Utbilda själv, dum idé?

T

tappad_knasboll

Nu är det så att jag går och funderar över att köpa häst, eller nja ponny :idea: Inte en färdigutbildad ponny utan allt från 1-3 år, och alltså utbildad den själv och sen ev. tävla ungponnyklasser. Men jag vet inte om jag är redo?

Jag är 19 år, ridit sedan 5-6 års åldern. Började på ridskola och har sedan dess arbetat mig uppåt. Började tävla så smått på ridskolans hästar. Blev sedan erbjuden att rida å tävla diverse privathästar och har de senaste åren 5 åren ridit till och tävlat en mängd olika hästar/ponnyer (även unghästar). Jag har gått ridgymnasium och är diplomerad hästskötare, har läst kurser på stordjur på djursjukhuset och har bland annat hanterat hingstar, bandagerat, varit med vid operationer såväl som varit med vid vanliga hältutredningar osv.

Tror ni att det skulle vara helt på tok att köpa en 1-3åring och utbilda själv? :confused:

Sv: Utbilda själv, dum idé?

Nej det tycker jag inte.
du får ju precis den hästen du vill ha .
Som just du vill ha den eller hur ?!
Jag gjorde det själv .
Jag köpte ett helt ohanterat sto o red in henne själv o det gick bara fint .
Då hade jag inte ridit på 16 år ungefär ..
Ta allt i din egen takt bara .
Letar du unghäst så kontakata mej , jag har en två¨åring till salu som är helt otroligt lugn o kelen .

Jo precis, på så vis kan jag ju också få precis den stam jag vill ha på hästen vilket annars kan va svårt att få tag på om man inte har en fet plånbok vill säga :angel:

Det tycker jag absolut inte är fel.
har själv haft 4 hästar och utbildat skolat om alla 4.
man får ju den hästen man vill ha. :banana:

Jag älskar att arbeta med unghästar. Tröttnar nästan när dom är färdigutbildade och klara för de lite större klasserna. :angel:

Jag älskar att arbeta med unghästar. Tröttnar nästan när dom är färdigutbildade och klara för de lite större klasserna. :angel:

Detta stämmer väl in på mig:)

Jag red o körde in min första häst när jag var 10... sen dess har det blivit en hel drös som utbildats av mig så varför inte? Nån ska väl va den första;) Klart du ska hitta dig en unghäst o få till din alldeles egen om du känner för det! Har du bara nån att fråga kommer det att gå hur bra som helst!

Lycka till!

jag tror inte att det skulle vara helt på tok att göra det. Att utbilda hästar är jättekul :D om du känner dej reda så skaru se att det går :p Man kan ju alltid be om hjälp :)

Jag har ridit i 12 år. Köpte en hingst som 4 månader gammal, och han är numera valack och är 2 år. Jag tänker utbilda honom själv, men jag kommer att få hjälp om jag ber om det. Har aldrig utbildat någon häst, så det blir en ny utmaning, men hittills har han varit riktigt lydig när vi tränat allt från att gå med träns till att lyfta på hovarna och så har jag suttit på honom en gång. Han är jätte snäll och lär sig snabbt. Tack och lov :bow::angel:;)

Det blir nog en liten unghäst ändå :) Men jag har funderat lite grann, jag vill ju ha en lite större ponny (New Forest, Connemara eller lik.) Hur ska jag få tag på en bra ponny med bra stam (dressyrinriktning)? Ska jag ta kontakt med någon uppfödare kanske?

Om du tvekar är du inte redo.

Man känner nog om man är redo för det :)
På det du beskriver så låter det verkligen som att du har rätt kunskap!
Seriösa uppfödare är nog bäst att kolla hos, då vet du vad du får.
Lycka till!

Tvekar å tvekar, det är väl förmodligen bättre att tänka efter både en och flera gånger innan man tar steget och köper unghäst...

Det är otroligt roligt, givande och man lär sig mycket av att arbeta med unghästar. Känner du att du klarar det och har tillgång till kunnig hjälp - ser jag inga hinder!

Har själv en 4-årig islandshäst som jag haft sedan han var två och nästa vecka ska vi rida för instruktör för första gången för att börja med grunddressyren. //Linda

nån gång ska ju va första.
har haft hästar i över 14 år och fick hem den första "unghästen" för 3 månader (obstinat 5 årigt russ sto). jag har ingen anning vad jag gör med ett bestämt russ men vi tar det lugnt och lär oss tillsammans.
du verkar ju ha bra med kunskaper i grunden så du fixar det nog bra!

Nej det tycker jag inte.
Jag själv är på g att köpa en ponny som varit riden i ca 1-1½ år.
Påbörjade sidvärtsrörelser och så hopptränar hon på dryga metern(redo för LD-LC), otävlad.
Det var min tränare(som jag rider för på medryttarhästen) som tipsade mig om den ponnyn, den stod nämligen i hennes stall.
Och till saken är att jag bara ridit i 5 år.
Min kommande hopptränare kommer visserligen att vidareutbilda henne på marken då jag inte har erfarenheten nog, men ändå, jag tror inte att man behöver köpa en häst som "kan allt" sålänge man vet sina förutsättningar/begränsningar och tar hjälp av tränare därefter och också har någorlunda ridvana.

Eller låter det helt dumt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill. Köpte min...
Svar
6
· Visningar
1 933
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästmänniskan Jag är en 17 årig kvinna som ridit sedan barnsben, för tre år sedan bestämde sig min familj för att flytta ut till en hästgård för att...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 454
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar