utan nosgrimma.....skadligt???

Sv: utan nosgrimma.....skadligt???

Athina skrev:
Sen var det så att när jag provade på lite AK så sa dem att jag skulle ha nosgrimman väldigt löst så att hästen kunde slappna av i käken så inga spänningar bildades i nacken.

En liten fråga bara... Om man ska binda det "väldigt löst", varför har det över huvudtaget? Kaske det inte ser ut lika snygt då?

Det är mer än almänt fråga än direkt till dig.:)

Den här artikeln diskuteras inne på barockforumet också. Gå gärna in där och se vad folk sagt där. Diskussionen är lite annorlunda där.

bigganl skrev:
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Jag var visst otydlig :crazy:

Jag hävdade bara att en nosgrimma ENDAST kan stabilisera tränset OM den sitter fast, alltså inte går att ta lös från övriga tränset. Annars kan den OMÖJLIGT stabilisera.

Ja du... Man har ju inte nosgrimma i AK heller.. det var väl bara så att hon tänkte att jag väl inte ville ta av den.. man blir ju inbiten i sina rutiner... det man lärt sig från första början..

Jag kan verkligen inte förstå varför jag inte gått över till western mycket tidigare än jag gjort...:D

nä, jag skrev inte att det stod det heller. och jag skrev att jag inte läst den. jag svarade bara vad jag läst om den i en annan tråd här på buke. sen skrev jag vad jag tyckte om att använda nosgrimmor.

läs vad man skriver innan du kommenterar.:smirk:

Det känns en tydlig skillnad när jag rider utan eller med nosgrimma i alla fall och många andra upplever samma sak. Vet inte varför men så är det.
Grannens ponny var ett exempel på när nosgrimman gjorde ännu mer nytta. Ponnyn kastade sig helt om och när hon fick tränset i handen så åkte hon av. Detta upprepade sig flera gånger och med nosgrimma på satt tränset kvar och då också ryttaren och i och med det slutade hästen kasta sig. Där gjorde den en hel del nytta.

Jag läste vad du skrivit innan jag kommenterade. Du skrev att du inte läst artikeln och sedan skrev du saker om artikeln som inte alls stod där. Det blir ju fel om du kommenterar sådant som inte alls står i artikeln. Jag letade febrilt i morse efter artikeln, för jag har tidningen hemma, men jag kunde inte hitta den tyvärr.
Huvudfrågan här var ju tidningsartikeln och ingen som inte läst den kan kommentera den sakligt.
Jag tycker ju inte själv att det är skadligt att rida utan nosgrimma, men inte heller med om den är rätt avpassad och knäppt.

bigganl skrev:
Grannens ponny var ett exempel på när nosgrimman gjorde ännu mer nytta. Ponnyn kastade sig helt om och när hon fick tränset i handen så åkte hon av. Detta upprepade sig flera gånger och med nosgrimma på satt tränset kvar och då också ryttaren och i och med det slutade hästen kasta sig. Där gjorde den en hel del nytta.

Måste inte tränset sitta extremt dåligt då? :confused: Om tränset åker av när ponnyn kastar sig runt? Jag har ridit en hel del hästar som övat på liknande snabba kast och vändningar, och inte en enda gång har tränset åkt av, eller ens hamnat snett. Och jag har inte haft nosgrimma en enda gång...

Det satt allt som det skulle, men han kastade sig runt så snabbt att det for över öronen på honom. (Han är snabbare än blixten tror jag, man hinner knappt reagera när man ser honom in action) Nu har han ju slutat med det som tur är, men så kan det bli om man är en ponny vars förra ägare lät honom bestämma allt av rädsla för honom.

Jag var bara tvungen att pröva idag i stallet, så jag lånade ett träns som tom är för litet cob och inte full..
Och jag satte på det enligt konstens alla regler, nosgrimma och nosrem.. ja you name it!
Sen krängde jag av det över öronen på hästen... (måste då tillägga att han är ganska tålig av sig och tyckte jag bara var knasig som skulle ta av något jag just satte på) utan större svårigheter!

Alltså så om hästen nu skulle bocka och ha sig och jag skulle flyga av så kommer (om den nu någonsin skulle kunna göra det) tränset åka av oavsett om jag har nosgrimma på eller inte, såvidare jag inte spänner år för allt vad livet är värt...

Nu har du nog missuppfattat vad jag skrev. Jag försöker igen: Ponnyn reds med träns utan nosgrimma. Han var van att få bestämma vart han ville gå och när han inte fick det med nya ägaren började han göra tvärkast i full galopp åt andra hållet. Det gick blixtsnabbt. Varje gång han gjorde detta åkte tränset av och det var då ryttaren också åkte av. Nosgrimman hon satte på var en engelsk och har alltså ingen aachenrem. Den knäpptes så ett par fingrar fick plats mellan nosrygg och nosgrimma. Med den på gled inte tränset över öronen på hästen. Inget konstigt alls tycker jag. Det är väl självklart att tränset sitter mera fast på hästen med nosgrimma, utan att den är åtdragen.
Jag förstod inte vad du menade att du var ute och testade. Hur lätt tränset glider av vid ett häftigt ryck i sidled eller? För det är vad som hände när ponnyn kastade sig. Varför ett för litet träns? Det skulle inte jag vilja testa på min häst för det gör nog ont i munnen. Det här har aldrig hänt vid bocksprång eller annat bus, bara när han kastade sig heltom. Nu kan ponnyn ridas utan nosgrimma igen.

Senast ändrad:

Varför man har nosgrimma är väl för att hästen inte ska gapa?
Att knyta ihop munnen på hästen så den inte gapar är väl ändå ganska korkat?
Hästen gapar när bettet/handen skapar obehag, då ska man väl lösa problemet och inte bara knyta ihop munnen och lådsas att problemet inte finns?
Skadligt är det absolut inte!

Men detta har väl säkert redan skrivits :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar