ute dygnet runt

S

sucka

Jag funderar på om jag skulle ha min häst ute hela vintern. Då behövs en ligghall, eller något liknande.

Är det ngåon som har erfarenhet av att bygga ett sådant själv? Hur ni gick till väga.

Sv: ute dygnet runt

Ni har inget annat utrymme ledigt?
Vår granne tipsade om att vårt garage som vår bil ändå inte gick in i skulle kunna fungera som lösdrift. Nu har vi gjort två boxar till dem men de går in och ut som de vill. De är bara instängda när de får sin pellets 2 gånger per dag. Hö äter de ute. Fungerar jättebra.

Har inte byggt än men ska... För fullvuxen häst ska måtten var 0.8xboxarean alltså 6kvm per storhäst. Om den blir sjuk ska du även kunna stalla upp den.

mitt lösdrift stall ser nästan ut som erat _L_ jag har bara inte kondens tak i boxen bara i foder delen men mitt hus är ca 4,5 meter högt och är 40 kvm för två hästar en shettis och ett fullblod är detta bra ? i min hage har vi träd och en massa stigar som dom själva har gjot den är inte jätte stor men den duger vår granne har inhägnart deras åker till deras kor jag ska ha hästarna där lite då och då för att dom ska kunna galoppera och röra sig lite friare på dagarna . vill gärna ha svar från alla:love:

Vi byggde ett vindskydd. Som botten la vi stora räfflade gummimattor som fick ligga högre i mitten av skyddet och slutta lite ut åt kanterna för att kisset skulle rinna av(först hade vi ingen botten och det blev väldigt lerigt). Ovanpå det hade vi halm. Halmen användes dels för att bajsa på men också att äta av på vintern när det var kallt. Vi mockade varje dag i skyddet och strödde kalk emellanåt för att motverka ammoniaken. Vi lade också sådana gummimattor ute i hagen att lägga hö på istället för direkt på marken. Vi hade inte fri tillgång till hö(men halm)utan fodrade 4 ggr per dag.
Det jag kan konstatera är att det var jobbigare att mocka och hämta häst i djupsnön (pust)i en kolsvart hage (hallåå!) har sina sidor, men hästarna mådde bra. Vattnet var också ett problem då det fryser hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
601
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21