ute i regn?

Sv: ute i regn?

Ja det får de ta ansvar för själva vilket väder de vill vara ute i. Det har jag ingen rätt att lägga mig i.

okej hur gör ni på natten då?tar ni in dom eller får dom göra som dom vill?
Vi har 5 katter och dom brukar få vara ute när vi är hemma om de inte regnar, och om de är bra väder även om vi åker bort en liten stund (dom har kattlucka).
ibland e dom ute när de regnar lite grann.
dom får heller inte vara ute på natten fast i sommar kanske dom ska få de hur gör ni tar ni in dom på sommarnätter eller?:banana:

Våra katter är ute precis när de vill. Natt som dag, hur länge de vill i alla väder. De bestämmer själva. Är de inte hemma eller vill gå ut, när vi ska iväg så får de vara ute tills vi kommer hem, det vet de. Det finns tusentals ställen för en misse att kura på om de måste vara ute i regnet eller vänta på att matte ska släppa in dem. Och oftast väntar de inte, de hittar på ngt annat att göra, eller sover en stund.

Det finns ingen anledning för mig att ha några regler.

Katter är nattdjur så jag ser ingen som helst anledning till att tvinga dem att vara inne nattetid. Dessutom får de hellre gå ut o stojja. ;)

De har vett nog att besluta sånt själva.

Katter är nattdjur så jag ser ingen som helst anledning till att tvinga dem att vara inne nattetid. Dessutom får de hellre gå ut o stojja. ;)

De har vett nog att besluta sånt själva.

Räven!!! :crazy:

Håller med dig, men just rävar och mårdar och annan skit (ursäkta) gör att jag helst har katterna inne på natten.
Regn får de dock gärna gå ut i, fast det brukar inte vara så populärt!

Jaa om dom vill ut så släpper jag ju ut dom.. men om det regnar sitter dom mest på altanen o vill in igen efter 5min ;)
sen ovanför garaget brukar dom ligga o sova i höet i spånet, så dom har ju o gömma sig i om det skulle åska eller nått..

På kvällen vill alltid syrrans katt va ute så, men min katt följer hellre med mig upp o ska sova :D

ser ingen anledning till att dom ska va inne bara för det regnar om dom ändå vill ut..

brukar ni låta era katter vara ute när det regnar?

Nu när jag har kattluckor in till garaget och pannrummet och de har varma utrymmen med mat, vatten, soffor, fåtöljer och klösbräden så får de komma och gå som de vill, eftersom de lägger sig där ute lika väl som inne i huset. Om jag inte hade den möjligheten skulle de inte få vara ute när jag far till jobbet och det regnar och inte heller nattetid (för farligt med vilda djur)

Har kattlucka så katten kan gå ut och in som hon vill, och inte hindrar jag henne när det regnar ute ;b

Rävar får SÄLLAN tag på vuxna friska katter. Om de ens försöker så lyckades de främst med unga katter eller sjuka/äldre.

Dessutom finns det alltid faror för alla varelser. Det är inte en anledning till att sluta leva. Chansen att bli tagen av en räv är mindre än att bli påkörd av en bil. Mindre än att vi människor skadas när vi är ute/kör bil. Ändå gör vi det, för att vi behöver det. Det kommer alltid att vara farligt att leva så som vi bör leva för att må bra.

Rävar får SÄLLAN tag på vuxna friska katter. Om de ens försöker så lyckades de främst med unga katter eller sjuka/äldre.

Min katt brukade "leka" med en räv för inte så längesen.. Antar att det var en ungräv.. såg dom flera gånger tillsammans..

efter ett tag blev katten biten uppe i svansen :crazy:
och veterinären sa att det var förstora hål i svansen för att ha varit en katt, kunde troligen va en räv.. så visst kan en räv ge sig på en frisk katt..

Är det vanligt att katter o rävar leker tillsammans ??

Men inte kan man hålla inne sin katt för det.. en katt måste ju få va en katt o få vara ute fritt..

Senast ändrad:

Jag går ut med mina katter i sele och koppel, och de uppskattar inte regn så vi går bara ut i finväder :D

De får välja själva.
Men min äldsta slöhög brukar bara titta ut och konstatera att det regnar och rynka på näsan och gå in och bolla ihop sig i soffan igen.:D

Det låter uppmuntrande! Jag minns bara från min barndom hur en granntant evigt tjatade om hur ännu någon av hennes katter blivit tagen av räven.
Hennes katter var iofs inte i någon strålande form direkt... :crazy:
Fast en av mina katter är lite till åren nu.

Och "sällan"... det är för ofta för mina nerver...
Dessutom finns det alltid faror för alla varelser. Det är inte en anledning till att sluta leva.
Nej, men man kan minimera riskerna. Fast jag förstår hur du tänker. Själv är jag den typen som nog inte skulle ge mig ut på farliga expeditioner, trots att risken att bli påkörd av en bil är större.
Chansen att bli tagen av en räv är mindre än att bli påkörd av en bil.
Fast det beror ju lite på var katternas revir är beläget?

De går in och ut som de behagar. Men generellt så häckar de inomhus mera om vädret är dåligt.

Vi har en räv som stryker häromkring då och då, vilket jag oroar mig lite för. Men vill de inte komma in så vill de inte.:crazy:

Ärligt talat har ni någonsin hört talas om en katt som tagits av räven?
Jag har hört detta hur mycket som helst men inte en enda kan säga att de varit med om att en katt blivit tagen av en räv.

Inte springer jag då ute och letar katten om det börjar regna.

Vill han in så kommer han upp på altanen och sitter utanför köksfönstret och jamar.

Nattetid, är han oftast ute om han inte kommer och vill in på kvällen.

Senast ändrad:

Hoppas det bara är en myt.
Jag hörde som sagt mycket talas om det när jag var liten, men tanten kunde kanske inte veta att det verkligen var räven?

När min katt var försvunnen ett par nätter kom positiva granngubben och sade dystert "Ja det finns ju mycket mård häromkring".

Tack för den, vad glad jag blev.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
725
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama