Utbildning av Ungponnny

R

rosasvartrutig

jag rider en Ung-ponny ett par dagar i veckan och jag undrar om någon har något som kan hjälpa mig att lära henne fatta galopp för galoppskänkeln eller hålla formen i traven :3
Hon är jättefin i allt arbete i skritt och barbacka men sen så blir hon lite ja vad kallar man det(?) Motvillig till arbete och vill inte alls när sadeln ligger på.
Jag är väl mest dressyr intresserad så gärna andra dressyrtips oxå :p

Sv: Utbildning av Ungponnny

Så länge hästen har bra frammåtbjudning bör det räcka med att du håller mjuk kontakt till munnen, gärna med lite låg hand, och ge efter så fort hästen sänker huvudet. Viktigt att inte hålla fast hästen där nere, utan bara mjukt bjuda in den. Om hästen börjar slå med huvudet så lägg en liiiiten volt. Då måste den tänka på vart den har benen och slutar förhoppningsvis bråka!:D
En annan bra grej är att träna öppnor från marken på akademiskt vis! Det är jättenyttigt både för häst och ryttare, och det hjälper hästen att arbeta i form, då den genom ett tryck vid halsen får den att arbeta bättre med rygg och bakben (Komplicerad förklaring, men så är det tydligen;)).
Det kommer med stor säkerhet ta massamassamassa tid, men samtidigt är det nog det "vänligaste" sättet gentemot din häst :D

Lycka till!

Formen kommer när hästen är tillräckligt musklad och stark för det. Så se till att rida varierat och mycket i skogen där terrängen inte är helt jämn. Se även till att framåtbjudning finns så kommer formen tillslut! Inget man kan tvinga fram eller "lära".

Det låter som att er sadel sitter dåligt på henne eftersom att hon reagerar så. Och eftersom att hon reagerar så starkt så tror jag den sitter riktigt illa. Ta ut en sadelutprovare som kan passa ut en passande sadel till henne.

För att lära henne galopp så träna många fattningar och när hon fattar rätt galopp vid rätt skänkel så avslutar du och berömmer ordentligt. På det sättet så visar du henne att hon gjorde rätt genom att ge henne eftergift (alltså slutar rida). Jag skulle nog efter den rätta galoppen hoppa av och leda henne hem.

Dessvärre säger sadelutprovaren att sadeln ligger som den ska :/ så att den passar ju

Arbete i skritt och hålla formen i traven??

Låter som du gör saker i fel ordning, hur gammal är hästen och hur erfaren är du?

hästen har ju en fin form i skritten då vill vi ju hålla kvar den när vi går över i traven så att hon kan hålla kvar den i traven

Då har den antagligen inte muskler och rutin för det.
Varför är du så fixerad vid formen?
Gör många avsaktningar och ökningar.
Skritta, trava några steg 3-4 sakta sen av igen. Skritt, 3-4 steg trav och avsaktning.
Är det huvudet du fokuserar på eller är det att hästen driver bakifrån och fram.

Angående sadeln, hästen säger tydligen att den inte passar. Och vem vet det bättre än hästen?

Galoppfattningen. Låt aldrig hästen rusa in i galoppen. Utan ge en galoppskänkel, funkar de inte utan hästen springer iväg, sakta av, gör ny galoppfattning, lite kraftigare gärna i ett hörn.
Om du försökt ett par gånger utan resultat förstärk med att lägga på spö. ingen snärt eller dylikt. Lägg bara på spöt bakom skänkeln.
Var noga med att sitta kvar i balans, luta dig inte framåt. När hästen galopperar så låt den galoppera ett par steg med massor med beröm och sakta sen av.
Träning träning träning.

Senast ändrad:

Du svarade aldrig på min fråga, hur gammal är hästen och hur erfaren är du?

Form på en unghäst är helt irrelevant, det som kommer först och främst är takt. Sen kommer lösgjorthet, kontakt, schvung, rakriktning sist kommer samling.

Att en sadelmakare säger att sadeln passar är ju ingen garanti. Sen är det frågan om hur väl hästen är förberedd för uppgiften att bära sadel.

Galoppfattning lär man hästen lättast utomhus, gärna med draghjälp.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Ridning Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara...
Svar
2
· Visningar
731
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama