Utbildning

M

Matilda_o_Bonita

Vet inte om denna tråden ligger rätt, men någon får väl flytta den isf.

Vad anser ni om att skicka sin unghäst till en tränare som både rider in hästen och utbildar den lite mer så att den är typ grundriden? Har själv inga planer på att skicka min unghäst någonstans, men jag tycker att det känns som att det är en del, iaf bland dom jag känner, som väljer att skicka hästen till en tränare för att slippa lära in grunderna själv etc. Vad anser ni om att skicka till en tränare? Fördelar? Nackdelar?

Sv: Utbildning

ja du har ju själv provat på och det funkade dåligt. så där är en minus sida. En del tillridnings/inridnings ställen tycker jag har för mycket press att prestera mycket på kort tid, resultat hästarna blir utslitna eller för hastigt hanterade.

finns dock många bra till/inridare och tycker det är ett vettigt alternativ om man själv inte vill eller kan göra det. Föredrar isåfall ett ställe där man själv får vara delaktig och var med om ridningen under supervision så att säga.

Jag har hört både bra och dåligt om in/tillridare.
Det finns ju rötägg överallt...

Men det bästa är väl att kolla upp hur tränaren arbetar och vara där lite innan.
Annars är det nog lätt att det går åt skogen...

Jag tycker att det är bättre att hsäten utbildas/rids in av någon som är proffs på det än att man som osäker amatör själv/ensam försöker ge sig på det.

Sedan finns det ju många alternativ mellan de båda extremerna. Vad man väljer bör nog bero på hur erfaren/duktig man själv är. Att utbilda en ung häst är ju ett stort ansvar ch ingen tävling där det är "fusk" eller sämre att ta hjälp.

Vad som viktigt är att man ska ha förtroende för den som ska rida in hästen, det ska kännas rätt när man pratar med inridaren, inridaren ska inte känna att du vill ha hästen leveransklar sas, inom en månad och då ska det och det vara klart.
Sätt upp vissa mål som inridaren ska sträva mot under denna tid, hästen ska vara skolad till en viss grad exempelvis, gör täta besök eller andra uppdateringar.
En häst går sällan att bara sätta sig på och fixa till, den kan ha svårigheter som måste få ta tid.
Anläggningen ska vara fräsh och skötas bra, hästen ska gå i en bra flock -en häst som inte får äta eller blir allmänt mobbad i hagen och som inte får röra på sig presterar dåligt.

Istället för att skicka iväg sin häst till totalt okända människor skulle jag istället anlita en bra instruktör, för det kan också vara så att hästen går på ett sätt med inridaren och fungerar inte alls med någon annan, allt beroende på hur den blivit tränad.
Hade jag haft en häst som fått lära sig att ta stöd i bettet (dvs hänga i händerna på en och kräva kontant drivning med skänkel ist. för säte och mage) exempelvis hade jag inte kunnat rida själv sedan, hästen ska vara självgående med lätt stöd. Det ska inte vara en kamp eller jobbigt att rida, då får jag ont.
Känner man däremot till en inridare utan och innan är det en annan sak, då har man ett annat utgångsläge.
Men min hästtid har lärt mig att in princip inte lita på någon.

majola skrev:
Jag tycker att det är bättre att hsäten utbildas/rids in av någon som är proffs på det än att man som osäker amatör själv/ensam försöker ge sig på det.

Sedan finns det ju många alternativ mellan de båda extremerna. Vad man väljer bör nog bero på hur erfaren/duktig man själv är. Att utbilda en ung häst är ju ett stort ansvar ch ingen tävling där det är "fusk" eller sämre att ta hjälp.

Genast kommer då jag till slutsatsen att det som ryttare alltid är bäst att köpa en häst som motsvarar ens kunskap, är man inte kunnig inom området unghäst och inridning kanske man inte ska köpa sig en sådan så att man på en gång måste lämna iväg den.
Hellre då skaffa en vuxen skolad häst.

Jag skulle föredra att själv rida in och utbilda hästen, under överinseende och med hjälp av någon kunnig person.

Immer

Många gånger om man skickar iväg hästen på in/tillridning så görs det för fort och under press, tycker det är för hastigt, de är bara "barn" och det blir lättare att det kommer bakslag sen.

Sen finns det många jättebra och kunniga, som ger hästen en bra start och har stor erfarenhet och vana, men å andra sidan tycker jag att man ska vara tillräckligt utbildad för att själv göra det om man ska ha unghäst, de är ju faktist inte bara unghästar under inridningen.
=)

Absolut! Men någon gång är ju första gången med en unghäst också. Och då kan man behöva hjälp.

Eller så kanske man är duktig på avel, och förr eller senare så ska unghästen ridas in också.

ja håller med om det med, det finns så många olika sidor av det, men tycker iaf att man ska granska ställen man funderar på noga iallafall, för jag har sett mindre bra tyvär :/
=)

Ja skickade iväg min kille MEN han är ju ingen unghäst! Han är 6år, så han är inte lika känslig... Jag vet inte om det är annorlunda med unghästar :crazy:

Jag lämnade honom till en famlij (privatpersoner) som har några hästar per år som dom rider in/till alltså ingen direkt verksamhet ;)

Dom red in och lärde honom grunderna på 4v. Det har nu gått 6 mån sedan dess och vi har fortfarande inte haft några som helst motgångar så jag tror nog att dom lyckades ganska bra :D

Anledningen till att jag lämnade honom var enkel:
Förutom det jag ridit på ridskola hade jag bara haft en häst, en läromästare. Så jag hade ingen som helst aning hur jag skulle göra för att lära honom något, vilket gjorde att vi bara hade problem med ridningen. Dock precis som jag misstänkte visade det sig att alla problem vi haft berodde på mig inte honom :D

En sak som jag tyckte var bra var att jag fick vara delaktig i hans utbildning, jag fick fara dit hur många gånger jag ville, dom gånger jag var där så red jag lektioner första gången på deras häst och dom andra 4 på Harry :D Så jag kunde verkligen se hur han utvecklades vecka för vecka :D

Jo precis, Hjälp -man lär sig ju mest på att ha en instruktör samt genom att själv åka på föreläsningar och clinics, motför att skicka iväg den. Så man utvecklas själv med hästen :)

Jag har lämnat våran ponny på inridning och nu har hon varit där 3,5 vecka och skrittas med sadel på så det är ett stressfritt ställe......vilket jag föredrar.

Jag har min andra unghäst nu och jag gör likadant med den här som jag gjorde med den första: åker regelbundet till en instruktör som jag litar på till 100 % och som jag tycker handskas med hästar på ett oerhört bra sätt! :bump:

Jag tränar för henne och så hjälper hon mig att lägga upp "veckoscheman" för vad jag ska träna på och hur mycket som är lämpligt att kräva av hästen i den utbildningspunkt den är just då!

På detta sätt lär jag mig ju faktiskt att utbilda unghästar samtidigt som jag får hjälp att utbilda min egen pålle! :idea:
Suveränt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat