Utbildningehoppning?

A

Axtelius

I Nya TR står det att man kan göra sina hoppkval på tävling inbjudnings eller högre alt utbildningshoppning. Vad räknas då som utbildningshoppning?
Är det pay n ride eller ? Lite förvirad.

Sv: Utbildningehoppning?

Läser man hopp TR så borde det ju göra det men jag är inte säker och det verkar vara onödigt att störa förbundet i onödan.

Jag har frågat förbundet och ft-kom. Inget svar med svar på frågan då det inte var riktigt klart. Förbundet visste inte ens att det stod så i TR och hade ingen aning. :eek:
Frågade istället JJ som svarade att gdk banbyggare samt en gdk domare alt. överdomare. Från dessa ska man isåfall ha domarens underskrift på resultatet i Ryttarboken.

Alltså klarar sej i regel inte "vanlig" Pay & jump/ride då det är just dessa dyra poster man sparar in på. :D

Det sa GF också, godkänd banbyggare + domare.
Många kommer nog tolka det på fel sätt. Tex här i vår del av landet går alla sk träningstävlingar under benämmningen utbildningshoppning Så en liten redogörelse i FT-TR om vad som gäller hade inte varit helt fel...

Är på G och ordnar utbildningshoppning och har kommit fram till att det är gdk banbyggare och domare som gäller. Har dessutom frågan ligger hos RF huruvida det måste vara klubb som är arrangör eller inte. Det får heller inte delas ut priser eller rosetter och ska ridas i clear round enl. TR.

Har dessutom frågan ligger hos RF huruvida det måste vara klubb som är arrangör eller inte.

Det torde väl inte vara aktuellt för nån av er att rida på en sån om det inte är en klubb som arrangerar.... En av grundplåtarna i TR I att SvRF ansluten ryttare ej få deltaga på tävling arrangerad av annat än SvRF klubb (eller motsvarande utomlands);)

Då måste ja kolla runt lite till för jag tror inte runsten kör med överdommare. fattar inte varför det ska vara så svårt med allt. Jag har ett kval klart så tänkte jag att det andra var lätt fixat i helgen när jag hade två starter på mig, men då e de sj klart att man krachar på framhoppningen och måste utgå inne på banan och inte rider den andra klassen häller. Å nu e det ju en massa Nationella Dress som ska ridas, hur ska man hinna med allt? och på allt ska man hinna träna också!
Ja hoppas verkligen det kommer att lösa sig med allt för de e inte långt till sesongen!:crazy:

Det torde väl inte vara aktuellt för nån av er att rida på en sån om det inte är en klubb som arrangerar.... En av grundplåtarna i TR I att SvRF ansluten ryttare ej få deltaga på tävling arrangerad av annat än SvRF klubb (eller motsvarande utomlands);)

Fast det är nog det som är frågan; det är ingen tävling, utan utbildningshoppning, vi får se när SvRF svarar, viktig fråga iaf, man vill ju inte att någon ska bli av med licensen... å andra sidan så borde det väl inte vara något större problem att få en klubb att ta på sig arrangemangen, även om det genomförs på en privat anläggning.

Är inte tillställningen officiell (i SvRf s regi genom klubb e.dyl) är ju knappast funktionärerna (banbyggare/domare) heller officiella även om de är godkända i vanliga fall. Fick en liten tankeställare på det i helgen på Ride Up att vid ett icke officiellt arrangemang finns ingen koll på att regler följs på t.ex framridningen utan det är fritt fram för barrering, hoppa hur högt som helst, otillåten utrustning typ graman etc

Är inte tillställningen officiell (i SvRf s regi genom klubb e.dyl) är ju knappast funktionärerna (banbyggare/domare) heller officiella även om de är godkända i vanliga fall. Fick en liten tankeställare på det i helgen på Ride Up att vid ett icke officiellt arrangemang finns ingen koll på att regler följs på t.ex framridningen utan det är fritt fram för barrering, hoppa hur högt som helst, otillåten utrustning typ graman etc

Just det här har jag funderat över med de som är uttagna i trupperna får en särställning med kvalen. De får göras på rid up med landslagsledningens goda minne. Vet ngr hästar som skulle ha problem i vanligt hoppsammanhang:angel:. Detta gör det svårare för andra att ta sig in i trupperna även om dessa kvalar korrekt enl "regelboken":eek:
Visst man vill höja säkerheten men jag undrar om det verkligen gäller alla:confused:

Är på G och ordnar utbildningshoppning och har kommit fram till att det är gdk banbyggare och domare som gäller. Har dessutom frågan ligger hos RF huruvida det måste vara klubb som är arrangör eller inte. Det får heller inte delas ut priser eller rosetter och ska ridas i clear round enl. TR.

Vi har sk "cm-hoppningar" här. Alla väljer vilken höjd de vill rida och så ordnar vi det tillsammans. Av de som är med och arrangerar så finns både godkända banbyggare och domare. Innebär det alltså att detta kan räknas som ett kval? Båda kvaelen? Det hade ju varit intressant! Rids alltid som clear round. Dock delas rosett ut vid felfri runda. Om man inte delar ut rosetter är det okej då? Vi som bara har två hopptävlingar kvar innan vår enda debutantfälttävlan här i maj skulle alltså kunna ha en chans att få rida ytterligare ett kval?

Jag tycker allt är supersnurrigt...

hej
08orch skåne har ju massor av tävlingar men det har inte vi i bushen så vi har protesterat därav kval på utbildningstävling. Tycker det ären smidig lösning eftersom det envisas med banhoppningskval som inte går att slippa ifrån.

Utbildningshoppning:
Utbildningshoppning får förekomma upp till 1,40 utan hästbesiktning
eftersom det inte är tävling. I så fall måste reglerna om
standardhoppning följas för att kvalen skall vara kval i realiteten.
Godkänd domare/överdomare och banbyggare måste anlitas vid sådana se mom 389. Bedömningten clear round gäller för dessa tävlingar varför det också är lämpligt som kvaltävling. Om man vill få till en tävling med begränsat antal starter så skulle man kunna få någon arrangör att utlysa en sådan utbildningshoppning med den begränsningen att det gäller ryttare som tagit fälttävlansmärket. Enligt nya TR kan hoppkval även fullgöras på utbildningshoppning som utförs som standardhoppning enligt tr III.

Just det här har jag funderat över med de som är uttagna i trupperna får en särställning med kvalen. De får göras på rid up med landslagsledningens goda minne. Vet ngr hästar som skulle ha problem i vanligt hoppsammanhang:angel:. Detta gör det svårare för andra att ta sig in i trupperna även om dessa kvalar korrekt enl "regelboken":eek:
Visst man vill höja säkerheten men jag undrar om det verkligen gäller alla:confused:

För att ingen skall missförstå är det väl bäst att klargöra att ingen medvetet gjorde något olämpligt på Ride Up, men kan man av oförstånd i ett sånt sammanhang göra misstag som ej är tillåtna på tävling kan jag tänka mig hur det skulle kunna gå till på mindre seriösa platser :angel:
Det var det jag menar med tankeställare :crazy:

Fast å andra sidan tror jag knappast att någon i landslagsledningen skulle släppa igenom ngt de inte tror på. (eller som visat innan att det fungerar)
Att Ride up räknas som kval blev nästan nödvändigt då det är 3 obligatoriska träffar som gör att tävlingshelger går bort. Dock är det bara ett kval som får vara från Ride up.

Ganska ok tycker jag som inte berörs! (Då Vincent som behövt det inte får hoppa ännu :crazy:)

Jag tror heller inte att det blir svårare eller så för någon eftersom det är ganska många olika kriterier som ska uppfyllas, långt från bara hoppning. Trots allt så är säker/stabil terräng fortfarande högst upp på önskelistan från LL. Utan den spelar det ingen roll hur bra d och h man har.

det är ganska många olika kriterier som ska uppfyllas, långt från bara hoppning. Trots allt så är säker/stabil terräng fortfarande högst upp på önskelistan från LL. Utan den spelar det ingen roll hur bra d och h man har.

Mjae..... Är väl inte så säker på det alla gånger ;)

En bra dressyr kan förlåta mycket i vissas ögon :devil:

:smirk: Har försökt hänga med i era resonemang här, det som gäller är alltså;

*Bara tillåtet att ha med ett ett kval från s k cm-hoppningar i Ryttarboken?
*Underskrift fr gk banbyggare och domare i Ryttarboken?
*Det får inte delas ut rosetter? (Om det gör det, räcker det med att man vägrar ta emot den man vinner :D?) Vart i TR står det om rosetter förresten? Hittar inte det...

Var det något mer? :confused:

Senast ändrad:

Waxholmsfältrittklubb ska ha en utbildningshoppning i början av april-med godkänt banbyggare/domare och JJ på framhoppning!!!:)

Här köper man rosetterna för en felfri ritt på såvis delas dom inte ut

:smirk: Har försökt hänga med i era resonemang här, det som gäller är alltså;

*Bara tillåtet att ha med ett ett kval från s k cm-hoppningar i Ryttarboken?
*Underskrift fr gk banbyggare och domare i Ryttarboken?
*Det får inte delas ut rosetter? (Om det gör det, räcker det med att man vägrar ta emot den man vinner :D?) Vart i TR står det om rosetter förresten? Hittar inte det...

Var det något mer? :confused:

Enligt TR så får CR inte vara en tävling och med tävling menas att man vinner t ex rosett och att resultatet dokumenteras/publiceras. Om man vill ha priser och dok. resultat så måste man också följa alla andra regler för tävling enligt TR, dvs med godkänd banbyggare, domare, hinderhöjder, veterinär osv. Om du har CR så kan man ju ha hinderhöjder så högt man vill medan enligt TR så är det ju regional tävling om det överstiger 120 och då måste veterinär finnas på plats.

. Om du har CR så kan man ju ha hinderhöjder så högt man vill medan enligt TR så är det ju regional tävling om det överstiger 120 och då måste veterinär finnas på plats.

Fast läser du Trossnäsatös inlägg så ser man att Utbildningshoppning får vara upp till 140 UTAN vet. :D

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat