Jo, visst är det så, men du får inte en sjuk individ, det var det jag ville få fram. Jag kommer själv testa samtliga av mina ston framöver, det är för mig ett givet val. Sen är det självklart önskvärt att även hingsthållarna testar sina avelshingstar, men en stor del av ansvaret ligger hos stoägarna här tycker jag.
Jag läste en artikel skriven av en tysk veterinär, i den stod det nåt om cirka 10% av populationen som var anlagsbärare, men att en hel del foster aborteras. Cirka 1/400 födda föl är drabbade på något vis.
Detta är heller ingen ny sjukdom, enligt artikelförfattaren har genen funnits i åtminstone 170 år, därför kan man anta att den är förhållandevis vitt spridd i populationen men den har inte fått så mycket uppmärksamhet förrän nu.
Författaren tar också upp att det inte enbart ligger på hingsthållarna att testa sina hingstar för att få bort anlaget utan man måste gå på bred front, dvs testa stona också.
En klart läsvärd artikel. Antar att jag inte får länka men söker man Eurodressage och Kareen Heineking-Schütte borde man få upp den.