Blandrastik
Trådstartare
Det var det här med rubriker....
Alltså, jag gillar att spåra, är däremot inte så intresserad av Bruks. Fick då för mig att eftersök ville jag prova på då jag har en riktigt spårmaskin i min hund. Sagt och gjort, anmäler mig till en kurs i Jägarförbundets regi.
Första tillfället var igår kväll. Jag lovar, jag satt med hakan i bordet säkert 20 minuter efter att alla andra hade gått. På fullaste allvar gjordes och sas följande:
Alltså, jag gillar att spåra, är däremot inte så intresserad av Bruks. Fick då för mig att eftersök ville jag prova på då jag har en riktigt spårmaskin i min hund. Sagt och gjort, anmäler mig till en kurs i Jägarförbundets regi.
Första tillfället var igår kväll. Jag lovar, jag satt med hakan i bordet säkert 20 minuter efter att alla andra hade gått. På fullaste allvar gjordes och sas följande:
- Alla hundar klättrar i rang, att hålla sin hund ranglåg är ett måste
- Spara på din beröm till du behöver det.
- Vi gick ut och läraren visade på en ung Gråhundstik hur man satte på ett stryp, gick runt i gruppen och så fort hunden sträckte en nos efter en annan hund, ryckte han till så hunden flög runt sin egen axel. Vi övade följsamhet, om någon undrar. När läraren fick höra att hunden var åtta månader, så klämde han i med att det hade kanske varit på sin plats att belöna en så pass ung hund när hon gjordet rätt.
- Den stora huvudläraren i mentalkunskap var Barbro Börjesson
- Det är inte bra att vråla "nej" för ofta när hunden spårar, för den kan vara rätt.
- En deltagare "alfarullande" sin hund framför lärarna utan minsta kommentar.
- Sist men inte minst, en slutcitat från läraren "Se bara på Cesar Millan från honom har vi mycket att lära"