Utbildningsplan för grön femåring

Willja

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat hästen med stort H!

Han är en grön femåring som har haft en ganska tuff start i livet. En vek häst som blivit hårt behandlad som jag har förstått det.

Nu behöver jag lägga upp en träningsplan för att få honom att bygga upp självförtroende och kropp. Senaste stället där han stått har gjort en bra grund som jag nu måste förvalta och bygga vidare på.

* Han är tunn i kroppen och behöver bygga muskler och få lite mer hull.

* Han är känslig i munnen efter att ha blivit hårt riden (ihopdragen) med tuffa hjälptyglar som unghäst och tycker att det är obehagligt när man tar i tygeln. Jag måste alltså få honom att ta stöd på bettet utan att få panikkänslor.

Hur ofta och länge hade ni ridit/tömkört/longerat?
Hur många gånger i veckan i paddock resp. skogen?
Vilka övningar hade ni börjat med för att få honom söka stöd på bettet?

(Självklart ska jag ta hjälp av tränare inom kort, men man kan ju alltid börja här:-))

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 175
Senast: Marje
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 768
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama