Utbildning - vad?!

M

My_08

Jag går ut skolan i vår och planerar att söka till någon form av hästkurs i höst. Men herregud, måste man vara 25 bast och har arbetat som ridinstruktör i fyra år för att läsa nån enkel kurs? Har kollat runt en del och det verkar ju inte vara roligare än så. Hade inte direkt tänkt ägna livet åt ridkonsten men nån form av kurs skulle jag vilja läsa, mest för skojs skull. Typ få lite bredare kunskaper i nåt ämne man kan ha nytta av, typ foder, utbildning eller kanske mental träning eller vad som helst! Ge förslag på några kurser som man kan läsa utan att ha någon vidare utbildning inom ridlära (sånär som grundläggande hästerfarenhet...) will you? :bow:

Sv: Utbildning - vad?!

det finns en hästskötar utbildning genom strömsholm som är på distans, kostar runt 3900.

Vad går du för utbildning nu?

De flesta naturbruksskolor brukar ha en vuxenutbildning under 40 veckor där man läser alla hästrelaterade kurser man läser på gymnasiet, b.la brukar man då få ULK 1-3 och göra provet för diplomerad hästskötare! Tror man får studiebidrag för den utbildningen.

Efter det kan man t.ex söka till ridledarkursen som brukar vara under 2 veckor varje sommar och kostar ca 12.000:-

det finns en hästskötar utbildning genom strömsholm som är på distans, kostar runt 3900.

hm, bra idé :) men har fööör mig att jag kollade in den och den krävde nån form av utbildning den med...

Vad går du för utbildning nu?

De flesta naturbruksskolor brukar ha en vuxenutbildning under 40 veckor där man läser alla hästrelaterade kurser man läser på gymnasiet, b.la brukar man då få ULK 1-3 och göra provet för diplomerad hästskötare! Tror man får studiebidrag för den utbildningen.

Efter det kan man t.ex söka till ridledarkursen som brukar vara under 2 veckor varje sommar och kostar ca 12.000:-

Wooow, tack för tipset :) jag går mediaprogrammet nu.. vad är ULK för nåt??
Fler förslag?

ULK = ungdoms ledar kurs
finns även vulk= vuxen ledar kurs

Behövs några förkunskaper till den? Är intresserad, och skulle vilja gå denna, då jag inte har råd att betala dyra studielån, jag har så mycket lån redan.

Jag läser just nu hästkunskap med inriktning hästskötare på distans på Strömsholm.
Var ganska svårt att komma in.. Över 90 sökande.
Är ganska dyrt, först 3900:-, sedan böcker, resa, mat..
Kommer att bli en dyr kurs!
Men det är jättekul!!!

Måste man ha gått hästinriktning på gymnasiet för att söka till det programmet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation