Utbildning med Jägarförbundet med åsikter från 70-talet

Blandrastik

Trådstartare
Det var det här med rubriker....
Alltså, jag gillar att spåra, är däremot inte så intresserad av Bruks. Fick då för mig att eftersök ville jag prova på då jag har en riktigt spårmaskin i min hund. Sagt och gjort, anmäler mig till en kurs i Jägarförbundets regi.

Första tillfället var igår kväll. Jag lovar, jag satt med hakan i bordet säkert 20 minuter efter att alla andra hade gått. På fullaste allvar gjordes och sas följande:
  • Alla hundar klättrar i rang, att hålla sin hund ranglåg är ett måste
  • Spara på din beröm till du behöver det.
  • Vi gick ut och läraren visade på en ung Gråhundstik hur man satte på ett stryp, gick runt i gruppen och så fort hunden sträckte en nos efter en annan hund, ryckte han till så hunden flög runt sin egen axel. Vi övade följsamhet, om någon undrar. När läraren fick höra att hunden var åtta månader, så klämde han i med att det hade kanske varit på sin plats att belöna en så pass ung hund när hon gjordet rätt.
  • Den stora huvudläraren i mentalkunskap var Barbro Börjesson
  • Det är inte bra att vråla "nej" för ofta när hunden spårar, för den kan vara rätt.
  • En deltagare "alfarullande" sin hund framför lärarna utan minsta kommentar.
  • Sist men inte minst, en slutcitat från läraren "Se bara på Cesar Millan från honom har vi mycket att lära"
Som att åka tidsmaskin tillbaka till 70 och 80-talets hundtänk. Jag har letat på förbundets hemsida efter nån sorts dressypolicy, jag hittar ingen. Nu funderar jag på ett öppet brev till förbundet, eller om någon har något annat förslag?

Att du orkade vara kvar! Själv hade jag nog bett dem se över sina stenåldersmetoder och tackat för mig.
Tråkig upplevelse och ännu tråkigare att detta fortfarande lever kvar, men jag blir inte jätteförvånad över att det gäller Jägarförbundet. Det verkar vara en riktigt seg skara med föråldrade åsikter som de gärna för över till de yngre.

Frågan är om det öppna brevet gör något som helst intryck.

Fy vad tråkigt :(
Det är tyvärr fortfarande en vanlig inställning hos de som är aktiva i förbundet, alla instruktörer som utbildas genom Jägareförbundet går Barbro Börjessons "de fyra lätta stegen".
Jag har blivit tillfrågad att gå deras instruktörskurs, men tackade nej eftersom jag inte delar deras syn på hundträning.

Generellt tycker jag däremot att de flesta jägare börjar titta mer och mer åt positiv träning, även om det kanske inte skenar iväg.

Jag mailade en kursansvarig om en första hjälpen-kurs och fick som svar att det var första hjälpen för vildsvinsskador och mer akuta grejer, snarare än för huggormsbett och hundar som fått i sig för många köttbullar...
För mig säger det en del om grundtänket hos den personen.

@Blandrastik Ett tips är att kolla efter kurser med t ex Per "Bula" Kristoffersson. Han åker Sverige runt och håller föreläsningar och kurser, och av det jag sett så är han helt okej. Han gör typ 500 eftersök om året...
Lite kvar i dominanstänket i en del, men ändå med en tydlig inställning att när hunden gör fel är det föraren som inte visat tydligt nog vad den ska göra, hunden ska belönas när den gör rätt osv.
Jag har hört gott om Calle Ekström, Hunting Assistance, också.

Så är det tyvärr. Därför går jag inte kurs i Jägareförbundets regi. Jag är inte ens medlem i förbundet längre.

Alla deras instruktörer utbildas av BB.

Jag har gått språkkurser för en person som har retrivers. Taxklubbens brukar också vara betydligt bättre. Sweisshundsklubben kan också vara ett alternativ.

Det är ju iofs lite skillnad på viltspårkurs och eftersökskurs...
Det känns som att de flesta privata tränare anordnar viltspårkurser.
Jag vet inte riktigt vad TS är ute efter dock :)

Det var det här med rubriker....
Alltså, jag gillar att spåra, är däremot inte så intresserad av Bruks. Fick då för mig att eftersök ville jag prova på då jag har en riktigt spårmaskin i min hund. Sagt och gjort, anmäler mig till en kurs i Jägarförbundets regi.

Första tillfället var igår kväll. Jag lovar, jag satt med hakan i bordet säkert 20 minuter efter att alla andra hade gått. På fullaste allvar gjordes och sas följande:
  • Alla hundar klättrar i rang, att hålla sin hund ranglåg är ett måste
  • Spara på din beröm till du behöver det.
  • Vi gick ut och läraren visade på en ung Gråhundstik hur man satte på ett stryp, gick runt i gruppen och så fort hunden sträckte en nos efter en annan hund, ryckte han till så hunden flög runt sin egen axel. Vi övade följsamhet, om någon undrar. När läraren fick höra att hunden var åtta månader, så klämde han i med att det hade kanske varit på sin plats att belöna en så pass ung hund när hon gjordet rätt.
  • Den stora huvudläraren i mentalkunskap var Barbro Börjesson
  • Det är inte bra att vråla "nej" för ofta när hunden spårar, för den kan vara rätt.
  • En deltagare "alfarullande" sin hund framför lärarna utan minsta kommentar.
  • Sist men inte minst, en slutcitat från läraren "Se bara på Cesar Millan från honom har vi mycket att lära"
Som att åka tidsmaskin tillbaka till 70 och 80-talets hundtänk. Jag har letat på förbundets hemsida efter nån sorts dressypolicy, jag hittar ingen. Nu funderar jag på ett öppet brev till förbundet, eller om någon har något annat förslag?

Usch vad tråkigt!

Ska du inte kika lite på viltspår istället då? Nu vet jag inte var du bor men i Stockholm finns det många kurser man kan gå inom Viltspår - både hos privata instruktörer men också flera privata klubbar/hundaktörer.
Dessutom erbjuder många viltspårsdomare träningsspår.
Själv har jag till exempel aldrig gått kurs utan lagt egna viltspår och gått träningsspår för domare innan tävling.

Svarar lite generellt:
Jag har redan gått viltspår, med avslutande anlagsprov och tänkte mig det här som en fortsättning. Sen pratade man mycket om att de skulle visa alternativa viltspårtsträningar än de typiska 650m, fyra vinklar en återgång och så. Det tilltalade mig.

Först tänkte jag verkligen bara resa mig upp och gå, men då gör man ju garanterat inget bra avtryck. Utan jag ska banne mig gå kursen och belöna och leka med min hund tills kursledaren kräks. :) Sen ska han få godis LIX! och nåt stryp har jag inte heller!
Återkommer om jag plitar ihop ett brev.

Den där Bula:s namn dök upp, han hade visst nån föreläsning i trakten, ska absolut gå.

Jag brukar också göra så, gå med mitt vanliga halsband, ha massa godis i fickorna och ullegulla. Och säger "nu räcker det" om någon går på sin hund för mycket.

Och vi brukar vara duktiga, det är väl bästa reklamen:D typ "hur har du fått din hund att göra så fina avlämningar?" Då svarar man käckt KLICKER:p:sneaky:

Vad är det för fel på Barbro Börjessons träningsmetoder? Jag är inte hundmänniska men har sett henne på tv några gånger och förstår inte vad som är "fel". :)

Först tänkte jag verkligen bara resa mig upp och gå, men då gör man ju garanterat inget bra avtryck. Utan jag ska banne mig gå kursen och belöna och leka med min hund tills kursledaren kräks. :) Sen ska han få godis LIX! och nåt stryp har jag inte heller!

Det tycker jag låter jättebra! Inte bara för att visa instruktören, utan kanske framförallt för att visa andra kursdeltagare att de inte måste göra som de blir instruerade. Det kan mycket väl finnas flera där som är obekväma med metoderna, men inte tillräckligt säkra för att våga ta en annan väg. :up:

Och jag är inte ett dugg förvånad över vad du beskriver. Tyvärr. :cautious:

Vad är det för fel på Barbro Börjessons träningsmetoder? Jag är inte hundmänniska men har sett henne på tv några gånger och förstår inte vad som är "fel". :)
Det är inget fel på Barbro i sig. Men hennes metoder är förlegade, plus att man bara lutar sig mot en enda instruktörs åsikter då det gäller att certa och godkänna tex mentalbeskrivare. Känns lite smalt tänk.

Gå på Bulas föreläsning!!!

Jag gick förra året, han kom tillbaka i år och sambon gick på den oxå. Fantasiktiskt bra och framförallt är han nog Sveriges mest erfarna erftersöksjägare. Inte nån som jagar nån gång ibland å tyckte de lät kul att gå en helgkurs för å bli "lärare" åt jägareförbundet.

Inte kollat Elmia game fairs program, men tyckte jag såg på Facebook att bulas företag kommer dit (pk eftersök)

Vi spårtränar våra enligt hans tänk. Får se vad de ger till hösten när säsongen drar igång.

Kom på en sak till. Kolla Roslagens jakt och vilt (Almunge vildsvinshägn) de har helgkurser. Sist var de nog både bula och Torkel Norling som höll föredrag. Båda kända och mkt erfarna eftersöksjägare.

Var själv med om en liknande kursstart fast en "vanlig" spårkurs på en bhk. Nästan det första kursledaren sa var att alla hundar skulle ha en kedjelänk nästa gång, för att sedan gå vidare att visa hur man skulle träna följsamhet på samma sätt som beskrivet fast med "flygande" malle :( Funderade först också på att gå kursen men göra på mitt sätt, insåg dock att jag inte skulle klara att se på hur de andra tränade sina hundar

Jag var inne på att nämna SWDI vid första tillfället, men tänkte att det kunden vänta. :)

Det tycker jag gott att du kan göra, alla som håller på med spår bör ju vara medvetna om SWDI, deras tänk och vad de gör. Det är ju inga rookies direkt.
Jessica från SWDI ska hålla föreläsning på Wachtelhundklubbens avelskonferens i helgen, jag kan tyvärr inte vara där men tror att det kan bli en ögonöppnare för många.
Funderar på att maila henne och be henne att trycka extra hårt på vikten av belöningar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka