Det beror lite på inom vilken gren du vill bli banbyggare.
Inom fälttävlan ska du genomgå 3 steg med minst 1 år mellan varje, du ska gärna vara med och bygga någon bana mellan varje steg. Varje steg brukar kosat ca 1500:- + resekostnaderna till kursorterna som varierar.
Kurserna hittar man på förbundets hemsida och fälttävlan.
Sen när du har gjort dina 3 steg så ska du visa dina kunskaper genom att vara "ensam" banbyggare. Därefter om den tekniska delegaten eller banbyggarutbildaren anser att du har lyckats med din uppgift så blir du auktoriserad.
Dom flesta FLT-banbyggarna bygger mest på hemmaklubben, vi är få som har fått äran att bygga andra klubbars terrängbanor. Jag har byggt åt 2 klubbar tidigare förutom hemmaklubben och i år ska jag bygga ytterligare 1 till.
Sen är jag också involverad i att bygga en terrängbana åt en annan klubb där det förhoppningsvis ska bli tävlingar inom några år.
Vad man tjänar beror ju på hur mycket du själv deltager i själva byggandet. Ena klubben besökte jag några gånger då vi diskuterade hindrena och om det var något som var oklart så fick man försöka lösa det via telefon. Så dom gjorde det mesta själv och jag kom med ideerna och ritningar, så gjorde dom resten. Då la jag ner ca 40-50 timmar på den klubben. En annan klubb ville däremot att jag skulle medverka så mycket som möjligt så där la jag ner över 150 timmar innan tävlingen var över.
Man måste ju ta reda på sådana saker innan man bestämmer sig för vad det får kosta. Ska klubben få "fast" pris eller ska dom få betala per timma.
Men om man vill utbilda sig till banbyggare för att tjäna pengar så tycker jag att man är "fel" ute jag är banbyggare för att jag vill utveckla fälttävlanssporten och hålla den vid liv, och inte att förakta, för allt det trevliga man får höra från ryttare mfl när man har lyckats bra med en bana. Nu tror jag inte att det finns så många som utbildar sig till banbyggare för att tjäna pengar utan man gör det nog för sporten och för att utveckla sig själv.
Det blev lite långt men jag hoppas att jag har gett svar på dina frågor om hur man utbildar sig som banbyggare inom fälttävlan.