D

dressyrryttare

Sen jag köpte min häst för ett halvår sen har nog rivit staketet/ rymt ur hagen ett tiotal gånger.

Dels så hänger han på tråden så att den faller ner (vi har jättedåliga distanser som håller uppe tråden) eller så går det så lång att stolparna knäcks.
Dessutom är strömmen värdelös i hagarna. Nu på vintern har han dessutom täcken, så saken bli inte mkt bättre av det.
Är där ingen ström på lyfter han helt enkelt av handtagen :crazy:

Han går själv i hagen, men har hagkompisar bredvid sig. Dels gör han detta för att han drar sönder de andra hästarnas täcken och då är det inte så många som vill dela hage :smirk: Dessuyom tävlas ha en del, så jag e lite rädd att han ska bli skadad i onödan. Han är busig av sig.

Har honom på ett ridcenter, så därför är det ganska svårt att se till att strömmen är som den ska, dom är inte så överambitiösa där tyvärr. Vill heller inte flytta, för allt annat fungerar bra.

Sen har jag läst det här med 'antenner' på grimman... hur funkar detta?

Sv: Utbrytare

Funkar men är klassat som djurplågeri i djurskyddslagstiftnigen. D v s det är förbjudet och olagligt att använda.

dressyrryttare skrev:
Har honom på ett ridcenter, så därför är det ganska svårt att se till att strömmen är som den ska,

Men det är väl inte så svårt att fixa själv?
Starkt aggregat, ordenligt övergångar mellan trådarna (tvinnade ledare). Ordentligt med jordspett. Klart.

Det är väl betydligt större skaderisk att ha en häst som trasslar sig ur hagen i tid och otid, än att han blir skadad av hagkopmpisar?

Om jag hade hästen som du inhyrd och sedan hade en egen hage så skulle jag ordna med strömmen och staketet själv, skulle hellre offra ett par tusen extra än att riskera att min häst skadades......

Warmia: Ja jo, visst skulle jag kunna göra det, men det finns ingen plats att bygga en ny hage. Och den hagen jag har e typ längst bort från stallet, sen jag vet inte hur jag ska få ut en kabel dit, plus att de hagarna närmast redan är upptagna och inte går att byta till sig.

CK: Som jag skrev är hagen långt bort osv.
Javisst har du rätti det, men vem vill att ens häst ska ha söndriga täcken varje dag? Och jag har inte råd att köpa nya täcken varje vecka...

Polar har ett elstaket som du kan koppla direkt till ett agregat (som t ex går på batteri) så slipper du långa kablar. Du behöver inte ens jordspett. Lite dyrare band än vanliga, men det låter som att hagen kanske inte är så stor, så då lär det inte gå åt så mycket band.

Okejokej. Och var får man tag på den här Polar-saken?

Om hagen är långt borta är det väldigt enkelt att skaffa ett aggregat som går på batteri, sätt upp ny rep i den gammla hagen och kanske lite nya stolpar så ska det vell fungera....

Man måste även sätta ner jordspett och det kan ju vara lite svårt om tjälen har kommit.
Förra året gick min pålle igenom pga dålig ström i tråden. Jag köpte då ett batteridrivet aggregat och polarband. Det vart redig "kräm" i bandet och efter det gick han aldrig ut.:) Kostade lite men det var det värt. Har nu bytt stall och hoppas att det är bättre ström där. Annars har jag ju kvar mitt aggregat och polarband.

/Elisabeth

dressyrryttare skrev:
Dessutom är strömmen värdelös i hagarna. Nu på vintern har han dessutom täcken, så saken bli inte mkt bättre av det.
Är där ingen ström på lyfter han helt enkelt av handtagen :crazy:

Sen har jag läst det här med 'antenner' på grimman... hur funkar detta?
Om det är dåligt med ström så funkar inte "antenn"metoden iaf.
Och om du står inhyrd borde du ju kunna kräva att det är staket som funkar.
Men jag skulle göra som många redan skrivit.... Skaffa eget agregat, så du får power på tråden.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
3 157
Senast: Magnum
·
Anläggning Som rubriken. Vad har ni för stängselmaterial i era vinterhagar? Plank, järnrör, tråd? Har ni el i staketet eller inte? Hålls hästarna i...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 661
Senast: mackan
·
Hästhantering Nu är jag rådlös Jag har prövat det mesta gällande en viss häst och för att hålla henne i hagen. Ljust nu går hästarna ännu i...
2
Svar
21
· Visningar
3 572
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar