utbildning hjälp!

J

jezzca

Det finns några olika hästutbildningar jag har kikat på, tex i åre, strömsholm mm.
Jag skulle gärna vilja veta lite om ni har gått nån hästutbildningar isf var och vilken, var den bra mm. Vill jobba med hästar i framtiden men vet inte vilken utbildning och vart jag ska gå! Någon mer en jag som är arbetslös och ska söka hästutbildning?

Blir väldigt glad för svar och tips som kan hjälpa en hästälskare på vägen:)

MVJ Jezzca

Sv: utbildning hjälp!

Jag har gått Ungdomsledarkurs och Ridledarkurs samt tagit hästskötarexamen. ULK:en var ganska larvig och onödig, men krav för Ridledarkursen. Ridledarkursen gick jag på Strömsholm i somras, och det var mycket lärorikt, både teoretiskt och praktiskt. Dock hade jag problem med häst, fick till slut ta med mig min egen som inte var mogen för uppgiften riktigt och sedan skadade sig så jag fick ta dit en ponny. Men till saken igen.. Har inte hållt en enda lektion tidigare men det var väldigt kul!

Sökte Hippologen och kom in nu i höstas, men tackade nej av olika anledningar. Kikade även på andra ridinstruktörsutbildningar, finns flera ställen som har sådana program.

Lycka till i framtiden!

Jag har gått Ungdomsledarkurs och Ridledarkurs samt tagit hästskötarexamen. ULK:en var ganska larvig och onödig, men krav för Ridledarkursen. Ridledarkursen gick jag på Strömsholm i somras, och det var mycket lärorikt, både teoretiskt och praktiskt. Dock hade jag problem med häst, fick till slut ta med mig min egen som inte var mogen för uppgiften riktigt och sedan skadade sig så jag fick ta dit en ponny. Men till saken igen.. Har inte hållt en enda lektion tidigare men det var väldigt kul!

Sökte Hippologen och kom in nu i höstas, men tackade nej av olika anledningar. Kikade även på andra ridinstruktörsutbildningar, finns flera ställen som har sådana program.

Lycka till i framtiden!

Okey, Jag vill helst inte jobba med typ ridskola liten går bra som turridning på islandshäst mm. Men ja har ingen egen häst och vet inte riktigt vilken utbildning man ska gå och vilken man kvalificerar sig för då ja aldrig har tävlat och så mest ridigt för det är roligt. Unghästutbildning skulle jag också vara intresserad av men jag tycker det är svårt att hitta en utbildning som man verkligen vill gå. vet iaf att jag vill jobba med hästar eller djur men djurutbildning på slu har jag inte betygen för och vill helst inte gå i 3 år då ja är trött på plugg. tycker det är roligt med mer praktiskt men även teori kring häst and djur.

Okej! Hippologprogrammet har/kommer starta islandshästinriktning också nu om du är intresserad av det. Det finns ju som jag skrev andra ställen som erbjuder ridinstruktörsutbilning, tror ex. Vreta har och att de har island där med.

Unghästutbildningen är svår att komma in på och jag tror inte du gör det om du inte har haft egen häst och stor ridvana av olika sorters hästar.

Djursjukskötare/-vårdare kanske det heter nu är riktigt höga betyg på. Finns djurskötarutbildning någonstans och där är det vad jag uppfattat inte lika svårt att komma in.

Vad har du läst/läser du på gymnasiet?

Jag gick media gick ut i juni det här året. Så nu har jag varit arbetslös och försökt hitta alla häst utbildningar jag kan. men ska iväg och praktisera atagligen i januari nu så vill studera till hösten 2010. Nej unghäst kanske ja inte är riktigt redo för men har hjälp till med unghästar tog hand om en en gång i veckan och hjälpta till att hängapå/rida in en c ponny men annars har jag inte så mkt erfarenhet av unghästar och inte så mkt av stall sjukdomar heller df ja vill lära mer :)

Vad ska du göra nu? läsa vidare?

Jag kom ju in på Hippologen men tackade nej. Tackade även nej till Etologi och Djurskydd i Skara och läser nu till Farmaceut på distans. Vill inte flytta ifrån pojkvän och familj och har nu två unghästar (varav ena ska ridas in i vår) och ett sto, som är lite speciellt och svår att flytta med och så.

Jag känner också att arbetstiderna som ridinstruktör inte är helt bra om man vill ha familj och så, och så har jag en skada och vet därför inte om jag kommer kunna arbeta praktiskt länge (annars älskar jag det).

Unghäsyutbildningen är vad jag förstår inte bara inridning utan syftar också till att rida hästar till championat o.s.v. Arbetsmarknaden vet jag inte hur den ser ut.. Tror inte många skickar iväg sin häst till någon som inte har mkt goda referenser och resultat.

Vore jag du skulle jag kolla på de mindre skolorna som erbjuder instruktörsutbildning. Hör dock efter ex. här om hur de verkar vara. Jag har upplevt att vissa verkar vara lite oseriösa..

Okey:) jo ja tycker det är svårt att hitta utbildningar alls jag men söker vell fel kanske:P Jag vill helst inte heller flytta just nu bor med min pojkvän och vi har just flyttat till egen lägenhet så df har ja kollat på distans men ja vet inte riktigt kan tänka mig att vara borta ett år men inte 2-3 då ja trivs så bra här hemmakär:P

Tack för hjälpen:)

vad går din utbildning ut på farm va de hette?

Okej. Men det finns biträdande ridinstruktörsutbildning på strömsholm, där hälften är distans och andra hälften förlagt till helger tror jag!

Du får leta på. Finns säkert fler trådar här om du söker.

Jag blir receptarie, sådan som jobbar på apotek. Vill ha hästarna som privat. :)

Finns det nån som gått unghäst på Flyinge?

vill du gå det? ja har funderat på att gå det men vet inte riktigt ja har bliit riktigt förtjust i islandshästar:)

jättesugen! men lite tveksam till om jag kommer in. sen måste jag ha en häst att fixa hoppintyget med, min hoppar inte 1 meter^^

Jag har gått KY-utbildningen till ridinstruktör på Vretaskolan. Om du vil jobba som instruktör är den absolurt något att fundera på, tycker jag! Hör gärna av dig om du vill veta mer (finns egna trådar om den också) :)

okey var den rolig? hur lång är den:)? Måste man ha egen häst?

någon annan här som vill gå den?

jag funderade på den också o läste lite om den här samt hade kontakt med en tjej som sökte både den o hippologen. hon kom inte in på hippologen men kom in där, så kanske är lättare. :)

jag tycker det verkar bra och om jag inte minns fel var det inte alltför orimliga krav på häst.

Okey men jag har ju ingen egen häst:/
Har varken haft råd eller tid så jag har varit medryttare hyrt sommarhäst ridigt på ridskolor mm:P

KL

Slinker in här med några frågor och hoppas det går bra:).

Om man vill utbilda sig inom häst och gå en utbildning eller kurs som ger behörighet inom ett visst område, nu vet jag inte vad jag är inne på än men om det blir aktuellt framöver. Vad är det som gäller oftast, måste man ha gymnasiet avklarat och hur betalar man utbildningen/kursen, är det från egen plånbok då eller har man rätt till csn? Kan inte detta och jag gick inte ur gymnasiet och är 27 år så kan inte läsa på tex naturbrukskola.

För Hippologen gäller fullständigt betyg från gymnasium med behörighetsgivande kurser, sv a, eng a, ma b, naturkunskap a TROR jag! Kolla deras hemsida. :)

Ungdomsledarkursen och ridledarkursen är betygen inte ngt krav på vad jag tänkt på. Åtminstone inte ungdomsledarkursen, finns även vuxenversion av denna. Dessa kurser betalade jag själv, ca 4500 resp. 15000. Du kan kanske få bidrag ifrån din klubb, jag fick inte det.

Hippologen och andra eftergymnasiala utbildningar har man rätt till CSNbidrag för. Dock räcker ju denna inte till hästen också..

Hoppas du fick lite svar på dina frågor.
Men läs på resp. utbildnings hemsidor, där står det mesta man behöver veta. :)

Lycka till!

Tack för svaret:). Misstänker att jag är rätt körd på många punkter då jag inte har någon behörighet och betyg, får bita i sura äpplet för jag sket bort skolan. Jag brukar kolla runt, va inne på att iaf gå några mindre kurser till en början som tex barfotaverkning mm, sånt jag kan ha nytta av när jag blir med häst så jag är inte riktigt inne på att kunna försörja mig på det utan mest ha det som erfarenhet och kunskap för eget bruk. Får kolla runt lite till:)

alternativet finns ju alltid att läsa upp kurserna på komvux? :)
de är ju inte speciellt svåra.

annars önskar jag dig lycka till med vad du än kommer att göra. :)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka