukbox/ar, och uppvärmda sådana om det skulle bli ett sådant behov. Det skall också finnas en ligghall, och numera finns kravet att hästar som går ute dygnet runt skall fodras i häck och inte på marken.

Om man klipper beror väl på individen, vissa svettas mer än andra och då ökar behovet av klippning. Men en enkel bogklippning kommer man otroligt långt med, den kräver ej heller täckning så länge magen är oklippt. Helklippta hästar har inte på lösdrift att göra, och ska sanningen fram så begriper jag inte ens varför man helklipper.:confused:

Det finns ju inget måste när det gäller inackordering, stall eller lösdrift kvittar ju liksom men jag upplever att de flesta hästar mår bäst at att få gå ute så mycket som möjligt. Så oavsett vad du väljer se till att tiden för utegången är större än själva installningen.

För det först, klippa/inte klippa, så beror det nog på var du bor.
Hästen sätter ju lika mycket päls i skåne som i norrland, eller f.ö resten av sverige också. Bor du på ett ställe där vintern består av kyla, snö och åter kyla så bör du nog fundera två ggr om du ska klippa. tränar du inte jättehårt så behöver hästen ofta i alla fall en del av sim päls. Där det däremot ligger runt nollan hela vintern och hästen har satt 1 dm päls och blir svettig efter 5 min skritt så ja, där är det schysstast mot hästen att klippa, i alla fall halsen/ där hästen svettas mest.

Enligt lag måste man ha ligghall till hästar (och andra djur) som går ute året runt mer än tolv timmar per dygn. Ligghallen skall ha tre hela väggar och tak, och skall erbjuda torr liggplats åt hästarna. Storleken är också lagreglerad och beror på hur många hästar som skall gå tillsammans. Så det blir ju inte riktigt samma sak som att bara "gå ute".

Om man behöver täcke eller inte på hästen beror ju på hur mycket den är klippt. En helklippt häst behöver ju i princip täcke jämt, och därför skulle jag aldrig helklippa. Min är klippt på halsen, bogen och bringan, och går ute dagtid utan täcke. Jag är rätt säker på att han skulle klara sig även på lösdrift utan täcke med nuvarande klippning.

Den stora fördelen med att klippa tycker jag är dels att hästen inte blir riktigt lika svettig vid träning, och dels att den torkar mycket fortare. Även en lösdriftshäst tycker jag bör få möjligheten att torka upp under ett fleece- eller ulltäcke efter träning innan man släpper ut den. Och det går ju som sagt fortare på en klippt häst.

Nej, man måste inte klippa. Hur mycket hästen påverkas av att ha all sin päls kvar är ju olika från individ till individ - en del blir sega och trötta, andra inte. Men man skall nog fundera över hur länge hästen behöver vara våt efter varje träningspass - det är inte så nyttigt för huden att ständigt vara fuktig (och det kyler ju betydligt mer än att ha kortare päls på vissa partier).

Hur mycket hästen generellt fryser (om den gör det) på lösdrift beror mycket på hur mycket mat den har tillgång till. Räkna med att det går åt dubbelt så mycket hö en kall vinter om du har hästen på lösdrift jämfört med om den står på stall nattetid.

Hej och tack för svaren!

Jag personligen tycker det verkar mycket bättre med lösdrift. Jag är halvt uppvuxen på island :D . Enbart halsklippning tycker jag är jätte bra! Då behöver ju inte hästen ha något täcke, om det inte är värsta ovädret eller liknande.. Och då borde ju hästen få ha täcke på sig även om den inte är klippt.

Ev. har jag hittat en 7 årig vallack på island. Är det väldigt "dumt" att importera en häst som första häst? :crazy: Jag har ju endå över 7 års ridvana.. Och den hästen har fångat mitt hjärta :D Det är mina släktingar som äger honom, och för 2 år sedan red jag honom första gången, och så igen i sommras. Det sa bara "klick" :)

Vi klipper inte och är de svettiga så får de ett regntäcke med fleecefoder innan de släpps ut. Annars blir det fleece och box

Beror lite på hur mycket det svettas också...

Jag har mina ute dygnet runt året runt, han som jobbas mest är också en riktig svettnisse :crazy: så honom rakar jag jaktklippning på (tror jag det heter) alltså under halsen, delar av bogen, under magen och tvärs över låret.
Han har inget täcke på som standard. Har han blivit svettig får han ett svettäcke på några timmar tills han torkat. Då går han i hagen alltså, jag vill inte stänga in honom så han inte kan röra sig så mycket han behöver... Fri tillgång på hö och en halmad liggplats i hagen då han aldrig ligger i ligghallen :p
Han får inte ha fleecetäcket på så länge, bara tills han blivit torr. Täcket tynger ju nämligen ner hans päls och gör det svårare för honom att hålla värmen.

Vi kan inte rida i ridhus, då blir han sjöblöt vintertid ju pag all päls.

Min häst mår bra iaf, men det kan säkert vara olika hur de är vana. Min är import.

På helt fri tillgång har våra hästar ätit ungefär 12 kg höensilage/dag som mest.

Mammas valack har gått på lösdrift, klippt och utan täcke i flera år. Inga som helst problem. Han är iofs ett specialfall, han svettas konstant (han blir aldrig torr) från vinterpälsen sätts tills den är fälld, om han inte klipps. Även om det är minus 10 grader ute! Förra vintern blev han inte klippt och då fick han ha täcke med "andasfunktion" hela tiden för att inte svettas. :confused:
Helt knäppt!

Däremot hade hon ett sto som behövde täcke för att inte frysa när hon var klippt. Så det är ju helt enkelt från häst till häst!

Är det så?? :bow: :bow: :bow:

/En som redan tvingat maken att bygga foderbord :idea:

När hästarna äter alla sina grovfodermål ute, vilket de gjorde på förra stället vi stod på då krävs en foderhäck enligt de nu gällande reglerna. Miljö och hälsa inspekterade de stallet efter ombyggnad, och påtalade då att inga foderhäckar fanns, så där blev det bakläxa och sådan byggdes omedelbart.

Helklippta hästar har inte på lösdrift att göra, och ska sanningen fram så begriper jag inte ens varför man helklipper.:confused:

Mitt helklippta (förutom en "pad" under sadeln) nsv-sto går på lösdrift, naturligtvis med täcke på. Hon har ligghall med TJOCKT med halm, fri tillgång på hö, dessutom under tak. Ser inte skillnaden mellan att ha en helklippt och täckad häst i kallstalll/utebox (vilket ju är vanligt) eller i lösdrift. Hon är inte frusen av sig och det fungerar ypperligt att hålla henne på det här viset. Är hon inte helklippt svettas hon helt enkelt för mkt och tar många långa timmar på sig att torka. Varför skulle hon enligt din mening inte gå på lösdrift?

Ev. har jag hittat en 7 årig vallack på island. Är det väldigt "dumt" att importera en häst som första häst? :crazy: Jag har ju endå över 7 års ridvana.. Och den hästen har fångat mitt hjärta :D Det är mina släktingar som äger honom, och för 2 år sedan red jag honom första gången, och så igen i sommras. Det sa bara "klick" :)

Det tycker jag verkligen inte är dumt :) Jag importerade min häst ifrån Island och det var min första häst. Det man ska tänka på är väl det att dom kan bli lite "konstiga" när dom märker att dom kommit till en annan plats / annan flock osv. Detta kan komma på en gång eller efter nån månad/er. Olika för olika hästar. Dom kan bli helt knäppa / vilda och man känner inte igen dom alls. Kan kännas som en helt annan häst och inte alls den man köpt. Men detta brukar gå över efter ett tag, med träning och ledarskapsövningar. Inte alla hästar blir såhär dock och man har tur om man slipper detta :) Min blev så.. och syrrans häst också. + många, många andra... Men jag personligen älskar islandsimporterade hästar och vill rekomendera dig att köpa din häst därifrån :) :love:

Mitt helklippta (förutom en "pad" under sadeln) nsv-sto går på lösdrift, naturligtvis med täcke på. Hon har ligghall med TJOCKT med halm, fri tillgång på hö, dessutom under tak. Ser inte skillnaden mellan att ha en helklippt och täckad häst i kallstalll/utebox (vilket ju är vanligt) eller i lösdrift. Hon är inte frusen av sig och det fungerar ypperligt att hålla henne på det här viset. Är hon inte helklippt svettas hon helt enkelt för mkt och tar många långa timmar på sig att torka. Varför skulle hon enligt din mening inte gå på lösdrift?

Då frågar jag dig såhär, varför har hästen täcke??

För att hon blir kall annars? Eftersom hon har täcken blir hon aldrig för kall och klarar därför av lösdriften.

För att hon blir kall annars? Eftersom hon har täcken blir hon aldrig för kall och klarar därför av lösdriften.

Varför klipper du då hästen om den blir kall? Det är här jag anser att en helklippt häst gör sig bäst i installad, om man måste helklippa. På lösdrift klipper man hästen efter hygienbehovet, dvs oftast svettas hästen på hals och bog. Öppnas hästen där, så lär den klara sig väldigt bra både i ridning samt i sin lösdrift.

Du får ursäkta, men jag har ALDRIG begripit vitsen med att klippa hästen för att sen montera ett täcke på för att den inte ska frysa.
Det handlar alltså om varför man klipper, för hästens skull eller sin egen.

Varför klipper du då hästen om den blir kall? Det är här jag anser att en helklippt häst gör sig bäst i installad, om man måste helklippa. På lösdrift klipper man hästen efter hygienbehovet, dvs oftast svettas hästen på hals och bog. Öppnas hästen där, så lär den klara sig väldigt bra både i ridning samt i sin lösdrift.

Du får ursäkta, men jag har ALDRIG begripit vitsen med att klippa hästen för att sen montera ett täcke på för att den inte ska frysa.
Det handlar alltså om varför man klipper, för hästens skull eller sin egen.

:bow: :bow: det har jag aldrig begripit heller!

*kl*

Sen undrar jag hur många skär som går åt innan man lyckats helklippa en islänning? :rofl: :rofl:
Jag tycker det verkar vara gränsfall att klara sig på ett skär när vi kör jaktklippning bara :o

Eller det kanske bara är jag som har en häst som konverterar till isbjörn vintertid? ;)

Jag har min isis på lösdrift och hon har alltid varit det vad jag vet. hon är 3½ år.
Jag tycker lösdrift är kanoners bra lösning.Då slipper amn åka ut varje morgon och ta ut och åka ut på kvällen och ta in.
Utan man åker ut 1 gång om dagen fyller på hö så det räcker 1 dag. Ger de hästar man arbetar kraftfoder.

Min dak kommer att få gå utan täcke i år orakad men till nästa höst kommer hon rakas för då är hon inriden och kommer troligen svettas som en gris med denna isbjörnpäls hon får:crazy:

Då blir det troligen en halvrakning, hals och under magen
Och självklart kan amn inte ha en rakad häst oavsätt ras ute utan täcke.
Utan man får köpa tjocka täcken typ hööks oranga och möjligen nått annat innetäcke under när det är under 20 minus.

Mitt sto som inte får vinterpäls har jag hööks blåa outdoor nu och ner till -5
Kallare än så får hon ha det oranga ner till 15 minus under det är det båda täckena som gäller halstäcke på under 7 minus

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24