Sv: Utbilda varmblod
Här kommer lite märkligt svar iom att jag är trött och sjuk.. Känner mig jävligt sur och grinig med. Låter jag så är det inte mot dig.
En inspänning blir statisk. Och även då den inte sas inverkar direkt nedåt iom att den är slapp i vissa lägen så inverkar den alltid bakåt. Och för det mesta dubbelt bakåt iom att den är fästad genom bettet. En hand kan man höja så gravt att man har armen rakt utsträckt och rak framför sina axlar. Det blir en helt annan effelkt i hästens mun än med en gummisnodd eller graman tex.
En stretande häst jobbar jag från backen först, i träns. Stretar den håller jag emot. Men inte alltid just bakåt. Så fort den lärt sig runda sig och tänka framåt nedåt för handsignal så höjer jag handen jäms med sidostycket. Då sugs underhalsen upp om man gör rätt och hästen rundar sig korrekt med uppsugen underhals(dvs avslappnad i mothållsmuskulaturen). Det går inte att få till med hjälp av inspänning.
Iom att man ändrar anläggningsytan på bettet i hästens mun får man en annan effekt.
Men som lite snabbare och för ryttaren enklare sätt är ju inspänningar en hjälp en bit på vägen. Men sen får man göra om och göra rätt sas iom att man måste omutbilda hästarna. Man måste i vissa fall lära dem våga komma fram till bettet. Vissa rullar ihop sig för mkt. Andra fortsätter hänga men i inspänningen.
Jag tror de flesta träbare som kan något är väl medvetna om detta. Men det är en timesaver lite. Antingen har man som proffs inte tid att rida in hästarna. Det göär hästskötare och andra mindre kunniga. Eller så är det så att hästarna kommer på kurser då och då. Och man behöver ngt personerna på hemmaplanen får enklare med.
Jag tror inte riktigt kunniga tränare tror stenhårt att inspänningar verkligen är lösningen. Men det kan fila bort de värst utstickande kanterna och ge vad många tror är ett bra resultat på lite kortare tid än om man ska be de ryttarna lära sig ett mer avancerat signalsystem och en annan utbildningsmodell.
Formen i inspänning blir statisk. Hästen blir också statisk och styv. Jag vill ha hästar som är mjuka och lösgjorda. Är de inte det så kan formen lite grann kvitta. Har de gått i den där statiska inspänningen brukar de bli mindre följsamma i början efteråt. Så för mig är det inte värt det.
Det är inte så svårt att få dem att sänka sig och tänka framåt nedåt vare sig i lina eller i träns uppsuttet eller avsuttet. Men det kräver mer jobb av människan. Och det är inte alla intresserade av.