Utan skor eller med skor!?

U

Uthasego

Jag har funderat hur länge som helst på detta om man ska sko hästen eller inte!
Jag rider/har ridit hästar som är skodda och som inte är skodda...
ex i ett stall... där har dem två fjordingar, två varmblod, och en shettis...ingen av dem är skodda... dem har alltid varit barfota.. Men det går hur bra som helst att rida dem, dock det ena varmblodet är lite känsligare...
Där tjänar man in massa pengar.. att sko en häst är ju inte precis billigt!
Men som sagt, de hästarna har aldrig haft problem, okej att d ömmar lite på grus men där gör vi inget annat är skrittar för det mesta..

Men de mesta skor väl sina hästar.. Om jag ngn gång skaffar en egen häst kommer jag att sko den! den rör sig väl bättre då..eller?

Hur gör ni? Sko eller inte? Varför?

jätte nyfiken på va andra tycker!

Sv: Utan skor eller med skor!?

Har du en häst som har bra hovkvalitet och hårda sulor och som klarar av att gå barfota, varför sko då?

Å andra sidan så finns det många hästar som inte riktigt klarar av det där med barfotagång, och behöver då skor. Då kan man inte resonera som att det blir billigare utan skor.

Så se till individen först, och bestäm dig sedan.

Sko eller inte sko....

Tycker alla diskuterar det nu.

Jag skor min häst och tänker fortsätta med det.

Detta beror i och för sig mycket på att hon ömmar jätte mycket utan.

Skulle hon råka ut för en liten olycka som heter tappsko blir jag livrädd, dels börjar hon markera på det benet och dels trasar hon sönder sina hovar totalt.

Hade jag haft en unghäst som skulle ridas in skulle jag däremot mycket väl kunna tänka mig testa att rida den barfota till att börja med.

Sen finns det iofs fiffiga boots nu som man kan ha istället för skor när man rider.

Såna tänkte jag skaffa för att ha som säkerhet om ifall att pållan skulle lyckas dra av en sko. :)

Jag har mina hästar oskodda, de har bra hovar och går på lösdrift året om vilket nästan är ett måste för att lyckas med sina barfotahästar. De behöver röra sig så mycket som möjligt och ska inte stå halva dygnet på en bädd i en box, det är inte bra för hovarna.

Jag har inte hästarna oskodda av ekonomiska skäl utan för att det är det naturligaste för hästen och jag kan rida precis som vanligt fast de inte har skor. Enda underlaget som jag inte kan rida på är is, men det ska avhjälpas med boaboots med brodd nu i vinter.

sålänge hästen inte ömmar verkar de flesta hästar få bättre gångarter utan skor. (med korrekt verkning)

har under nästan 10 års tid inte kunnat galopperat min häst avslappnat hon har varit sur och av en del klassad som tokig! har varit på mängdet av utredningar.... lång historia... mängdet av utlåtenden bla strålbenshälta som enbart uppkommer på skodda hästar liksom bockhov. min häst har varit skodd i alla år... till i våras då hon ordagrant tog av dem själv! en vecka senare kunde vi gallopera hyfsat lungt o allt blir bara bättre! jag kommer inte att sko min häst igen första taget! hon är mycket nöjdare och gladare nu!

Kan man ha hästen skodd fram och ha "tofflor" bak vid behov?
Funderade på att göra så, liksom för att vänja mig själv vid (halv) barfotagång till att börja med...

Jag skor min häst och tänker fortsätta med det. Dels därför att det fungerar utmärkt och för att jag rider och tränar ganska hårt på varierande underlag.

Mvh Huntress :)

Jag tror det är väldigt individuellt om en häst skall skos eller inte.
Min högst personliga uppfattning är att dom allra flesta hästar mår bäst av att vara skodda, men jag vet inte allt.....:)
Javisst, det naturliga för en häst är att gå barfota, men det var innan vi började avla på en massa egenskaper som vi människor tyckte var bra och som inte nödvändigtvis var till gagn för hästen som individ.
Kom också ihåg att det faktiskt inte är naturligt för en häst att bära något på ryggen. Just detta är kanske något vi skulle tänka på lite oftare, skulle nog kunna väcka en del tankar!
Nu säger jag inte att man inte skall rida på sin häst, det är klart vi ska, men om vi i sammanhanget pratar om vad som är naturligt eller inte för hästen, så skall vi ha i minnet att vi faktiskt har skapat både individer och en miljö för dessa individer som ligger en bit bort ifrån vad som skulle vara det naturliga och det hästen från början var skapt till.

Jag har haft skor med tagit av dom. Han har så dåliga hovväggar så att skorna sitter inte fast. Jag har börjat med barfotaverkning och hovarna ser mycket bättre ut nu och han verkar inte ömma heller. Tänkte börja rida nu igen bara vädret blir lite bättre och värken släpper...

det är inte naturligt att ha skor på heller...

jag tror precis tvärtom, en häst mår bäst av att vara oskodd.
jag är nyfrälst och har dragit av alla skor på min häst efter en övergångsperiod med skor fram.
om man verkar rätt ömmar nog inte hästen lika mycket de första veckorna, min häst ömmade inte alls.
Men min har gått barfota alla somrar i sitt 7 åriga liv, det kan ju spela en stor roll jämfört med en som inte har fått känna marken på flera år.

Jag tycker att man ska undvika skor så gott det går. Men har hästen gått med skor hela sitt liv så kan man lika gärna fortsätta om det funkar bra vill säga.

det beror på vad du menar med hela sitt liv, är hästen inte död då?

och lever du inte efter tanken att det aldrig är för sent att...?
även gamla hästmänniskor kan ta av skorna :)

det kanske hade varit skönt för den gamle hästen att slippa skor, när den levt hela sitt liv med skor?

Om hästarna ömmar när de går på grusvägen så tyder det på att de behöver skor. en häst som har "rätt längd" på hovarna ömmar inte när de går oavsätt underlag. Oftast så är det trakten som får stryk och ska man rida mycket så bör man ha skor.

Man ska även tänka på att dessa boots som det finns är inte till för att rida mycket i utan mer för tappsko och liknande.

Jag tror att det här med skor eller inte skor, är individuellt och varierar mellan olika hästar. Man får nog prova sig fram och se vad som fungerar.

Jag har två hästar och den ena har jag oskodd under sommarhalvåret. Hon har aldrig visat någon reaktion på underlaget när jag ridit henne oskodd, dvs hon verkar klara av att gå barfota.

Den andra hästen har skor året runt, eftersom den blir så hovöm om den inte har det. Den kan alltså inte gå utan skor. Jag har försökt att ha även den oskodd, men då har den varit så öm i hovarna att den varit oridbar.

Min häst är skodd runt om, vi rider mycket ute och hon blir lite ömfot annars. Det bästa är att se till individen, som flera redan sagt. Om man rider mindre under vintern kan man testa tre månader barfota för att hovarna ska få 'leva naturligt' och sen sko igen när kraven på ridning ökas. nackdelen är att det inte går att brodda då.

Om hästen ömmar på grusväg betyder det att hästen har tunn sula eller dålig verkning. Det enda som kan bota tunn sula är att få igång hoven och se till att den läker (tunn sula kan ses som en skada, orsakad av skoning; som tar ett litet tag att åtgärda).

Man kan rida så gott som hur mycket som helst utan skor. Det finns exempel på distanshästar (i utlandet, eftersom det inte är godkänt att tävla barfota i Sverige) som efter att ha fullgjort en ritt behöver VERKAS för att hovarna har stimulerats så mycket under ritten. Det finns även exempel på en distanshäst som fullgjort ett långdistanslopp i öknen på steniga vägar helt utan problem. Och så finns det även travhästar som numera tränas och tävlas barfota. Så det där med att "om man rider mycket" är helt enkelt en myt. Snarare är det väl så att om man rider LITE och har hästen inne eller stillastående för ofta så måste man ha skor, därför att rörelse är nyckeln till en hård och tålig hov.
En häst som rör sig tillräckligt ska man inte ens behöva verka (hästhoven är så smart anpassad från början; numera är detta knappt möjligt).

Min häst var så gott som oridbar den första tiden barfota; för att alla underlag direkt utanför hagen och stallet var på tok för vassa. Så han fick gå i hagen och ta promenader längst asfaltsvägen tills vi släppte dem på sommarbete. Väl på betet rörde han sig mycket mera (stora ytor) och jag kan numera rida honom på så gott som alla underlag (hyvlad grusväg är det som jag får undvika). Eftersom hästen har dragits med mystiska hältor, friskförklarats på kliniken och hade usel hovform så var det enligt mig mitt enda val. Jag fick avstå ridningen för att HAN skulle kunna få bli frisk i hovarna. Han har inte haft någon smärta under övergången, och jag har så mycket mera glädje av min häst nu när han alltid är gallfri och hältfri. Enligt MIG var det värt det. Sedan får väl alla göra sina egna val. Vissa är inte beredda att öppna ögonen, vissa är inte redo att göra så många uppoffringar för hovkvaliten. Men jag är övertygad om att tack vare att min häst är barfota så kommer han att hålla många flera år än om jag hade fortsatt att sko honom.

Som jag skrev i en annan tråd så ska man, när man väl vant in de löstagbara dojorna, kunna ha dem på i 24 timmar i sträck (24 timmar är max; och det har att göra med bakterierisken som finns när det blir så instängt). Så nog ska man kunna ha dem på en långritt.

Om man ska ha skor eller inte, det måste man som sagt se från individ och situation. Men något som många verkar glömma är, att under vintertid skall hästen skyddas för halka om den skall utför arbete där det är halt.

Hoven fungerar inte som någon sugkopp på is, däremot får den ett bra tag på snöiga vinterunderlag. Har man ett isigt underlag vintertid och tänker sig att rida, skall hästen få hjälp med någon form av halkskydd. Sådan är djurvårdslagen, fast många verkar strunta i det.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka