Ute hästarna på natten?

L

linabergmer

Har ni tagit ut era hästar än? Om inte, när har ni tänkt att göra det, hur länge vande ni dom med gräs innan dom fick gå ut på bete?

Första natten ute i natt!! :)
Dem går i "vinterhagen" med hö på nätterna än så länge och vänjer sig succesivt vid gräset. Ett tips om man har en uppfostrad häst är att handbeta dem 5 min i taget och uttöka allt eftersom.

Mín häst går och betar ca 2 timmar idag men en kompis tillmig släppte sin häst i natt, i en hage med lite gräs och tillgång på hö...

Nej vi ahr inte släppt våra ännu... Får nog vänta ett tag till, eftersom gräset har växt så dåligt.

Men snart så :love:

jag har ju haft mina ute dygnet runt hela året,
men jag släppte på sommarbetet i lördags när jag fick hem nya pållen..

jag hade dom i vinterhagen på nätterna första nätterna, men nu går dom där dygnet runt och jag har så mycket gräs så jag vet inte om dom hinner beta ner det nu under sommaren.. :crazy:

men släpp ut hästarna för guds skull, det är varmt och har ni inget gräs får ni väll lägga ut hö? vill ni inte ha dom på gräs så hägna in skog eller ngt, släpp ut dom bara det är våår :bump:

har haft mina ute dygnet runt några veckor nu, med fri tillgång dygnet runt med hö och vatten

De är egentligen uppstallade än. Det är minusgrader på nätterna (och högsommarvärme på dagarna). Men nu och då så behagar de inte komma in vid 22.30 när jag tar in, och då får de vara ute. de har inte mycket gräs i hagen (vinterhage) men de har fri tillgång på hösilage.

Jag släpper på bete i mitten på maj - början på juni någon gång beroend epå grästillväxt och väder och vind. grästillvänjningen går automatiskt eftersom det kommer upp mer och mer gräs i vinterhagen.

STörsta anledningen att jag tar in dem än (om de vill) är att jag tycker det är alldeles för kallt i marken för den (minus på nätterna) för att ligga ute, och med åring så ligger de ju mycket och då vill jag de ska ligga torrt och inte kallt. Hade jag bara haft vuxna hade de nog varit ute dygnet runt i vinterhagen nu på MITT initiativ.

men släpp ut hästarna för guds skull, det är varmt och har ni inget gräs får ni väll lägga ut hö? vill ni inte ha dom på gräs så hägna in skog eller ngt, släpp ut dom bara det är våår

Det är varmt på DAGARNA ja (35 grader i solgasset här). Men det är minus på nätterna än.. Vilket är svårt att tro men iaf här är det där.

Nu klarar vuxna hästar några minusgrader finfint, men jag vill inte släppa unghästarna eftersom de har sådant stor behov av att ligga och vila och jag vill inte ha dem ligga på kall mark.

(Däremot så går de ute en natt nu och då när de inte kommer när jag ropar vid 22.30 då det är intag.)

Mina var ute inatt (två minus), och nu när jag tog in vid elva på dagen för de ska få äta lite kraftfoder innan hovis kommer så la sig både åringen och tvååringen omedelbart i boxarna och ligger nu och trynar. Nioåringen var inte lika medtagen. Men det att de direkt lägger sig när de kommer in är för mig ett tydligt tecken på att det är för kallt i backen för de ska vila ordentligt än.

jaojao gör det du känner är bäst, jag känne inte dina fölisar :)
ta det inte som ett personligt påhopp, det är felet med internet.
hoss oss är det kalasvarmt på nätterna och så kan supermannen gå in o nana om han vill, vilket han inte gör ifs :)

Våra går ute första natten inatt, får väl se om de är kvar när jag kommer dit imorron bitti. Tycker alltid det är lite oroligt första nätterna de går ute, speciellt shettisen som har en viss förmåga att kunna krypa under staketet. De har fått hö iallafall men det lilla gräset som har kommit smakar godare.

Vi har våra hästar ute nu. De går annars på lösdrift så de är ju "alltid" ute. Men när vi märkte att de inte använde stallet längre vande vi in dem på gräset och släppte dem senare på bete. :)

Har haft ute våra hästar sedan i påskas.
De går i en blandad skogshage med lite småängar.

Väntar lite till med "grönbetet" så det får växa lite till.

Ja de går ute de flesta nätterna sedan helgen 17/18 April. De går på gräs med fri hö/vatten tillgång och får krafftfoder två gånger per dag.
Jag täckar den stora på natten med ett tunnt regn täcke.

De har fått vänja sig vid gräset i takt med att det har vuxit upp.

Vi var bruttala kastade helt änkelt ut två shettisar och två islandshästar för ca tre veckor sedan,
Vi vande dom inte med gräs innan men den hagen de har fått gå i är en skogshage och där växte det ässt mossa så det behövdes inte, men när vi ska bytta hage så behöver vänja sig.

Jag vill göra det så fårt som möjligt. Men jag är ju lite fjollig. :smirk: Fast det var ju is på vattnet i hagen häromdan på morgonen. Så det är kallt på nätterna fast det är 15 grader på dagarna. Inte för att kag tror att dom direkt fryser med ändå.

Om du vill att de ligger varmt så kan du lägga halm på marken. Har mina på lösdrift, de använder inte stallet, men ligger gärna i den tjocka "halmsängen" under ett trä. Byt ut halmet när det blir blött. Fritt med hö är självklarhet.

Dom har en massa gräs i hagen. Halm också för den delen. Så dom klarar sig säkert gott och väl. Men det bli ju lite tråkigt för dom, två sällskapssjuka ettåringar. Dom stora vill jag inte ha ute än.

Dom har en massa gräs i hagen. Halm också för den delen. Så dom klarar sig säkert gott och väl. Men det bli ju lite tråkigt för dom, två sällskapssjuka ettåringar. Dom stora vill jag inte ha ute än.

Varför inte de stora?

Jag är ju tvärtom, de stora kan jag slänga ut rätt tidigt, men åringarna vill jag inte ha ut förrän det är lite varmare i backen (de lägger sig inte i halm som jag vill).

Nu är mina ute sedan några dagar. Är supervarmt på dagarna och några plus på natten. Blir det minus på natten åker de in.

Jag tar ju in vid lunchtid iaf, för atts ervera kraftfoder och för att se om de behöver vila. Och åringen och tvååringen lägger sig och sover siesta i boxen, den vuxna valacken står upp och dåsar. Så de små sover inte riktigt som de ska ute än (ligger antagligen för kort stund åt gången)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka