Ute blåser det storm och snöar...

TheWickedWitch

Trådstartare
Hur gör ni när det är rent ut sagt skitväder ute? Låter ni hästarna komma in tidigare eller får de lov att stå ute "vanliga tider" ändå?

Här är det riktigt rugguggleväder ute, och jag är i valet och kvalet om jag ska ta in hästarna tidigare, de brukar inte vara så förtjusta i blåsten...

Sv: Ute blåser det storm och snöar...

Hemma så hade vi rätt bra hagar så då fick alltid pollarna vara ute, kanske fick komma in lite tidigare. Men dom kunde alltid gå in i skogen om det va dåligt väder. Men har man små grushagar utan något skydd tycker jag INTE att man ska släppa ut hästarna när det är väldigt dåligt väder mer än någon liten stund kanske...

Brukar försöka ha honom ute så mkt som går i normala fall men detta idag är väl inte normala fall.. Iaf inte här! O nu har han mugg o får gå i paddocken vid töväder så idag blir det nog cirka 4 timmar där bara om det inte lugnar ned sej med blåsten. Inte såå kul o stå i en paddock o frysa. :smirk:

Jag brukar se om dom vill in, isf så kanske det blir nån timma tidigare sitter o tittar ut på dom nu, dom är ganska vita (kan jag säga).

Även fast det är islänningar så tycker dom o få mysa i stallet när det är sånt här väder, ibland känner jag mig xtra snäll o låter dom få stå inne nån timma tidigare o mumsa lite hö :)

Vi har stora hagar med bra vindskydd. Hästarna går i nromala fall ute från cirka 07.00 till 16-18 lite beroende på vem det är som har insläppet. Men en dag som denna (storm och ösregn) kom de ut någon timme senare än vanligt och har precis plockats in igen. Alla utom shettisen såg ut som om jag var gudasänd när kom och jag släppte in dem... =) Han ville stå kvar vid sin enbuske...

/FiaLotta

Jag var nyss ute i detta busväder och tittade till mina två shettisar de stod i den täta skogsdungen och kliade varandra och undrade om jag hade med mig mat. Så dom led ingen större nöd.

Var nyss och tog in pållen från hagen, det verkade inte gå någon nöd på honom (stod och åt ) Orsaken var att alla andra hade plockat in sina hästar . De som har sina hästar i enhästhagar hade tagit in dom efter lunch , det hade blåst några takplåtar från ladorna. Nu ökar blåsten bara på mer och mer ,så det är skönt att veta att han är inne i stallet och inte får något träd över sig .Men dom har lovat snöstorm . Vad har ni för väder i den nedre delen av landet?

vi i Västerbotten har storm och något som liknar snöblandat regn *jippie-NOT*
Fast vi har också blivit lovade snöstorm...

Hästarna i vårt stall brukar normalt vara ute till 17.00-17.30 nu på vintern när det blir mörkt tidigare, de had4e gärna fått vara ute längre men eftersom de står och hänger vid grinden och vill in så åker de in då.

Idag tog vi in dom 13.00, för det var riktig storm med snöblandat regn så vi kunde inte ge lunch i hagarna till hästarna för det skulle bara blåst bort lika fort igen, och nog ville de in!
Min häst visade att han inte gillade motvinden som stormade i hans huvud på vägen in genom att försöka gå baklänges, men sedan gick han en mkt tvärande sorts skänkelvikning i stället ända in i stallet, där alla hästar fick en massa hösilage.

I västmanland är det snöstorm med blöt snö, dom ser ut som två dränkta katter, om min gammel man fick bestämma så ville han nog gå in vid tre tiden.
Lite tidigt tycker jag en timme till får de nog vänta, det blir så lång tid för dom att stå inne annars.

mina åker nog in snart. det är inte först nu det har börjat snöa, blåser lika mkt (fast inte så mkt) gör det lika som i f.m. men då var det bara duggregn som kom.

och jag som ska iväg med hästen i transporten på sadelutprovning, får se hur vädret blir! :( är det så här kan vi åka, men blir det värre går det inte...

här är det heller inget vidare.
var ute i hagen 6.30 i morse och lade på regntäcke så han får vara ute tills i kväll.
dom har ju stort vindskydd att gå in i.
i kväll skall vi ta in alla hästar vilket inte är så ofta.

Här har vi ordentligt med blåst och snöblandat regn... Usch!! Strömmen har precis kommit tillbaka... Mina går på lösdrift dygnet runt och har mycket skog och ett vindskydd i hagen, idag kommer de att få gå in någon timme nu för att torka upp och sen får de på sig ett regntäcke och sen blir det ut igen (vilket väder det än är så vill de ut när de vart inne en halvtimme och ätit upp kraftfodret..). Det här är ju värsta tänkbara vädret... Ren kyla klarar de ju mycket bättre..

Jag tar SÄLLAN in pga busväder, det är i princip bara storm i någon variant som gör jag tar in, dvs när det börjar flyga runt saker som inte ska flyga runt.

Mina gick in vid lunchtid idag (halv ett). Normalt går de ute till åtta på kvällen, och tar jag in 'tidigt' blir dte vid fem. Men idag gick de in halv ett.

Det är sanslöst dåligt väder, nollgradigt och med ymnigt snöfall av blöt snö och på det en HÅRD vind som i vindbyarna når stormstyrka.

Jag hade tänkt ta in dem vid tre - fyratiden, men vid halvett ändrade jag mig och plockade in dem. De stod då med baken mot vinden och hängde, såg ut som två dränkta katter och frös förvisso inte (täckade) men hade inte spec kul heller.

Så, ska de iaf bara stå kan de få stå inne i boxarna i lä och uppehåll. Jag tycker inte om det eg, är ute varannan timme ungefär och 'mockar' lite, kelar lite och låter dem gå runt lösa i stallet en stund (för att sysselsätta huvudet lite).

Jag öppnade faktiskt stallporten nu nyss när jag var nere, och två hästar stirrade på mig som jag var en idiot, gjorde helt om och gick in i sina boxar. ICKE att de tänkte gå ut igen. DET är ungefär lika ovanligt som två torsdagar i en vecka, så de får stå inne tills imorgon (eg tänkte jag fota ut dem nån - några timmar nu igen, men ville d einte gå lösa ut tänker jag inte tvinga dem)

våra har fått komma in tidigare.
Och dom verkade rätt nöjda över det

vi har rejäl blåst och snöblandat regn, som börjar övergå mer till snö nu

Vi måste ha något väldigt godartat moln hängandes här över... :)
Imorse var det dock regn å blåst, men det slutade runt 11 tiden...Jag var ute och körde vid lunchtid och det var HUUUUUUR skönt som helst....HELT vindstilla och +3....jättteskönt ;)
Fast ovädret kanske kommer tillbaka...
Har täcke(tunna regn) på mina ifall att....de är VÄLDIGT irriterade på mig över det...det kliar och är varmt, va 17 ska de ha kläder påsig mitt i vårvärmen för???? :angel:

NU ångrar jag mitt uttalande om godartat moln....
Det SPÖREGNAR!!! MER än värsta sommaren....herregud.....det är JULAFTON i övermorgon!...Nu e det skridskobana här ute...blir till å dra på broddarna å ta me sandhinken...

Min som brukar vara ute ca 8.00 till 21.00 fick komma in för en stund sedan (17.30). Jag tror egentligen inte att hon frös. Hon verkade, som vanligt, torr längst ner mot huden fast hon var dränkt som en katt. Vår snö har nämligen övergått till något äckligt som är mest iskallt regn. Och så blåser det rättså bra. Jag var dum nog att gå ut utan vanter och mina händer blev stelfrusna på litegrann. Men, men jag mår bättre av att veta att det inte regnar och blåser mer på henne. Även om jag ärligt talat inte riktigt vet vad hon hade valt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama