Utbuktande rand, fång

Yayis

Trådstartare
Min ponny som fick fång för snart tre veckor sedan har precis i början av hoven längst upp på alla fyra hovar en utbuktande rand. Den är ungefär 1 cm bred och går längst hela hoven, står ut drygt 1 cm. Vad är det? Kan man se en hovbensrotation så tydligt på hovarna, och redan nu?

Har tät kontakt med både veterinär (som var ute och röntgade senast igår) och hovslagare. Enligt hovslagaren har det med fången att göra, men han har inte hunnit ut och titta än. Min veterinär som jag absolut börjar tveka på säger att röntgenplåtarna ser bra ut, men jag ska få ytterligare information i eftermiddag, en till veterinär ska titta på plåtarna innan jag får helt klara besked.

Hovslagaren (som jag för övrigt litar på till 110%) säger alltså att det har med fången att göra och veterinärer verkar mest ignorera vad jag säger när det handlar om de här utbuktande ränderna?

Sv: Utbuktande rand, fång

Trauma Ring.
Bli så när hästens system har utsätts för non kraftig reaktion, kraftig foder bytt, förgiftning, avmaskning och sånt.

Riktigt så extrema ränder brukar inte min fd fångponny få men ändå, ränder får hon. En rand för varje ny ensilagebal, en rand för eventuell fångkänning, en rand för /.../. Vid rotationen har det varit en extremare rand som klinikhovisarna tog ner. Tydligen kan det smärta av det "vecket" som blir.

Tack för svaret. Så detta har alltså ingenting med hovbenet att göra utan att randen kom i samband med fången eftersom det blev någon typ av rubbning? För visst buktar inte heller fångränder utåt utan inåt? Eller har jag förstått det fel? Men eftersom hovbenet roterar framåt/neråt (eller hur man nu förklarar det) vid en rotation så borde det väl bli så?

Jaha, så även av rotationen fick din ponny en utbuktande rand? Då tänkte jag fel angående att randen borde gå inåt istället för utåt? Hur menar du med att de "tog ner" randen? Tack för ditt svar, är så mycket att sätta sig in i och förstå.

När benet roterade gick det liksom "rätare" ner mot sulan. Nya hoven följer ju hovbenet så när randen vuxit ner något blev den som en trappa vid randen. Det är svårt att förklara då jag inte vet vad man använder för termer eller nåt men den gamla hoven såg mer ut som en kalle anka-fot när man jämförde med den nya. Den såg större ut kan man kanske säga och det blev såklart bökigt att röra sig också.

Hovis filade ner så att så mycket av randen som möjligt försvann. Det gjordes i omgångar har jag för mig men det där borde hovis ha koll på i så fall. Har hovis haft hand om fånghästar med gott resultat och utbildats för det? Om inte annat är det nog värt att ta hästen till klinikhovis och få en korrekt verkning. Det gör MYCKET att få hjälp av dem. Jag tror inte att min ponny klarat sig så bra som hon gjort om hon inte fått den hjälpen. Hon skoddes på klinik i 1 år tror jag och försäkringen tog det så det blev inte överdrivet dyrt heller.

Just det, det var en gång som ponnyn fick en känning som visade en "luftficka" men då vi plockade henne tidigt hann aldrig benet röra sig såg vi på plåtarna som togs redan samma dag jag upptäckte det. Tyvärr minns jag inget om några fångränder då. Hon såg rätt tråkig ut i hovarna redan..

Jag förstår inte helt, men det beror nog inte på din beskrivning utan på min kunskap om fång. Känns som om jag läst dygnet runt i snart tre veckor men fortfarande inte kan så mycket alls.

Så man tog alltså bort randen din ponny fick för att det kunde orsaka obehag? Eller också på grund av andra anledningar?

Hovis är väldigt bra utbildad och en av få hovslagare häromkring som är godkända av Jordbruksverket, han har även jobbat på klinik tidigare så honom behåller jag så länge jag kan. Men anser veterinären eller jag själv för den delen att jag borde använda hovslagare på klinik kommer jag givetvis göra det, men än så länge har veterinären bara pratat gott om honom. :)

Men absolut ska man använda sig av så kunniga människor som möjligt. Veterinären anser att jag kan börja promenera henne redan nu, innan hon ens sett röntgenplåtarna eftersom hon inte ömmade eller hade puls, vilket jag tycker var väldigt oseriöst gjort. Så inte hovis helst men veterinär funderar jag på att byta ut.

Min shettis fick fång 11 Juni och även jag har de senaste dagarna lagt märke till en utåtbuktande rand precis som du beskriver uppe vid kronranden, dock ungefär hälften så stor som du beskriver att din har.

Senast ändrad:

Har även din de här ränderna på alla hovar eller bara en? Har din hovslagare eller veterinär svarat på vad det är? Tycker att det ser lite läskigt ut, men det kanske är någonting som är normalt vid fång.

Tack för svaret. Så detta har alltså ingenting med hovbenet att göra utan att randen kom i samband med fången eftersom det blev någon typ av rubbning? För visst buktar inte heller fångränder utåt utan inåt? Eller har jag förstått det fel? Men eftersom hovbenet roterar framåt/neråt (eller hur man nu förklarar det) vid en rotation så borde det väl bli så?

Non rubbning eller trauma där den producerande hovkapsel från kronranden blev inflamerad.
I svåra fall kan hov ben med dess vävnad slappa vid lammalen från själva hovkapsel.

Jag förstår inte helt, men det beror nog inte på din beskrivning utan på min kunskap om fång. Känns som om jag läst dygnet runt i snart tre veckor men fortfarande inte kan så mycket alls.

Så man tog alltså bort randen din ponny fick för att det kunde orsaka obehag? Eller också på grund av andra anledningar?

Hovis är väldigt bra utbildad och en av få hovslagare häromkring som är godkända av Jordbruksverket, han har även jobbat på klinik tidigare så honom behåller jag så länge jag kan. Men anser veterinären eller jag själv för den delen att jag borde använda hovslagare på klinik kommer jag givetvis göra det, men än så länge har veterinären bara pratat gott om honom. :)

Men absolut ska man använda sig av så kunniga människor som möjligt. Veterinären anser att jag kan börja promenera henne redan nu, innan hon ens sett röntgenplåtarna eftersom hon inte ömmade eller hade puls, vilket jag tycker var väldigt oseriöst gjort. Så inte hovis helst men veterinär funderar jag på att byta ut.

Finns ingen anledning med en sån åtgärdet annat an kosmetisk.
Helt Vansinig :banghead:
hoven har redan gått igenom mycket trauma, man ska inte försvaga hovkapslen med att raspa ner dess skyddande tjocklik!!!

Jag förstår inte riktigt hur du menar... Eller jag förstår hur du menar, för jag antar att du menar att det kan resultera i en hovbenssänkning? Men precis som det låter sjunker väl hovkapseln neråt vid en hovbenssänkning, och då förstår jag fortfarande inte varför randen bucklar utåt? Det är någonting där jag inte riktigt hänger med på, hur det kan bukta utåt när hovkapseln sänks, så förklara gärna mer. Men i ditt första inlägg skriver du även att detta utöses av en kraftig reaktion, till exempel foderbyte och förgiftning. Menar du alltså att fången utlöses av detta och att fången sedan ger upphov till denna ring, eller menar du att detta kan hända även utan fång? För jag har aldrig hört om en hovbenssänkning orsakad av något annat än fång?

Har även din de här ränderna på alla hovar eller bara en? Har din hovslagare eller veterinär svarat på vad det är? Tycker att det ser lite läskigt ut, men det kanske är någonting som är normalt vid fång.

Alla fyra hovarna, var precis ute och kvällsfodrade och kände efter lite nogrannare, och jag tycker att utbuktningen är som störst mitt framifrån på hoven och att utbuktningen sedan planar ut och försvinner nästan helt när man kommer bak mot trakterna.
Hovis ska komma ut i veckan för den vanliga rutin verkningen, och ska be honom kika på det då.

Ja, precis så är det på min med, att randen försvinner mer och mer. Glömde skriva det. Ja okej, men du har ingen egen teori om vad det kan vara?

Randen är orsakad av kompression, hovkapseln har böjts och tryckts ihop, därför blir det ett sånt här utbuktande veck. Vid fång så släpper ju ofta hovkapseln i mer eller mindre grad från hovbenet, det man kallar för rotation. Egentligen är det ju inte hovbenet som roterar, det sitter kvar där det alltid suttit, i änden på benet. Det är hovkapseln som lossnar och av den mekaniska kraften när hästen står och går bryts loss och roterar uppåt, framåt. Då blir det ett sånt här veck där det blir som en utbuktande rand. Randen är tydligast på tåväggen eftersom det är åt det hållet hovkapseln böjs.

Tack! Nu förstår jag! Får alla hästar med fång det här eller är det ett dåligt tecken att det har blivit så?

Såvitt jag vet får alla hästar med fång en sån här rand, större eller mindre beroende på omständigheterna. (hur kraftigt fånganfall, hovens skick när anfallet hände tex.)
När hoven växer ner lite kommer du att kunna se med blotta ögat hur mycket hovkapseln roterat på vinkeln som blir vid randen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Detta är inte min häst men vi är lite missnöjda med veterinär beskeden på denna häst då allt är så oklart... Hästen hittades block halt...
Svar
5
· Visningar
2 066
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka