Utbyggnad av hage vad kan de leda till för problem?

B

Boan

Har mina två hästar på lösdrift,har alltid funkar bra min älsta häst har ja haft i snart 10 år och han har aldrig varit sjuk..
Har nu byggt ut hagen och dom har haft sitt första dygn ute i nya men har även kvar den andra så dom har en stor ligghall att gå in i och få ligga tort i halmen... Men mina hästskötare hade ridit dom idag och tyckte dom inte alls va på hugget,den ena sa att en utav dom hade sparkat sig en gång om magen så ja tänkte (kolik).. Men ja har tittat på dom känt på dom gått och sprungit med dom och ser inget som kan tyda på det??? Men vad gör man,de är som vanligt kommer när man ropar springandes och visst de e trötta men de tycker ja inte e konstigt då de som sagt har varit ute i nya i 24 timmar och de tar ju på hästarna innan de vänjer sig.. Eller?? Gärna lite råd och tips:crazy::confused:

Sv: Utbyggnad av hage vad kan de leda till för problem?

Om de haft tillgång till större hagen kan det ju vara så att de ätit ovanligt mycket gräs hela natten? Eller andra olämpliga växter som de ju gärna gör frampå höstkanten.

Antingen är de dästa pga för mycket mat, eller så har de lite ont i magen kanske.

men frågan e ju om de kan bli väldigt sjuka.. De har gått får i hagen innan och ja har varit väldigt noga och tittat efter ovanliga växter som inte e bra för hästar och inte hitta nå:(
Men idag när ja va uppe såg låg ena och sov när ja kom och de e ju inge ovanligt och han stälde sig upp och båda gick iväg och åt..

Har dom inte gått på lösdrift tidigare, så är det en omställning som kan göra att dom blir lite trötta.

Min ena häst ligger ofta i lösdriften på dagarna (utan att vara sjuk).

jo de har gått i snart ett år men nu e hagen jätte stor.. Och de e segare än vanligt tycker ja:o

De kanske är trötta efter mat, nya marker att undersöka och busa på?
Jag har inte mina hästar på lösdrift, men upplever alltid att de blir lite trötta några dagar efter att jag släppt dem i en ny stor hage. De undersöker omgivningen, vandrar runt, busar lite och så jue.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 756
Senast: svea
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 049
Senast: tinkerlover
·
Övr. Katt Har tre kattungar som nu är 14 veckor och skall tilll nya hem. Det är trevliga bondkatter som är uppfödda i uppvärmd sadelkammaren med...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka