Ute eller inne?

P

pst

Hej,
jag har en liten allmän fundering och tänkte att det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker/tror och har för erfarenheter.

Vad tycker ni om att ha hästarna ute om nätterna nu när höstmörkret faller och vädret är opålitligt (från uppehåll till störtregn på ingen tid alls) och det småningom börjar vara minusgrader om nätterna och knott i miljoner om kvällar och morgnar? Jag började ha mina hästar inne om nätterna för flera veckor sedan (på hästarnas egen begäran), men det finns ju en och annan som har sina hästar ute ännu. Jag vet bl.a en som står ute dygnet runt, slipper in i sin box om h*n vill, men står ofta ute både i regn och rusk och hänger ändå. Jag undrar om hästen på ngt vis kan känna sig otrygg när dörren står öppen och därför väljer att stå ute i alla möjliga väder? Den går in och äter vid mattid, men står annars ute. Vad har ni för erfarenheter?

Lite allmänna funderingar om hästens psykologi :)

Sv: Ute eller inne?

Jag har mina ute fortfarande, halvblodssto med föl, och jag skulle gärna haft dem ute september ut ifall det hade gått att ordna rent praktiskt. Förra året stallade jag upp stoet i början av oktober och hon visade tydligt att hon tyckte att det var för tidigt.

Ja vi har våra ute så länge vädret/betet tillåter, eftersom hästarna trivs bäst med det! Knott har vi inte så mkt av längre, var värre tidigare i sommras. När frostnätterna kommer plockar vi dock in dom. Angående hästen som väljer att vara ute är det inte konstigt alls, de flesta hästar väljer att vara ute om det finns valmöjlighet!

Mina hästar tycker iaf att det är bäst att kunna gå in och ut som de vill. Enda gångerna de väljer att gå in är då i solgass, vid knottanfallen gryning och skymning samt någon enstaka sovstund.

I ruskväder står de ute mitt i hagen, jag gissar på att oväsendet från ovädret gör det lättare för rovdjur att smyga sig på dem och därför vill de stå där de kan se. (instängd i box blir iaf min val alldeles superstressad vid dåligt väder)

Helst ligger de i lä vid husväggen där solen ligger på på morgonen :love:

Nu har vi tyvärr bara skog att erbjuda sommartid, vintertid är det ligghall som gäller. Ute året om.

Hm, jaa det beror säkert lite grann på var man bor också förstås. Vi har haft minus-grader här inatt:( Och MILJONER knott har vi också. Hejdå sommaren...

Mina ska IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN om kvällarna sedan någon vecka tillbaka, medans de under sommaren till och med kunnat gå UNDAN mej i hagen (hör absolut inte till vanligheterna...). Enkelt och behändigt när de är så tydliga med vad de vill i.a.f ;) (de har rejält utestall att gå in i också, men det duger inte längre)

Roligt att läsa om vad era hästar tycker :)

Mina är både ute och inne. Vissa kvällar vill de in, andra inte. De har en lösdrift där de kan vara om de är ute. Jag kommer köra lite som de vill under september. Ska resa bort några dagar i slutet av sept och då får de bo i lösdriften för att min man och andra som ska passa hästarna ska slippa in och utsläpp samt bara ha ett ställe att mocka.
Från oktober brukar mina så inne helt på nätterna, fast om oktober är fint så får de bestämma själva.

Våra hästar går fortfarande ute och kommer nog göra det ett tag till. Visst kan det bli lite ruggigt vädet på nätterna, då får de för det mesta ett täcke på sej som åker av på mogonen igen. Vissa nätter får de dock stå inne, om det till exempel har varit dagsregn flera dagar i rad. Våran kommer nog gå ute hela september, om det är möjligt.

Våra tre travare går fortfarande ute (på egen begäran). De trivs bäst ute, har sovit inne fyra nätter sedan betessläpp 5 maj och får gå ute sålänge de håller sig fina muskulärt så uppstallningen blir någonstans mellan nu och om två veckor, vi tar dag för dag.

våra går på bete, det är inte minusgrader o inte miljoner knott. Sen är det hästar vi pratar om inte silkestrumpor, de tål vatten.

He he, fast min gamla travare känns nästan som en silkesstrumpa "Bison" :)

Våra 4 går fortfarande ute. Vi har heller ingen möjlighet att ta in dom än, några små detaljer på två boxar som måste bli färdiga innan de kan komma in. Ja, och så måste maten levereras, det borde komma i veckan.
Men så länge vädret tillåter så får de gå kvar, fast syrran är lite sugen på att ställa in dom så vi får se hur vi gör.

Det var iaf 15 grader ute i morse.

Min häst är allergisk mot knott och står därför inne nattetid året om. Om vi hade hagar som funkade för det, skulle jag dock gärna ha honom ute dygnet runt under VINTERhalvåret....

Min erfarenhet av vindskydd på lösdrift är att hästarna helst använder det när det är stark sol på sommaren och/eller mycket insekter. Kyla, snö och blåst verkar bekymra dem mindre....

Det låter som att de flesta här tänker som jag har gjort - bara att ni ännu har det lite varmare och mindre "höstaktigt" än vad vi har.

Hej,
jag har en liten allmän fundering och tänkte att det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker/tror och har för erfarenheter.

Vad tycker ni om att ha hästarna ute om nätterna nu när höstmörkret faller och vädret är opålitligt (från uppehåll till störtregn på ingen tid alls) och det småningom börjar vara minusgrader om nätterna och knott i miljoner om kvällar och morgnar? Jag började ha mina hästar inne om nätterna för flera veckor sedan (på hästarnas egen begäran), men det finns ju en och annan som har sina hästar ute ännu. Jag vet bl.a en som står ute dygnet runt, slipper in i sin box om h*n vill, men står ofta ute både i regn och rusk och hänger ändå. Jag undrar om hästen på ngt vis kan känna sig otrygg när dörren står öppen och därför väljer att stå ute i alla möjliga väder? Den går in och äter vid mattid, men står annars ute. Vad har ni för erfarenheter?

Lite allmänna funderingar om hästens psykologi :)
Jag tror inte att hästen känner sig otrygg. Snarare är det så att hästen, när den står i regnet, slipper knotten som då håller till i stallet för att slippa regnet. Mycket troligt att hästen tar sin tillflykt till stallet vid eventuell snöstorm eller stekheta dagar istället.

Mina två står inne nu. Den ene (fångisen) står inne nattetid året runt för att inte få för mycket gräs. Gamlingen väljer själv. Han visar med all önskvärd tydlighet på kvällen om han vill gå ut eller ej. Han har faktiskt varit ute ovanligt mycket denna sommaren men tycker nu att han känner sig trött och vill ligga och dra sig i boxen samt vräka i sig hö på natten.

Ungdomarna däremot (sjutton och sex) går ute på nätterna fortfarande. Vi har jättesköna kvällar här i Skåne för närvarande och jag har i alla fall inte sett några knott. Däremot lite myggor men det klarar de av.

Min häst går ute än och ska gå ute hela september ut. När de gäller knotten är de inte någon större skillnade ute och inne för de är väldigt mycket knott inne på mornarna och kvällarna i stallet också eftersom dörrar och fönster står öppna.

Jag skulle gärna ha hästen ute hela oktober också men han kan ju inte gå ute helt ensam.

Alla mina går ute fortfarande, även fölen, de har kommit in vissa nätter när det regnat väldigt.
Stallasd in när betet är slut eller om det blir oerhört dåligt väder en längre tid.

Mina går ute och jag har ingen fundering på att börja ta in, stödfodrar om det behövs i stället.

Våra går ute fortfarande och kommer nog att göra det ett tag till, så länge det inte blir mer än -5 på natten. Det har inte speciellt mkt skydd, dock ett litet tak de kan stå under. De står dock inne på natten när det regnar mkt, har inte börjat ge dem hö än men det blir nog dags om ett par tre veckor.

Ylva86: Det låter som att din "gamling" beteer sig precis som mina :) Det är ingen tvekan om var dom vill vara när kvällen kommer inte... Men dom har faktiskt velat vara ute mera i år också än vad de ville förra sommaren. Då kunde dom komma till grinden och vilja in på kvällen, men i år har det inte kommit på fråga. På sommarmorgnarna har dom legat bredvid varandra och sovit endera ute eller inne i sin ligghall i halmbädd när vi klivit upp.

Angående knott/mygg i stallet rekommenderar jag varmt att lägga upp myggnät! De fungerar super bra och håller åtminstone de allra flesta odjuren på rätt sida dörren/fönstren.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
964
Hästvård Hur hade ni gjort? Hästen har slagit på sig i hagen och har en misstänkt blödning i någon av senorna. Detta hände i förrigår och det är...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: aprilia
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·
Anläggning Har ni någon belysning på nattetid i era stall eller ute vid ligghallar eller i lösdriften? Vad har ni för erfarenheter, trivs hästarna...
Svar
10
· Visningar
4 636
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?