Utbildningstävling i fälttävlan

B

Bettibets

Vill vi ha det? Eller vill vi bara ha klasser där man tävlar (och därigenom måste ha veterinär, ambulans, ÖD, TD, en massa andra domare... osv = dyrt och krångligt) eller räcker det att tävla om en fin rosett som utbildningsbevis om man genomfört sin ritt på ett bra sätt? (och var går i så fall gränsen för bra???)

Vilka höjder skall vi ha? 50, 60 och 70 cm är ett förslag, skall det bara vara för ponny eller vill hästarna också vara med? Vad är lagom tempo för ponny resp. ridhäst?

Kan man rida två ekipage samtidigt på dressyren för att spara tid? Kan man tänka sig att annan än dressyrdomare dömer dressyren (t.ex tränare, ridlärare, duktig tävlingsryttare).

Nu har ni chansen alla mästertyckare :devil: Kom med synpunkter och förslag! För alla blyga :o går det bra att PM:a

Sv: Utbildningstävling i fälttävlan

Väldigt många frågor på en gång:confused:
Kan du inte ge ett förslag, så att vi i vanlig ordning kan få kritisera det sönder och samman :angel:

Finns det inte tankar på enbart terrängmomentet med stilbedömning?

Vill vi ha det? Eller vill vi bara ha klasser där man tävlar (och därigenom måste ha veterinär, ambulans, ÖD, TD, en massa andra domare... osv = dyrt och krångligt) eller räcker det att tävla om en fin rosett som utbildningsbevis om man genomfört sin ritt på ett bra sätt? (och var går i så fall gränsen för bra???)

Vilka höjder skall vi ha? 50, 60 och 70 cm är ett förslag, skall det bara vara för ponny eller vill hästarna också vara med? Vad är lagom tempo för ponny resp. ridhäst?

Kan man rida två ekipage samtidigt på dressyren för att spara tid? Kan man tänka sig att annan än dressyrdomare dömer dressyren (t.ex tränare, ridlärare, duktig tävlingsryttare).

Nu har ni chansen alla mästertyckare :devil: Kom med synpunkter och förslag! För alla blyga :o går det bra att PM:a

Ja, det vill vi!
Och självklart även för storhäst, det är ju perfekt för oss hopprädda krakar med urkassa tävlingsnerver! 50, 60 och 70 för ponny och 70, 80, 90 för häst kanske?

Tycker inte att man behöver ha riktig dressyrdomare när det bara är utbildningstävling, tränare eller ridlärare duger väl? Men jag förstår inte riktigt hur man ska kunna rida två samtidigt, hur ska den som dömer hinna med att se och bedöma två ekipage på en gång?

Vart gränsen ska gå för godkänt vet jag inte, eftersom jag inte tävlar själv så har jag inte koll på vad som är ett "bra" resultat...

Ett sätt att spara tid i dressyren vore att ta bort bedömningsgrunderna allmänt intryck. Jämfört med att ta bort inledande halten skulle man spara mycket tid (tror jag)

Ett sätt att spara tid i dressyren vore att ta bort bedömningsgrunderna allmänt intryck. Jämfört med att ta bort inledande halten skulle man spara mycket tid (tror jag)

På det förslaget vi tittar på gör vi precis tvärtom, ett (nytt jätte-)kort program med lite vägar och övergångar och bara betyg på allmänt intryck, därav möjligheten att rida två samtidigt

Verkar jättebra om man skapar flera nya vägar att ge sporten den popularitet den förtjänar.:bow:

Kombinera dressyren med banhoppningen för att spara tid. :)

Var du med på den tiden då det ingick ett par lydnadshinder i lätta dressyrprogram?

Nej. Men i Tyskland kör de så på vissa tävlingar.

Sen, för att locka mer folk. Man kunde tex betala skilt för dressyr, banhoppning & terrängdelen. Placerar du dig i dressyren får du en vinnar rosett, den som kommer 2:a får andra pris rosett etc. I banhoppning är det stilbedömning. Samma gäller terrängdelen.

Så har du en riktigt bra tävlingsdag kan du åka hem med sammanlagt 4st rosetter (tex 3:a i dressyr, 2:a i banhoppning, 5:a i terräng och slutresultat 3:a)
Detta tycker jag att ett finemang system. Du kan rida dressyren som en kråka och vägra två gånger i terräng, men endå tex lyckats få en rosett i banhoppningen.

Ja, absolut!!
Jag red ett par förenklade på Nilslund förrförra sommaren med stilbedömning och det var kalas! En clearround rosett till alla utan hinderfel och placeringar till dem med bäst stilpoäng.

För mig behöver det inte heller vara "riktig" dressyrdomare, en utbildad tränare räcker gott.

Som någon annan skrev 70-80-90 för stor häst kan vara ett alternativ eller så tar man bort 80 för att underlätta banbyggandet.

Jag var också med på den tiden det var lydnadshinder i banhoppningen, jag hörde till dem som blev besviken när det togs bort eftersom jag på den tiden red lektionshäst och då fick man inte hoppa så ofta!!

Enligt oss ska det vara "snabba" tävlingar dvs inte en hel dag eller så. Helst en eftermiddag/kvällstävling.
Dressyr
Dressyrdomare - ja ngn utbildning (a,b tränare kanske ) måste det vara och inte kommer det bli ojämnare - rosett till placerade (som en egen klass) eller rosett för alla över 58 %
Varför inte 2 ekipage samtidigt? Kanske det. Intressant tidsbesparing. Annars spola nedre delen som Old Q sa. Sparar mkt tid på det. Kanske färre bedömningsmoment?

Hoppning - Clear round till nollor. Ev kan jag tänka mej att man rider 6-7 banhoppningshinder och därefter direkt ut i terrängen eller ngn minut däremella bara. Olika varianter finns.

terräng - celar round till nollor ev inom en viss tid, INTE rosett till de som är närmast tiden - kan slå himla fel. (Vid dåligt underlag/regn etc. )
Låt hinderdomare ha många hinder.

Ambulans - nej. En sjukvårdskunnig ja.
Som det är idag så ger ambulansen på plats 1:a insatsen sen tar kallad ambulans över. Dsv man får ändå vänta på den som kommer.

En ÖD på hela tävlingen. Jadu TDs vara eller icke. Ha. På denna nivå. Nej

Ft-rosett om man är sk Clear round men med högre krav på dressyren än idag dvs kanske 58 % vore lagom.

Jag vill ha för både ponny och häst.

Ang tempo: En som dömer om tempot är bra. Dvs alldeles för snabbt eller långsamt döms ner. Beroende på häst kan det ju skilja ganska bra...

veterinär - nej

Liknande trådar

S
Fälttävlan Hej funderar på att kvala en blivande 5-åring till ft-breeders nästa år. Tänkte bara höra lite om kvalreglerna: alternativet man kan...
Svar
14
· Visningar
2 507
Hoppning För snart två år sedan (då 16 år gammal) var jag med om en ridolycka på en hopptävling. Jag fördes från platsen med ambulans och det...
Svar
19
· Visningar
1 947
Senast: vicky417
·
S
Fälttävlan Hallå alla bukefolk. Jag har börjat smida planer för sensommaren/hösten att börja lite smått träna fälttävlan med min ponny. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Hot Shot
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 215
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar