Sv: Ute blåser det storm och snöar...
Jag tar SÄLLAN in pga busväder, det är i princip bara storm i någon variant som gör jag tar in, dvs när det börjar flyga runt saker som inte ska flyga runt.
Mina gick in vid lunchtid idag (halv ett). Normalt går de ute till åtta på kvällen, och tar jag in 'tidigt' blir dte vid fem. Men idag gick de in halv ett.
Det är sanslöst dåligt väder, nollgradigt och med ymnigt snöfall av blöt snö och på det en HÅRD vind som i vindbyarna når stormstyrka.
Jag hade tänkt ta in dem vid tre - fyratiden, men vid halvett ändrade jag mig och plockade in dem. De stod då med baken mot vinden och hängde, såg ut som två dränkta katter och frös förvisso inte (täckade) men hade inte spec kul heller.
Så, ska de iaf bara stå kan de få stå inne i boxarna i lä och uppehåll. Jag tycker inte om det eg, är ute varannan timme ungefär och 'mockar' lite, kelar lite och låter dem gå runt lösa i stallet en stund (för att sysselsätta huvudet lite).
Jag öppnade faktiskt stallporten nu nyss när jag var nere, och två hästar stirrade på mig som jag var en idiot, gjorde helt om och gick in i sina boxar. ICKE att de tänkte gå ut igen. DET är ungefär lika ovanligt som två torsdagar i en vecka, så de får stå inne tills imorgon (eg tänkte jag fota ut dem nån - några timmar nu igen, men ville d einte gå lösa ut tänker jag inte tvinga dem)