Utbildning med Jägarförbundet med åsikter från 70-talet

Jodå, det vet jag. (Jag brukar träffa honom lite då och då i sociala sammanhang, så det blir ju att man "håller ett öga" på hans skola även om jag inte tränar där själv... )

Men vad jag funderade på är om han vore OK att diskutera som Börjesson och Millan, eftersom han ju just haft sin "utbildning" på TV? Samma med Steen antar jag, även han rände ju runt och pratade dumheter ett tag?
Vi får ju inte diskutera personer öht, inte på något av forumen. Är det inte så? Jag kan ha fel.

Förresten, apropå det här. Jeppe har ju haft ett TV-program, räknas han som en tillräckligt offentlig tränare för att diskuteras som de båda andra, eller är han i låt bli-högen?
(Jag har inga som helst planer på att starta en Jeppe-tråd! Jag bara funderar lite förstrött. :D)
Vi kan väl bara bestämma oss för att inte fundera så mycket över Jeppe? ;) Det är egentligen @lillebill som har huvudansvaret för hund och hon får väl skrika om jag säger helt fel, men att diskutera tv-programmen han har gjort är helt okej, att diskutera vad han eventuellt gjorde eller inte gjorde på en kurs börjar närma sig gränsen för vad som inte är okej.

Vi får ju inte diskutera personer öht, inte på något av forumen. Är det inte så? Jag kan ha fel.
Ja och nej... ;) Som har märkts här på hund så är det okej att diskutera Cesar Milan, i och med att han är så pass stor och visas på tv. På samma sätt som det är okej att diskutera hästprogram som har gått på tv, eller andra program men som princip får man inte diskutera namngivna personer. Luddigt och klart va? ;)

Ja och nej... ;) Som har märkts här på hund så är det okej att diskutera Cesar Milan, i och med att han är så pass stor och visas på tv. På samma sätt som det är okej att diskutera hästprogram som har gått på tv, eller andra program men som princip får man inte diskutera namngivna personer. Luddigt och klart va? ;)

Klart som tjära! :D

Nejdå, jag tror jag fattar. Och jag lovar att jag inte har några som helst planer på att gräva fram Hund... vad-den-nu-hette ur arkivet. :laugh:
(Man får väl diskutera innehåll i böcker på liknande sätt antar jag? Jaja, jag vet att du inte är @lillebill , men ändå. :p)

Klart som tjära! :D

Nejdå, jag tror jag fattar. Och jag lovar att jag inte har några som helst planer på att gräva fram Hund... vad-den-nu-hette ur arkivet. :laugh:
(Man får väl diskutera innehåll i böcker på liknande sätt antar jag? Jaja, jag vet att du inte är @lillebill , men ändå. :p)
Precis! :up: Där ska man kanske bara vara försiktig med att kopiera stora delar text med tanke på rättigheter, men annars är det fritt att diskutera själva innehållet i böcker.

Jag känner mig förflyttad till en svunnen tid när jag började träna mina BCs på BK. På den tiden var det Schääääfrar som gällde, när jag ifrågasatte de som jag bakom klubbstugan o kåldde skiten ur sina hundar så blev jag bemött med överlägsna hånflin, typ klappad på huvudet som mindre vetandes eftersom de minsann hade riktiga hundar o de måste lära sig veta hut.
Jag tvivlar på att någon av deras schäfrar hade gått emellan om matte/husse blivit anfallen av en fullvuxen, rasande tjur. Min dåvarande 7 månaders BC gjorde det.

Det blev ju ingen utbildning i JF regi för mig, så jag har tränat själv med kompisar. Vad det gällde apporteringen körde jag med klicker. I somras var jag på rasläger där det båda var "prova på" till riktiga jaktprov. På en av träningarna visades tvångsapportering som ett "måste för annars går det inte". När jag fick tillfälle att visa min hund i apporteringsjobb (en Staby) så fick jag kommentaren "Ja, ja, det där har du ju lekt in".
Vad svarar man på det? JOMENVISSTSERUATTDEHAJA!
Precis som om det skulle vara sämre kvalité på min hunds apportjobb för att det hade lärts in via lek.

Nu var det inte alla tränare som körde med tvång, utan visade mycket trevliga metoder. Den mest framgångsrika tränare pratade även om vikten att ha en vek hund vid jakt. Att hårde jaktidioter inte var något som han letade efter, då jagar han med och föder upp Weimaraner.

Nytt försök efter upptäckt av stav o syftningsfel.
Jag känner mig förflyttad till en svunnen tid då jag började träna mina BCs på BK. På den tiden var det Schääääfrar som gällde, när jag ifrågasatte de som gick bakom klubbstugan o klådde skiten ur sina hundar så blev jag bemött med överlägsna hånflin, typ klappad på huvudet som mindre vetandes eftersom de minsann hade riktiga hundar o de måste lära sig veta hut.
Jag tvivlar på att någon av deras schäfrar hade gått emellan om matte/husse blivit anfallen av en fullvuxen, rasande tjur. Min dåvarande 7 månaders BC gjorde det.

I somras var jag på rasläger där det båda var "prova på" till riktiga jaktprov. På en av träningarna visades tvångsapportering som ett "måste för annars går det inte". När jag fick tillfälle att visa min hund i apporteringsjobb (en Staby) så fick jag kommentaren "Ja, ja, det där har du ju lekt in".
Precis som om det skulle vara sämre kvalité på min hunds apportjobb för att det hade lärts in via lek.

Nu var det inte alla tränare som körde med tvång, utan visade mycket trevliga metoder. Den mest framgångsrika tränare pratade även om vikten att ha en vek hund vid jakt. Att hårde jaktidioter inte var något som han letade efter, då jagar han med och föder upp Weimaraner.

En liknande grej var jag med om på en träff i wachtelhundklubbens regi, förberedande inför unghundsprovet, nu i somras också.
Jag och en kille hade apporteringsstationen, där han visade hur man lär in apportering via Jägareförbundets metod (hålla - loss - gripa har jag för mig) och jag visade hur jag lärt in apporteringen med klickertänk och en annan ordning (gripa - hålla - släppa). Han visade ingen tvångsapportering av det våldsamma slaget, men med ett tydligt tvång av modellen öppna munnen med fingrarna, hålla ihop käften tills de fattar att hålla osv.

Det var några som kom fram till mig efteråt och bad mig berätta mera utförligt om klickertänk och mjukare metoder, så jag är glad att det nådde fram till någon :)

@Jepp
Det går att träna alla hundar med positiva metoder och klickertänk, även om det inte alltid går att träna alla jaktmoment med klickertänk. Det är t ex svårt att träna in ett längre ställande, längre drevtider eller ett större sök. Inget av det är ju heller något man tränar eller kan utveckla med någon form av korrigering heller, snarare bara genom att vara i skogen och låta hunden jaga mera.

Du ville ha någraexempel, och en som visserligen inte är ett jaktexempel men som har en "hård" ras och kör klickertänk är t ex Siv Svendsen som tävlar mondioring med sin malle. Calle Ekström kör med klickertänk (bl a utbildad via jägareförbundet och SWDI) och utbildar eftersökshundar, bland annat på de stora rovdjuren.En jaktprovsdomare/uppfödare av wachtel kör enbart med klickertänk sedan han gick en kurs på Canis och fick en ögonöppnare för hur enkelt och trevligt det kunde vara att träna hund.

Det blev ju ingen utbildning i JF regi för mig, så jag har tränat själv med kompisar. Vad det gällde apporteringen körde jag med klicker. I somras var jag på rasläger där det båda var "prova på" till riktiga jaktprov. På en av träningarna visades tvångsapportering som ett "måste för annars går det inte". När jag fick tillfälle att visa min hund i apporteringsjobb (en Staby) så fick jag kommentaren "Ja, ja, det där har du ju lekt in".

*felläst. PMa gärna vem du menar i sista stycket, blir nyfiken även om jag tror att jag vet vem du syftar på.

En liknande grej var jag med om på en träff i wachtelhundklubbens regi, förberedande inför unghundsprovet, nu i somras också.
Jag och en kille hade apporteringsstationen, där han visade hur man lär in apportering via Jägareförbundets metod (hålla - loss - gripa har jag för mig) och jag visade hur jag lärt in apporteringen med klickertänk och en annan ordning (gripa - hålla - släppa). Han visade ingen tvångsapportering av det våldsamma slaget, men med ett tydligt tvång av modellen öppna munnen med fingrarna, hålla ihop käften tills de fattar att hålla osv.

Det var några som kom fram till mig efteråt och bad mig berätta mera utförligt om klickertänk och mjukare metoder, så jag är glad att det nådde fram till någon :)

@Jepp
Det går att träna alla hundar med positiva metoder och klickertänk, även om det inte alltid går att träna alla jaktmoment med klickertänk. Det är t ex svårt att träna in ett längre ställande, längre drevtider eller ett större sök. Inget av det är ju heller något man tränar eller kan utveckla med någon form av korrigering heller, snarare bara genom att vara i skogen och låta hunden jaga mera.

Du ville ha någraexempel, och en som visserligen inte är ett jaktexempel men som har en "hård" ras och kör klickertänk är t ex Siv Svendsen som tävlar mondioring med sin malle. Calle Ekström kör med klickertänk (bl a utbildad via jägareförbundet och SWDI) och utbildar eftersökshundar, bland annat på de stora rovdjuren.En jaktprovsdomare/uppfödare av wachtel kör enbart med klickertänk sedan han gick en kurs på Canis och fick en ögonöppnare för hur enkelt och trevligt det kunde vara att träna hund.
Mallen är ingen hård ras. Snarare tvärtom.

Den mest framgångsrika tränare pratade även om vikten att ha en vek hund vid jakt. Att hårde jaktidioter inte var något som han letade efter, då jagar han med och föder upp Weimaraner.

En hård hund är en sak, en jaktidiot en annan. Inget av de alternativet är idealt, men en vek jakthund är ett avsevärt sämre alternativ för de raser som ska jobba konstant självständigt, ibland upp till en mil från föraren och där de om de konstant befinner sig inom synhåll i skogen är rätt värdelösa att jaga med pga för trånga och obefintliga sök för just den jakten.

Så hans åsikt är nog kanske relevant just i den rasen och raser med liknande arbetssätt, men absolut inte för drivande och uppsökande/ställande hundar.

Sen ska väl enligt vad jag vet om rasen inte en weimaraner vara generellt vek i jaktsituationer? Eller menas med vek här att den ska vara förarkänslig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka