Utbildningsstegen

Sv: Utbildningsstegen

Jag hade också gärna hoppat över utbildningsstegen. :o Bara för att det är så förbaskat svårt att rida. Jag vill segla omkring i passage och galoppslutor utan att lägga ner år av grundträning. :o

(Ja, men drömma får man väl?! Just nu drömmer jag bara om att sälja djuret och börja med virkning istället)

Just precis, det är så svårt, därför hoppar vi som inte fattar bättre glatt vidare och nöjer oss med halvdant:o om ens det, innan vi tror att vi ska kunna hoppa upp ett par steg......:cool: Eller gör egna varianter med begrepp vi inte ens klart definerat :cool: (som tex "framåtbjudning är ju viktigast"....)
När det i själva verket är så att allt finns i de här stegen, det finns en tanke bakom, som är logisk utifrån att utbilda hästar till bra och hållbaka ridhästar.

Nu pratar jag inte om dej, utan tex mej som lätt "halkar iväg" trots att jag vet det här, (och många andra också:idea:) För mej är det urviktigt att inte ha bråttom, ha tålamod och verkligen känna efter var vi befinner oss, just nu. DET är det svåra - min utmaning i ridningen.
Jag jobbar på att få in det i ryggmärgen och det håller på att lyckas, tror jag.......jag skäms över hur länge jag har vetat detta, vore enklare om man inte hört talas om det......:o
Delvis kan jag kanske skylla på att tränare inte är särkskilt bra på att påminna, den förra som gjorde det var för 22 år sen.....samt nuvarande....

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet. Jag försöker verkligen hålla motivationen uppe. Jag sysslar enbart med grundutbildning, och försöker vara jättenoggrann. Jag går inte vidare förrän hästen är redo. Jag sitter exempelvis inte ner på min häst som är tio i år. Jag bedömer det som att han inte är sittbar än. (Som vanligt - en annan ryttare hade gjort honom sittbar mkt snabbare än jag)

Men...

... Det hade varit förfärligt roligt att bara kunna glassa vidare nu. Att börja på krumelutter och ut och tävla. Jag VET att krumelutterna inte är så svåra när grunden sitter. Är hästen korrekt tränad och på hjälperna är det inte så svårt med galoppslutorna, antar jag, men jag har så lååååångt kvar.

och i november suger det musten ur mig. *sliter mitt hår*

ja, jag rider alltid efter den. men det är inget jag tänker på, utan det är helt enkelt det bästa sättet så det bara blir så.

och i november suger det musten ur mig. *sliter mitt hår*

Samma här:( November är verkligen den värsta månaden för mej:crazy:
Mörkt mörkt mörkt......

Jag funderar inte på att sluta med ridningem, jag tänker mer på hur jag skulle kunna slippa jobba så mycket:angel::o:o Köper t o m trisslotter:crazy:

De sex begreppen är stoooora. Det läggs in så mycket i dem, vet man inte vad de innebär så är det klart att det kan kännas lättare att avstå från utbildningsskalan.

Just därför jag inte greppat den. Jag tar de bitarna som med tiden blivit en självklarthet i min ridning. Ju mer man utvecklas desto mer kommer ju till. Jag avstår inte?

Men jag tolkar det så här:

1. Reaktion för hjälperna, främst framåt för att uppnå bjudning. Lydnad. En förutsättning för att kunna arbeta med en häst överhuvudtaget. Ingår i all ridning, i alla steg.
2. Takt - med bibehållen bjudning. Takt
3. Balans genom att bibehålla takten men påverka bakben/rygg och för att få en ok arbetsform. Lösgjordhet
4. Lösgjordhet för att få ett stadigt sug till handen, ofta genom liksidga hjälper eller att rida mot yttertygeln. Den psykiska lösgjorheten finns alltid i stallet. Stöd
5. Rakriktning i meningen att få hästen att spåra ohc bli jämn i sidorna.Rakriktning
6. Samling när ovanstående fungerar smärtfritt på lätta hjälper med en nöjd, bjudande häst som VILL arbeta mer

Så nej, du avstår inte från den. men du säger att du har svårt för den - när jag tycker att det är precis utibldningsskalans första steg som du tillämpar.

Men jag tolkar det så här:

1. Reaktion för hjälperna, främst framåt för att uppnå bjudning. Lydnad. En förutsättning för att kunna arbeta med en häst överhuvudtaget. Ingår i all ridning, i alla steg.
2. Takt - med bibehållen bjudning. Takt
3. Balans genom att bibehålla takten men påverka bakben/rygg och för att få en ok arbetsform. Lösgjordhet
4. Lösgjordhet för att få ett stadigt sug till handen, ofta genom liksidga hjälper eller att rida mot yttertygeln. Den psykiska lösgjorheten finns alltid i stallet. Stöd
5. Rakriktning i meningen att få hästen att spåra ohc bli jämn i sidorna.Rakriktning
6. Samling när ovanstående fungerar smärtfritt på lätta hjälper med en nöjd, bjudande häst som VILL arbeta mer

Så nej, du avstår inte från den. men du säger att du har svårt för den - när jag tycker att det är precis utibldningsskalans första steg som du tillämpar.

Det är ju det jag menar. Den är så himla oprecis så det bara smäller om det. Därför har jag hellre egna "steg" där jag vet vad jag ska checka av. Utbildningsstegen hjälper inte mig eftersom jag tolkar in så mycket i varje punkt så det blir liksom inget konkret av det. Men det kanske kommer, vem vet.

Jamen då så. Jag menade inte att just du tar avstånd från utbildningsskalan, utan att människor som gör det, gör det pga okunskap.

Jag tror att alla har sina små egna versioner, men det är ju för att bara ord är subjektivt. Det är ju ordens innebörd som är viktiga.

ALLTID!

Jag rider för tysk meisterberidare och GP-ryttare och vi håller stenhårt på den. Aldrig att tänka på att fuska, då kommer man inte till svårklass. Vi gör aldrig rörselser som skänkelvinknar eller sånt för att "lösgöra" hästen heller. Rörelserna kommer enbart om man har klättrar upp för trappan och är 100% ärlig. Stegen är det bästa verktyget jag har i min dagliga ridning då jag kan alltid falla tillbaka på den och strukturera upp ridning för att hålla en röd tråd genom passet och den långsiktiga utbildningen.

När jag bodde och jobbade i Tyskland såg man aldrig den "rörelsemanin" som vi har i Sverige. En fin fattning var mycket mera värd än ett kasst byte. Man satt på volt och red vägar för at hitta harmoni och balans med hästen. SEN om allt stämde gjorde man rörselser som en "check" att man inte hade fuskat. Då red man kanske 2 skänkelvikningar/byten/piruetter beroende på hästens styrka och utbildningsnivå.

Jag hoppas att vi kommer använda trappan i Sverige lika troget och ärligt som tyskarna. Den är ju hur bra som helst!

I tyska boken står det "kontakt", alltså hästen genomsläpp och acceptans av ryttarens hjälper. Hästen ska acceptera och vara mottaglig till ryttarens närvaro. Den kommer efter lösgjordhet då hästen är inte helt lösgjord om den inte är mentalt tillfreds med ryttare.

Liten notis bara :)

Självklart arbetar jag efter utbildningsskalan!
Det är en jättebra check.
Lägger oftast upp mina pass som så att steg 1-3 jobbar jag med varje dag. Plus rakriktning.
Varje gång jag gör en rörelse checkar jag också av att stegen ingår.
Exempel: hästen går i en bra takt, är lösgjord, har ett fint stöd på bettet, är rakriktad. Då gör jag kanske en skänkelvikning och kollar då att hästen I SKÄNKELVIKNINGEN har takt, är lösgjord osv.

Självklart arbetar jag efter utbildningsskalan!
Det är en jättebra check.
Lägger oftast upp mina pass som så att steg 1-3 jobbar jag med varje dag. Plus rakriktning.
Varje gång jag gör en rörelse checkar jag också av att stegen ingår.
Exempel: hästen går i en bra takt, är lösgjord, har ett fint stöd på bettet, är rakriktad. Då gör jag kanske en skänkelvikning och kollar då att hästen I SKÄNKELVIKNINGEN har takt, är lösgjord osv.

Ja exakt, inget skall ändras bara för att du går in i en rörelse utan takt,rytm, balans och lösgjordhet och annat skall bibehållas i rörelsen, annars är det fel och då får man gå tillbaka.

jag anser att rakriktning kommer innan schvung. En häst som inte är jämnstark i sina sidor är ju inte helt lösgjord till 100% då den är svagare och stelare i en sida och därför bör samlingen vänta tills både vänster och höger sida är jämna.

Min tränare tjatar hål i huvudet på sina elever om hur viktigt det är att följa skalan (varje gång man tränar/rider dressyr) så det börjar sätta sig efter några år nu. (jag är lite trögfattad ibland)
Försöker tänka på den och på nåt sätt gör jag kanske det omedvetet? Det går ju inte att få till en bra samling och så vidare om man inte har börjat i från början och fått grunderna att fungera. Men det är svårt, speciellt när jag ett tag red en häst som hade svårt med takten(rytmen), kändes som om vi inte kom någonstans på jättelänge men när det väl fungerade så var hästen mycket trevligare att rida!

Är det inte underligt att man lagt in stöd före rakriktning, och att rakriktning kommer så sent? Enligt all logik måste detta förstärka hästens skevhet, om man sätter sig och rider med fast kontakt på en häst som redan är skev, vill den verkande kraften öka skevheten (eller så får ryttaren sitta och hålla hästen rak genom att öka sina inverkningar, vilket är emot dressyrens mål om minskade inverkningar allt efter utbildningens fortskridande). Det är också lite märkligt att framåtbjudning inte finns med eftersom ingen häst kan ridas utan framåtbjudning. Vad händer å andra sidan om vi sätter framåtbjudning före rakhet? Det blir ju ungefär samma effekt - hästen blir ännu skevare. Rakhet bör alltså komma som nummer två i skalan, efter lugn (som ofta är bortrationaliserat men som är nog så viktigt om hästen ska vilja och kunna bli rak), sedan kan vi börja tala om framåtbjudning! Stöd kan inte ligga före någon av dessa moment, och hur är det egentligen - behöver hästar verkligen stöd (i hagen klarar de sig ju alldeles utmärkt utan stödhjul)? Hästar som rids med konstant tryck i tyglarna får enligt studier tryckskador i munnen. Det är mycket lindrigare för hästen att rycka, en gång och hårt i tygeln (någon som brukar anses som förbjudet) än att sitta och rida 45 minuter med ett halvt kilos vikt i tyglarna!

Ulrika

Det är skillnad på att rida hästen rakare och ha den riktigt rakriktad. Det här fastnade jag också på tidigare men har förstått bättre nu...

Det är svårt att få hästen verkligt rakriktad, och det går inte utan att ha det andra på plats före. Att rida hästen mot större liksidighet är en del av förberedelsen och det jag tidigare trodde var rakriktning...

En rakriktad häst spårar, är lätt att ställa och forma i båda sidor, lika mycket stöd i båda tyglarna oavsett om man arbetar på rakt eller böjt spår så följer hästens kropp spåret, samt bär lika mycket vikt på båda bakbenen. Det är bland det allra svåraste och som sagt, det går inte utan de andra delarna. Prova f ö att rida en rak linje på medellinjen bara, med vilken häst som helst i stort sett....

Att börja få hästen att spåra osv är en del av det och pågår hela tiden, det stämmer, men verkligt rakriktad är inte hästen ännu för att man rättar in bogarna och arbetar den åt båda håll, så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

Ang rakriktn se Flashlights svar som jag tycker var mycket bra.
Självklart ska du i tidigt stadie rikta in framdelen på bakdelen.:)

Angående stöd så måste du ha stöd för att kunna påverka bakbenen, så det är också väldigt logiskt. Att jämföra med en häst i hage blir lite konstigt:confused: Och var någonstans talar man om 1/2 kg tryck i tyglarna?

Angående framåtbjudning så ligger det i 1an, takt. Utan framåtbjudning har du inte riktig takt.

Tror inte det är en smart idé att du gör dig en egen utbildningsstege....:devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka