Utbilda varmblod

Sv: Utbilda varmblod

Det har jag inte skrivit. Jag har däremot skrivit att man kan lära av hästen att streta och slänga upp med huvudet om den har satt det i system.
 
Sv: Utbilda varmblod

Måste bara fråga om inspänningar.

Hur gör du om hästen stretar? Följer du med "stretet" med handen för att inte bli bakåtsträvande? Blir det inte en
belöning för hästen att streta då? För håller du kvar så blir du ju bakåtsträvande? Vi kanske definierar bakåtsträvande på olika sätt.

När jag har varit iväg hos duktiga tränare (beridare och så vidare som tar emot hästar för inridning.) så anser många att
hästarna bör gå inspända från början - inte inspända alá rollkur, men så att inspänningen tar emot om om dom stretar, så att
dom får lära sig att det inte är korrekt att spänna underhalsen. T.ex. Arthur Kottas sa bland annat till en av hästarna "här ifrån"
att den aldrig får gå utan inspänningstyglar - gummisnodd och skulle den longeras så skulle den ha linan fäst mellan
frambenen i sadelgjorden och sedan skulle linan löpa genom bettringen närmast den som longerar. Jag vet inte säkert men jag
gissar på att anledningen är att hästen satt i system att streta.

Det är detta som jag funderat på med gummisnodden, för när han stretade, testade vi att sätta på den, om än väääldigt löst, och då blev det ju en mothållande effekt från den, men inte ifrån tygeln, och då kunde ryttaren fortfarande hjälpa till att lösgöra och lirka med tygeln istället.

Jag är faktiskt för gummisnodd, tycker det är ett bra hjälpmedel om man använder det på rätt sätt. Och då menar jag inte snörpla in hästen totalt. Utan bara spänna så att när hästen tar upp huvudet blir dem spända, inte mer än så. :)
 
Sv: Utbilda varmblod

Nej, men det kanske hjälper hästen att förstå att det inte hjälper att ha huvudet högt heller. För när man sitter och lirkar med enbart tyglar så blir det enbart backa och småstegringar i smått panikartat "jag får inte ha öronen i ditt ansikte" på ett ungefär.
 
Sv: Utbilda varmblod

Jag har ingen lust att vara elak..men jag har aldrig sett en travare som utbildas inom ridningen som behövt en massa hjälptyglar för att komma ner i formen. Däremot har det tagit ett tag, men man måste tänka på att det är omskolning som gäller, nästintill inridning och uppbyggnad av vilken unghäst som helst. Den förstår inte det nya och har inte kroppen för det till en början.

Varför dubbelt upp med både martingal + snodd?

Hjälptyglar kan väl vara ok då och då som en guide..men se till att inte fastna där så när de plockas bort så har effekten bara varit en dålig genväg - att hästen inte lärt sig korrekt.

Det jag har erfarenhet av är att den behöver lära sig att främst bära sig själv bättre och lära sig att bära sin ryttare. När det klaffar brukar det komma av sig själv med resten. Jag fick rådet att inte tänka på vars skallen på hästen var, inte heller tänka allt för mycket på formen utan ta det som ett senare steg i utbildningen, sakta, sakta framåt eftersom att det naturligt ska komma av sig själv med rätt ridning.
Att den blir stark, tar bettet och tar till slängtrav beror förmodligen på att den behöver läras om hur den ska förhålla sig till bla bettet (i travet ska den lägga sig på bettet och kan tolka signalerna fel).

Markjobb som tömkörning är toppen!
 
Senast ändrad:
Sv: Utbilda varmblod

Fast vad är det du försöker lirka fram? Att han ska ta ner huvudet? Jag vet inte, men jag lirkar inte min häst i munnen. Att rida/tömköra på framåt får fart på bakkärran. Arbetsformen kommer först när hästen är stark nog. Om hästen stegrar utan snodd så är det ju en bra livlina.
 
Sv: Utbilda varmblod

Här kommer lite märkligt svar iom att jag är trött och sjuk.. Känner mig jävligt sur och grinig med. Låter jag så är det inte mot dig. ;)

En inspänning blir statisk. Och även då den inte sas inverkar direkt nedåt iom att den är slapp i vissa lägen så inverkar den alltid bakåt. Och för det mesta dubbelt bakåt iom att den är fästad genom bettet. En hand kan man höja så gravt att man har armen rakt utsträckt och rak framför sina axlar. Det blir en helt annan effelkt i hästens mun än med en gummisnodd eller graman tex.

En stretande häst jobbar jag från backen först, i träns. Stretar den håller jag emot. Men inte alltid just bakåt. Så fort den lärt sig runda sig och tänka framåt nedåt för handsignal så höjer jag handen jäms med sidostycket. Då sugs underhalsen upp om man gör rätt och hästen rundar sig korrekt med uppsugen underhals(dvs avslappnad i mothållsmuskulaturen). Det går inte att få till med hjälp av inspänning.
Iom att man ändrar anläggningsytan på bettet i hästens mun får man en annan effekt.

Men som lite snabbare och för ryttaren enklare sätt är ju inspänningar en hjälp en bit på vägen. Men sen får man göra om och göra rätt sas iom att man måste omutbilda hästarna. Man måste i vissa fall lära dem våga komma fram till bettet. Vissa rullar ihop sig för mkt. Andra fortsätter hänga men i inspänningen.
Jag tror de flesta träbare som kan något är väl medvetna om detta. Men det är en timesaver lite. Antingen har man som proffs inte tid att rida in hästarna. Det göär hästskötare och andra mindre kunniga. Eller så är det så att hästarna kommer på kurser då och då. Och man behöver ngt personerna på hemmaplanen får enklare med.
Jag tror inte riktigt kunniga tränare tror stenhårt att inspänningar verkligen är lösningen. Men det kan fila bort de värst utstickande kanterna och ge vad många tror är ett bra resultat på lite kortare tid än om man ska be de ryttarna lära sig ett mer avancerat signalsystem och en annan utbildningsmodell.

Formen i inspänning blir statisk. Hästen blir också statisk och styv. Jag vill ha hästar som är mjuka och lösgjorda. Är de inte det så kan formen lite grann kvitta. Har de gått i den där statiska inspänningen brukar de bli mindre följsamma i början efteråt. Så för mig är det inte värt det.
Det är inte så svårt att få dem att sänka sig och tänka framåt nedåt vare sig i lina eller i träns uppsuttet eller avsuttet. Men det kräver mer jobb av människan. Och det är inte alla intresserade av. ;)
 
Sv: Utbilda varmblod

Om han är körd kan han vara van vid et helt annat stöd. Det är ganska häftigt att prova på faktiskt. Därför är det helt värdelöst att bli hård i handen med en travare- det är eftergifterna som gör det :)

För att undvika att hästen "tar bettet" vid travfattning och travar travartrav, är det enkelt att kolla att du kan variera skritten ngt- läng skritten och gå med i handen sedan när ni tränar varierad skritt tar du då från den långa skritten ge eftergift och " fatta" trav. Viktigt är att den är mentalt avspänd så den är eftergiven.

Träna gärna in sidförande skänkel om den inte kan det ännu, så har du ett verktyg om traven blir ngt passtaktig när den travar långsamt...Tänk långsam trav och räkna takten en- två så anpassar sig hästen efter det...

Är den tjafsig i munnen efter åtgärd- prova olika bett- sedan vissa tuggar frenetiskt när de är stressade i olika situationer- få den att känna sig lugn så går det över. (sedn kommer det tillbaka i nya stressiga situationer :devil: ) Gapar kan den göra för att den inte fattar handen eller den tycker ni är för stumma i handen- rättvist eller inte...

Söt häst!
 
Sv: Utbilda varmblod

Tandläkare var ute igår och raspade bort T2'an det framkom även att han har s.k vågbett. Så han skall from nu endast ridas på raka bett med fasta ringar, och helst gummibett.
Idag inhandlade vi ett babypelham. (i gummi) Han tuggade knappt något och såg mer än nöjd ut.
Tillägga att vi inte hade på honom någon slags hjälptygel, inte ens snokrem då jag ville se om han gapade.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 092
Senast: Ramona
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
A
Träning Red idag ett sto idag som jag brukade rida innan, ägaren ville att jag skulle galoppera av hon ute på en stor äng för hon var sprallig...
Svar
17
· Visningar
1 363
Senast: Sandra S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp