Utbildningsgrad

Sv: Utbildningsgrad

oh tack för ett informerande svar... Inte det jag frågade efter utan vad hästen ska kunna för LA och "Nästa grad"...

_Runaway_ skrev:
oh tack för ett informerande svar... Inte det jag frågade efter utan vad hästen ska kunna för LA och "Nästa grad"...
kolla in programmen för respektive klass... dom finns på www.stallbacken.se (eller .com kanske det är)

Lätt A:1 ska hästen kunna skänkelvikning rygga förvänd galopp
Lätt A:2 skänkelvikning och bakdelsvändning rygga förvänd galopp
Lätt A:3 ökadgalopp och skänkelvikning rygga förvänd galopp
Lätt A:4 bakdelsvändning skänkelvikning och rygga förvänd galopp
Lätt A:5 samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett, enkelt galoppombyte,ökad trav,samlad förvänd galopp, rygga, man får rida på KANDAR om man vill

MSV B:1 samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,ökad trav ,galoppombyten i språnget,rygga, man får rida på KANDAR om man vill!!!

MSV B:2 rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,ökad trav ,galoppombyten i språnget, Bara kandar som gäller!!

MSB B:3 rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,samlad förvänd galopp,ökad trav ,galoppombyten i språnget, Bara kandar som gäller!!

MSV B:4 rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,samlad förvänd galopp,ökad trav ,galoppombyten i språnget, Bara kandar som gäller!!

MSV B:5 rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,samlad förvänd galopp,ökad trav ,galoppombyten i språnget,på diagonalen 3 galoppombyten i vart fjärde språng, Bara kandar som gäller!!

MSV A:1 rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,samlad förvänd galopp,ökad trav ,galoppombyten i språnget,på diagonalen 5 galoppombyten i vart tredje språng,halvpiruetter, Bara kandar som gäller!!

FEI:s Prix s:t Georges rygga samlad skritt samlad trav samlad galopp ,öppna,sluta
skrittpiruett,enkelt galoppombyte,samlad förvänd galopp,ökad trav ,galoppombyten i språnget,på diagonalen 5 galoppombyten i vart tredje språng,halvpiruetter,5 galoppombyten i vart fjärdesprång Bara kandar som gäller!!

hög¨re än så här ska du väl inte tävla!!!!!!!!!!!!!!!

///Martin ;) :smirk:

varför ska hon inte tävla högre än så??? :confused:

men någon gång i framtiden kan det ju bli aktuellt :mad:

Äh, fan va ni ska misstolka allt, det är ytterst få som tävlar högre än
FEIs prix st george, (särskilt här på buke :smirk: )
och leonardo-gp, trodde väl inte att _runaway_ skulle tävla högre än så på ett bra tag eftersom hon frågade vad som ingick i LA och inte ens visste att msvb kom efter LA.
hade du tänkt tävla högre än st georg, de närmaste åren får du nog ligga i hårdträning samt köpa dej riktigt bra hästar och utrustning!

Lollan skrev:
Äh, fan va ni ska misstolka allt, det är ytterst få som tävlar högre än
FEIs prix st george, (särskilt här på buke :smirk: )
och leonardo-gp, trodde väl inte att _runaway_ skulle tävla högre än så på ett bra tag eftersom hon frågade vad som ingick i LA och inte ens visste att msvb kom efter LA.
hade du tänkt tävla högre än st georg, de närmaste åren får du nog ligga i hårdträning samt köpa dej riktigt bra hästar och utrustning!

Det är ganska mga här på buke som tävlar George. ;) Kanske inte riktigt lika mga som tävlar Intermediaire och högre men det finns de som gör det också...! :bow:
Det är ju det som är det roliga med det här forumet att det finns så mga från olika svårighetsgrader...

Och förövrigt så behöver man inte ha "en riktigt bra häst" för att tävla George. Det räcker med god ridning för att i alla fall skrapa ihop godkänt (men visst, vill man fightas om placeringarna så krävs det en hyfsad häst också). Och anledning till att jag tar upp det är inte för att vara näsvis utan för att det är en ganska allmän missuppfattning att det krävs så fantastiskt mkt av både häst och ryttare för att ta klivet upp till den ngt svårare dressyren. Men det gör det egentligen inte! Ambition och en gnutta talang tar en som ryttare väldigt långt! Jag tror att anledningen till att vi har så gles tillväxt i de högre klasserna är för att alltför mga blir avskräkta redan från början med att det skulle vara så OTROLIGT svårt att rida högre än typ MSV. Mental blockering kan stoppa mga potentiella ryttare.

Hans Wikne sa engång till min mamma när hon höll på och älta om att hon inte var tillräckligt talanfull som ryttare för att rida på den nivån som han krävde att -" för att rida de höga klasserna krävs 90% teoretisk och praktisk kunskap. De sista 10% handlar om talang" Och förklarade att de första 90% kunde "alla" ryttare införskaffa sig om man bara hade motivation och tillgång till bra tränare/kunskap. Talang spelade så pass liten roll att den i princip egentligen bara sållade agnarna från vetet i de allra högsta klasserna. Men han var fullständigt övertygad om att alla ryttare egentligen kunde ta sig dit. Och på 70-talet så var det verkligen så. "Vanliga bondlurkar" (inget illa menat :D ) red förhållandevis väldigt höga klasser mot vad som görs idag. Idag verkar de allra flesta stanna på Lätt-MSV nivå. Vilket är väldigt synd!(för tävlings verksamheten alltså) Speciellt eftersom dressyr-Sverige vill hamna på världskartan igen!
Och med detta menar jag inte att man ska börja stressa sig fram i klasserna innan man är mogen för det så att en massa ofärdiga ekipage börjar invadera klasserna. Nej, jag menar bara att vi i Sverige rent allmänt borde vara mer öppna för att det inte är omöjligt att rida svår dressyr. Och jag tror att en sådan svängning i inställningen är nödvändig om tävlingsdressyren ska överleva även i framtiden.
En liten tanke bara....

man måste ju faktiskt inte rida själv ens för att ställa frågan...

Enkla byten och ryggning ingår INTE i MSV B:3 (inte för att det har någon större betydelse i det här sammanhanget).

Men själv väljer jag ju hellre MSV B:3 och MSV A:1 framför MSV B:4 just pga de enkla (för min häst SVÅRA :rofl: ) bytena! Och snacka inte om de "enkla FÖRVÄNDA" bytena i LA:5, suck! Fullständigt meningslös övning tycker pållen... :D

*Lånar knapp*

Jag vill påpeka också att det inte räcker att ekipaget kan rörelserna för att vara redo att tävla i de olika klasserna. Min häst klarar de förvända byten med glans på träning, men jag tycker det är svårt att ta oss runt en LA på över 60%. :angel:

Olika saker är lätta resp svåra för olika hästar och ryttare. Vissa saker funkar utan träning medan andra saker kan kräva timmar av hårt arbete för att flyta. Kruxet med tävling är ju att hästen ska klara flera olika rörelser med relativt jämn kvalitét. Det räcker alltså inte att ekipaget kan utföra 100%-iga bytesserier om den inte kan göra halt. :crazy:

Jag brukar tänka som så att man bör tävla en eller ett par klasser under träningsnivån för det är alltid så mycket svårare på tävling.

mvh Jessica

Klass Höjd Antal hinder
D-ponnyer C-ponnyer B-ponnyer A-ponnyer
Lätt D 80cm 70cm 60cm 50cm 7-9
Lätt C 90cm 80cm 70cm 60cm 7-9
Lätt B 100cm 90cm 80cm 70cm 8-10
Lätt A 110cm 100cm 90cm 80cm 10-12
Msv B 120cm 110cm 100cm - 10-12
Msv A 130cm 120cm - - 11-13
Svår 135cm - - - 10-14

:D:D:D:D:D

Eeeeh, va? O_o

1. Tråden är 8 år gammal
2. Den ligger på dressyr och ingen har efterfrågat några hoppklasser, eller ponnyklasser alls för den delen.

Men föralldel, välkommen till buke :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Camilla Jarnedal har ridit hela sitt liv men för henne har det aldrig varit en självklarhet att kunna rida på välutbildade hästar...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: villhöver
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 487
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Åländska mästerskapen i dressyr avgjordes på travbanan i helgen och vinnare i stora ÅM där deltagarna red programmet LA:3 blev Moa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama