Utåt agerande barn och skolans skyldigheter

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag är i utkanten av ett barn som är kraftigt utåtagerande i skolan, föräldrarna har legat på BUP under en längre tid men kön är lång och de har fortfarande inte fått träffa någon. Idag slog barnet ner ett annat barn och det hela slutade med att barnet blev avstängt från skolan.
Till viss del förstår jag rektorn, och det gör föräldrarna också, rektorn måste skydda de andra barnen men hävdar samtidigt att det inte finns några resurser att sätta in i och med att eleven når upp till kunskapskraven.
Är det någon som har några erfarenheter i frågan? Vilka skyldigheter har skolan att erbjuda stöd till eleven? Det fungerade utmärkt under den period en assistent fanns med och kunde hjälpa barnet i dennes sociala kontakter men skolan drog in tjänsten eftersom det inte fanns några pengar. :(
Jag vill inte lämna ut barnet mer än så här, hemförhållandena är utmärkta, barnet har stor ångest över att inte kunna hejda sig men behöver hjälp att hitta strategier för att klara sin vardag. Så länge föräldrarna är med och kan stötta barnet och hjälpa det att få utrymme så fungerar allt bra, men de kan inte vara med i skolan alla dagar i veckan, det är inte hållbart. :crazy:
 
Får man ens stänga av barn från grundskolan? Vi har ju skolplikt och med den följer ju att alla barn i skolåldern ska gå i skolan. Skolans skyldigheter är långtgående och att som rektor hävda att det inte finns resurser går liksom inte. Jag hade stuckit det här under näsan på rektorn https://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/skolplikt-och-ratt-till-utbildning-1.126411
Om det sedan hjälper är en annan sak men barnet har rätt att gå i skolan och övriga barn har lika stor rätt att gå i skolan utan några risker.
Att kunskapskraven uppnås har inte med saken att göra. Skolmiljön måste fungera på alla sätt för alla.
 
Får man ens stänga av barn från grundskolan? Vi har ju skolplikt och med den följer ju att alla barn i skolåldern ska gå i skolan. Skolans skyldigheter är långtgående och att som rektor hävda att det inte finns resurser går liksom inte. Jag hade stuckit det här under näsan på rektorn https://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/skolplikt-och-ratt-till-utbildning-1.126411
Om det sedan hjälper är en annan sak men barnet har rätt att gå i skolan och övriga barn har lika stor rätt att gå i skolan utan några risker.
Att kunskapskraven uppnås har inte med saken att göra. Skolmiljön måste fungera på alla sätt för alla.

Man får stänga av ett kortare tag. Vet två barn som blivit avstängda en månad.
 
Jag är i utkanten av ett barn som är kraftigt utåtagerande i skolan, föräldrarna har legat på BUP under en längre tid men kön är lång och de har fortfarande inte fått träffa någon. Idag slog barnet ner ett annat barn och det hela slutade med att barnet blev avstängt från skolan.
Till viss del förstår jag rektorn, och det gör föräldrarna också, rektorn måste skydda de andra barnen men hävdar samtidigt att det inte finns några resurser att sätta in i och med att eleven når upp till kunskapskraven.
Är det någon som har några erfarenheter i frågan? Vilka skyldigheter har skolan att erbjuda stöd till eleven? Det fungerade utmärkt under den period en assistent fanns med och kunde hjälpa barnet i dennes sociala kontakter men skolan drog in tjänsten eftersom det inte fanns några pengar. :(
Jag vill inte lämna ut barnet mer än så här, hemförhållandena är utmärkta, barnet har stor ångest över att inte kunna hejda sig men behöver hjälp att hitta strategier för att klara sin vardag. Så länge föräldrarna är med och kan stötta barnet och hjälpa det att få utrymme så fungerar allt bra, men de kan inte vara med i skolan alla dagar i veckan, det är inte hållbart. :crazy:
Dom får inte skylla på pengar! Det är skolans skyldighet att se till att skolgången fungerar för alla.
Att föräldrarna är med, obetalt dessutom, gör (oftast) bara att skolan slipper undan sitt ansvar ännu mer.
Jag hade gått steget högre, rektorn har också en chef. Hjälper inte det så hade jag kontaktat skolinspektionen och gjort en anmälan.
 
Får man ens stänga av barn från grundskolan? Vi har ju skolplikt och med den följer ju att alla barn i skolåldern ska gå i skolan. Skolans skyldigheter är långtgående och att som rektor hävda att det inte finns resurser går liksom inte. Jag hade stuckit det här under näsan på rektorn https://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/skolplikt-och-ratt-till-utbildning-1.126411
Om det sedan hjälper är en annan sak men barnet har rätt att gå i skolan och övriga barn har lika stor rätt att gå i skolan utan några risker.
Att kunskapskraven uppnås har inte med saken att göra. Skolmiljön måste fungera på alla sätt för alla.
Ja man får stänga av barn från skolan, men barnet måste erbjudas undervisning. https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148959!/Trygghet o studiero reviderad februari 2018.pdf Här står det mer om i vilka situationer det går att använda och jag förstår varför rektorn satte in åtgärden i det här fallet, föräldrarna förstår också även om det inte är en lösning.

Dom får inte skylla på pengar! Det är skolans skyldighet att se till att skolgången fungerar för alla.
Att föräldrarna är med, obetalt dessutom, gör (oftast) bara att skolan slipper undan sitt ansvar ännu mer.
Jag hade gått steget högre, rektorn har också en chef. Hjälper inte det så hade jag kontaktat skolinspektionen och gjort en anmälan.
och @Squie Föräldrarna har tagit det hela vägen till skolnämnden, de ska ringa och prata med skolinspektionen imorgon men jag tror inte att det hjälper så mycket. Jag kollade med en som är insatt i vilka rättigheter man har och tyvärr är det så jäkla illa att så länge man når kunskapskraven eller och inte har en diagnos så finns det inga skyldigheter från skolans sida att sätta in åtgärder. Helt absurt och jag trodde inte att det var så illa men så var det tydligen. Det jag däremot fick tips om var att kolla hur länge de har väntat på BUP och se om det går att ta via vårdgarantin istället. Föräldrarna har varit med när de har haft möjlighet just för att deras barn ska må bra, samtidigt är de duktiga på att strida för sitt barn men idag blev de lite knäckta, de känner att de bara slår huvudet i väggen just nu och vet inte hur de ska ta det vidare.
 
Ja man får stänga av barn från skolan, men barnet måste erbjudas undervisning. https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148959!/Trygghet o studiero reviderad februari 2018.pdf Här står det mer om i vilka situationer det går att använda och jag förstår varför rektorn satte in åtgärden i det här fallet, föräldrarna förstår också även om det inte är en lösning.


och @Squie Föräldrarna har tagit det hela vägen till skolnämnden, de ska ringa och prata med skolinspektionen imorgon men jag tror inte att det hjälper så mycket. Jag kollade med en som är insatt i vilka rättigheter man har och tyvärr är det så jäkla illa att så länge man når kunskapskraven eller och inte har en diagnos så finns det inga skyldigheter från skolans sida att sätta in åtgärder. Helt absurt och jag trodde inte att det var så illa men så var det tydligen. Det jag däremot fick tips om var att kolla hur länge de har väntat på BUP och se om det går att ta via vårdgarantin istället. Föräldrarna har varit med när de har haft möjlighet just för att deras barn ska må bra, samtidigt är de duktiga på att strida för sitt barn men idag blev de lite knäckta, de känner att de bara slår huvudet i väggen just nu och vet inte hur de ska ta det vidare.
Man ska inte behöva en diagnos! Alla elever har rätt till det stöd den behöver. Diagnos eller inte! En anmälan till skolinspektionen är absolut på sin plats.
Vad säger lärarna? Ser dom inte problemen och kan försöka påverka de som sitter högre upp?
Jag hade (och är) så elak att jag helt hade slutat vara med i skolan, så hade skolan fått lösa det. Till slut måste dom sätta in den hjälpen som behövs. Tyvärr är det ju barnet som blir lidande fram tills dess dock :(
Är de beredda att åka en bit för utredning? Jag har precis skickat in en egenremiss för min stora tös till ett ställe i Gbg då jag ser stora likheter mellan henne och sonen som har autism. Skicka ett pm om du vill ha länk till hemsidan :)
 
Man ska inte behöva en diagnos! Alla elever har rätt till det stöd den behöver. Diagnos eller inte! En anmälan till skolinspektionen är absolut på sin plats.
Vad säger lärarna? Ser dom inte problemen och kan försöka påverka de som sitter högre upp?
Jag hade (och är) så elak att jag helt hade slutat vara med i skolan, så hade skolan fått lösa det. Till slut måste dom sätta in den hjälpen som behövs. Tyvärr är det ju barnet som blir lidande fram tills dess dock :(
Är de beredda att åka en bit för utredning? Jag har precis skickat in en egenremiss för min stora tös till ett ställe i Gbg då jag ser stora likheter mellan henne och sonen som har autism. Skicka ett pm om du vill ha länk till hemsidan :)
Tyvärr är skollagen så dåligt skriven att skolan enbart har ansvar när eleven inte når upp till kunskapskraven, sen kan man hävda sin rätt att få anpassning för fysiska sjukdomar, är du rullstolsburen så har du rätt till hiss osv. Men för en elev som lätt når upp till kunskapsmålen men är utåt agerande så finns det inga skyldigheter för skolan utan de har bara rättigheter att sätta in skyddsåtgärder. Det var det som hände nu, lärarna tycker att det är ett problem och de konstaterade att det funkade utmärkt när det fanns en assistent men skolnämnden säger nej till att skjuta till pengar för en assistent. :(
Tack för PM! :heart
 
Tyvärr är skollagen så dåligt skriven att skolan enbart har ansvar när eleven inte når upp till kunskapskraven, sen kan man hävda sin rätt att få anpassning för fysiska sjukdomar, är du rullstolsburen så har du rätt till hiss osv. Men för en elev som lätt når upp till kunskapsmålen men är utåt agerande så finns det inga skyldigheter för skolan utan de har bara rättigheter att sätta in skyddsåtgärder. Det var det som hände nu, lärarna tycker att det är ett problem och de konstaterade att det funkade utmärkt när det fanns en assistent men skolnämnden säger nej till att skjuta till pengar för en assistent. :(
Tack för PM! :heart
Men ska man inte fortfarande lösa
1. de andra elevernas säkerhet och arbetsmiljö
2. att eleven får undervisning.
Så något måste man ändå göra om de sakerna är oförenliga.

Går det att använda den argumentationen? Kan man få övriga barns föräldrar att trycka på ur det perspektivet. Hur mycket påverkad är undervisningssituationen och känslan av trygghet för de andra barnen, även när det det inte blir fysiskt våld?
(obs, inte för att utpeka barnet som problemhärd, men för att peka ut skolans ansvar)
 
Men ska man inte fortfarande lösa
1. de andra elevernas säkerhet och arbetsmiljö
2. att eleven får undervisning.
Så något måste man ändå göra om de sakerna är oförenliga.

Går det att använda den argumentationen? Kan man få övriga barns föräldrar att trycka på ur det perspektivet. Hur mycket påverkad är undervisningssituationen och känslan av trygghet för de andra barnen, även när det det inte blir fysiskt våld?
(obs, inte för att utpeka barnet som problemhärd, men för att peka ut skolans ansvar)
Skolans lösning på alla problemen är att flytta eleven till en annan skola :crazy: föräldrarna är inte jättesugna på det, eleven har några få mycket goda vänner i skolan och flytta eleven från dem till en ny skola utan att eleven känner någon där är ett orosmoment. :( Även om jag personligen kan se fördelar med den andra skolan, så förstår jag föräldrarnas oro att hen ska tappa de få vänner hen har. :(
 
Tyvärr är skollagen så dåligt skriven att skolan enbart har ansvar när eleven inte når upp till kunskapskraven, sen kan man hävda sin rätt att få anpassning för fysiska sjukdomar, är du rullstolsburen så har du rätt till hiss osv. Men för en elev som lätt når upp till kunskapsmålen men är utåt agerande så finns det inga skyldigheter för skolan utan de har bara rättigheter att sätta in skyddsåtgärder. Det var det som hände nu, lärarna tycker att det är ett problem och de konstaterade att det funkade utmärkt när det fanns en assistent men skolnämnden säger nej till att skjuta till pengar för en assistent. :(
Tack för PM! :heart
Det är riktigt illa :(
Men, om jag inte minns helt galet, har inte läst skollagen på länge, så måste rektorn starta en utredning om barnet blir avstängt från skolan och upprätta en åtgärdsplan.
Eftersom det är skolplikt så blir de ju automatiskt skyldiga att se till att det funkar för alla, både för barnet, klasskompisar osv och en avstängning är ju inte en långvarig lösning på problemet.
 
Kan skolan pressa på bup? Barnet behöver ju hjälp. Kanske medicinering?

Men främst behöver barnet assistent. Kan man vända sig högre upp? Politiker?
 
Tyvärr är skollagen så dåligt skriven att skolan enbart har ansvar när eleven inte når upp till kunskapskraven, sen kan man hävda sin rätt att få anpassning för fysiska sjukdomar, är du rullstolsburen så har du rätt till hiss osv. Men för en elev som lätt når upp till kunskapsmålen men är utåt agerande så finns det inga skyldigheter för skolan utan de har bara rättigheter att sätta in skyddsåtgärder. Det var det som hände nu, lärarna tycker att det är ett problem och de konstaterade att det funkade utmärkt när det fanns en assistent men skolnämnden säger nej till att skjuta till pengar för en assistent. :(
Tack för PM! :heart
Spånar vidare...

Om man har så stor erfarenhet av att stöd hjälper eleven och vad som händer utan det, lärarna upplever situationen som problematisk osv. Kan man inte hävda att det är en brist i den psykosociala arbetsmiljön om barnet regelmässigt utsätts för mer än det klarar av att hantera på egen hand? (oavsett om det är sociala relationerna, distraktioner mot uppmärksamheten eller andra saker som blir problematiska)
Då blir det inte en tillgänglighetsfråga och beroende av ett diagnosticerat funktionshinder.

Inte skollagen eller diskrimineringslagen, men arbetsmiljölagen?
Vuxna kan ju klassas som arbetsoförmögna om man får för mycket svårigheter av "normala" företeelser på en arbetsplats. Men för barn med skolplikt borde det innebära att man ska ordna så att alla klarar att vistas där utan att må dåligt av det. Även när den låga tröskeln för vad man klarar av från omgivningen är individrelaterad...
Har rektors värdering av situationen även avsett den aspekten?

Hur agerar man i arbetsmiljöfrågor för barn? Finns det liknande skyddsombud som för vuxna att ta hjälp av? Eller måste man själv anmäla direkt till arbetsmiljöverket? Tyvärr är det en myndighet som har alltför lite resurser i relation till sina arbetsuppgifter.
Någon som vet om det är lönsamt att driva frågan ur det perspektivet?
 
Skolans lösning på alla problemen är att flytta eleven till en annan skola :crazy: föräldrarna är inte jättesugna på det, eleven har några få mycket goda vänner i skolan och flytta eleven från dem till en ny skola utan att eleven känner någon där är ett orosmoment. :( Även om jag personligen kan se fördelar med den andra skolan, så förstår jag föräldrarnas oro att hen ska tappa de få vänner hen har. :(
Varför anser man att det automatiskt ska bli bra av att byta skola, undrar jag genast då.
Och anser skola 2 själva att de kommer kunna lösa det som skola 1 inte anser sig klara. Igen varför?
Ringer varningsklockor för att man bara skyfflar undan problemen ifall man inte kan motivera sig bra.

Spontant så låter inte ny miljö och förlust av kompisar som optimalt för barn i den situationen, om det inte finns starka skäl för det.
 
Jag är i utkanten av ett barn som är kraftigt utåtagerande i skolan, föräldrarna har legat på BUP under en längre tid men kön är lång och de har fortfarande inte fått träffa någon. Idag slog barnet ner ett annat barn och det hela slutade med att barnet blev avstängt från skolan.
Till viss del förstår jag rektorn, och det gör föräldrarna också, rektorn måste skydda de andra barnen men hävdar samtidigt att det inte finns några resurser att sätta in i och med att eleven når upp till kunskapskraven.
Är det någon som har några erfarenheter i frågan? Vilka skyldigheter har skolan att erbjuda stöd till eleven? Det fungerade utmärkt under den period en assistent fanns med och kunde hjälpa barnet i dennes sociala kontakter men skolan drog in tjänsten eftersom det inte fanns några pengar. :(
Jag vill inte lämna ut barnet mer än så här, hemförhållandena är utmärkta, barnet har stor ångest över att inte kunna hejda sig men behöver hjälp att hitta strategier för att klara sin vardag. Så länge föräldrarna är med och kan stötta barnet och hjälpa det att få utrymme så fungerar allt bra, men de kan inte vara med i skolan alla dagar i veckan, det är inte hållbart. :crazy:
Har skolans elevhälsoteam varit inblandat? Vad har de sagt/gjort?

En avstängning är en sista åtgärd och får vara max en vecka. Dessutom skall eleven ha studiehjälp. Tror man får stänga av en elev max två gånger per termin.

Att byta skola behöver inte vara dåligt. Ett studiebesök på den nya skolan och prata med rektorn/lärare för att höra vad de har för förhållningsätt till ”barn som bråkar”. De vuxnas kunskap kan göra en enorm skillnad.
 
Kan skolan pressa på bup? Barnet behöver ju hjälp. Kanske medicinering?

Men främst behöver barnet assistent. Kan man vända sig högre upp? Politiker?
Det är ett slags moment 22, BUP menar att eftersom problemen uppstår enbart i skolan så är det skolans ansvar, skolan menar att eftersom eleven klarar kunskapskraven så är deras ansvars bit redan avklarad och att eleven blir en fara för andra barn hanteras med att stänga av eleven. :crazy:

Varför anser man att det automatiskt ska bli bra av att byta skola, undrar jag genast då.
Och anser skola 2 själva att de kommer kunna lösa det som skola 1 inte anser sig klara. Igen varför?
Ringer varningsklockor för att man bara skyfflar undan problemen ifall man inte kan motivera sig bra.

Spontant så låter inte ny miljö och förlust av kompisar som optimalt för barn i den situationen, om det inte finns starka skäl för det.
Skolan som de vill flytta till är just för att hitta arbetssätt som fungerar för barnet, tanken från den skolan är att eleven ska vara där 1 år max 2 år för att sedan slussas tillbaka till sin gamla klass med nya redskap att hantera sin situation. Så den skolan tror jag absolut kan vara bra för barnet ifråga även om det innebär längre resväg, men jag håller samtidigt med föräldrarna som tycker att det bästa vore om barnet fick vara kvar i sin invanda miljö med stöd istället.

Har skolans elevhälsoteam varit inblandat? Vad har de sagt/gjort?

En avstängning är en sista åtgärd och får vara max en vecka. Dessutom skall eleven ha studiehjälp. Tror man får stänga av en elev max två gånger per termin.

Att byta skola behöver inte vara dåligt. Ett studiebesök på den nya skolan och prata med rektorn/lärare för att höra vad de har för förhållningsätt till ”barn som bråkar”. De vuxnas kunskap kan göra en enorm skillnad.
Ja elevhälsoteamet är inblandat och deras förslag är väl att byta till skolan jag skriver om tidigare. Det är en svår balansgång, å ena sidan tycker jag att skolan faktiskt erbjuder lösningar som skulle fungera men å andra sidan så skulle de kunna göra mer på hemmaplan. För mig var det en ögonöppnare att de barn som hänger med kunskapsmässigt har så få rättigheter, jag trodde faktiskt att det rent lagligt fanns mer man kunde kräva av skolan. Men efter att ha dragit i en massa trådar och rådfrågat andra i liknande situationer så är det verkligen så här illa. :(
 
Jag är i utkanten av ett barn som är kraftigt utåtagerande i skolan, föräldrarna har legat på BUP under en längre tid men kön är lång och de har fortfarande inte fått träffa någon. Idag slog barnet ner ett annat barn och det hela slutade med att barnet blev avstängt från skolan.
Till viss del förstår jag rektorn, och det gör föräldrarna också, rektorn måste skydda de andra barnen men hävdar samtidigt att det inte finns några resurser att sätta in i och med att eleven når upp till kunskapskraven.
Är det någon som har några erfarenheter i frågan? Vilka skyldigheter har skolan att erbjuda stöd till eleven? Det fungerade utmärkt under den period en assistent fanns med och kunde hjälpa barnet i dennes sociala kontakter men skolan drog in tjänsten eftersom det inte fanns några pengar. :(
Jag vill inte lämna ut barnet mer än så här, hemförhållandena är utmärkta, barnet har stor ångest över att inte kunna hejda sig men behöver hjälp att hitta strategier för att klara sin vardag. Så länge föräldrarna är med och kan stötta barnet och hjälpa det att få utrymme så fungerar allt bra, men de kan inte vara med i skolan alla dagar i veckan, det är inte hållbart. :crazy:
Eleven lär ju inte nå upp till kunskapskraven längre om hen är avstängd en tid..
 
Eleven lär ju inte nå upp till kunskapskraven längre om hen är avstängd en tid..
Nej det är väl det enda man kan ta på, men om de erbjuder att en lärare kommer hem till familjen istället så har skolan tagit sitt ansvar på den punkten. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 283
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 681
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp