utan nosgrimma.....skadligt???

Sv: utan nosgrimma.....skadligt???

bigganl skrev:
nosgrimman sitter ju också över nacken på hästen. Det blir mycket stabilare jämfört med att rida utan.

fast det förutsätter ju att det är ett sådant träns där nosgrimman sitter ihop med nackstycket, eller är jag helt ute o vimsar?

Erfarenhet! Att prata med andra och höra vad de har för problem med deras hästar. Alla säger nåt för att har en "vettig" orsak till varför dem behöver en nosgrimma. S**t snack. Jag har aldrig hört en orsak som har fått mig att tänka, "hmmm ja, kanske du behöver en". Inte äns den historia om din granne eller din. Om din träns är inte stabil då är ditt problem inte hästens. Två saker kommer till mig direkt:Tränset passar inte eller du dra med dina händer för mycket. Jag sa inte att det är skadlig men totalt onödig. Även att 75% av alla som jag har träffat spänna det fel (förhård).Vad om en av dina kompisar slängde en bit silver tejp på din mun för att du tuggade maten med öppen mun.

Det ända funktion det fylla är vad ryttaren sakna i kunskap.

ida.kar skrev:
nä, jag använder inte heller nosgrimma, inte på min och helst inte på andra hästar jag rider. dock finns det säker hästar som har problem som man kan lösa med att använda en nosgrimma tillfälligt.

men "jag har på nosgrimma för att min häst gapar utan" är samma som "jag rider med inspänningar för annars går min häst men huvudet i vädret", ganska så förkastligt.

som du säger, det är nog inte nosgrimma som är problemet, utan ryttaren på ryggen..

:bow: Precis

Min unghäst tex. fick ha nosgrimma ett tag för att hon lyssnade mycket bättre då, men efter ett tag koncentrerade hon sig mer på mig och då plockade jag bort den. Går utmärkt med ett helt vanligt träns nu och har helt enkelt inget behov av nosgrimma längre, så då såg jag ingen anledning att ha kvar den.

Målet med all ridning och körning måste väl vara att använda så lite utrustning som möjligt?

Både nosgrimman och nackstycket går igenom pannbandet, så där sitter de ihop.

Nen tyvärr har du missuppgfattat mig helt och hållet. Jag vet inte om det är ide att förklara, men om du vill så gör jag det för du är har helt missuppfattat vad jag skrev om min och grannens häst. Jag säger ju predcis som du att många använder nosgrimmor fel- fel avpassade eller knäppta för hårt, och då gör de helt klart skada. Men det är avarterna och de finns inom ALLA dicsipliner och har ingenting med ridningens inriktning att göra. De flesta jag känner har nosgrimman för utseendets skull och de som tävlar dressyr måste ha den på tävling, men även där blir det en estetiskt grej.
Det jag vill få fram är att rätt avpassad nosgrimma som är rätt knäppt inte skadar.
Målet är för de föesta att rida med så små hjälper som möjligt och ha en känslig och lyhörd häst, men vägen dit kan vara lång, mycket beroende på vad hästen varit med om innan och hur den ridits och hanterats då.

Senast ändrad:

En western-nosgrimma är separat och sitter lös under huvudlaget.

bigganl skrev:
Både nosgrimman och nackstycket går igenom pannbandet, så där sitter de ihop.

Men jag menar ett sånt där nackstycket delar sig i 2. Om nosgrimman är en egen del så kan den ju omöjligt stabilisera tränset?!

Jag tycker personligen att nosgrimmor är "quick-fix" som används av dom som antingen inte vill lägga ner tid på sina hästar, av olika orsaker, eller som helt enkelt är okunniga. Alla anledningar som jag har hört till att man har använt nosgrimmor är helt enkelt bullshit!

Att det stabiliserar tränset/bettet - va? Jag har ingen nosgrimma på mitt träns och mitt träns sitter fullständigt stabilt i alla fall. Man får se till att ha välanpassad utrustning, som inte kräver en massa extra remmar för att den ska hållas på plats! Jag brukar ofta rida på one-ear träns, som inte ens har någon käkrem, och det sitter perfekt! För att bettet inte ska åka snett, så kan man ha en löst hängande curbstrap/curbchain. Påverkar inte hästen överhuvudtaget, förutom när man tar i tygeln. Det finns flera ryttare (som rider "vanlig" ridning, dvs hoppning och dressyr) i min närhet, och dom brukar alltid säga att de vill ha nosgrimma för att det stabiliserar bettet. Men, när man ser dom rida så sitter dom ju och hänger och sliter i hästens mun också, inte konstigt att bettet åker hit och dit? :confused:

Att hästen öppnar munnen om man inte har nosgrimma, och gapar - ja, precis! Det löser ingenting att slänga på en nosgrimma om hästen gapar! Man måste ju gå till botten med problemet, och försöka hitta orsaken. Man kan inte behandla symptomen (med en nosgrimma) istället för att hitta orsaken! Antingen så har hästen något problem med munnen och tänderna, eller så är ryttaren för hård i handen, eller så passar inte bettet... Den här "ursäkten" har jag hört hur många gånger som helst, och jag blir lika trött på den varje gång. Hur kan man vara så totalt nonchalant och ignorera hästens signaler? :mad:

Nosgrimman är snygg, därför har jag den - varför ha en massa onödig utrustning bara för att den är snygg? Jag tycker att det är skillnad på att ha kanske snygga täcken och grimmor, som dom flesta hästar har i alla fall, mot att snöra ihop käften på dom med en nosgrimma bara för att det anses SNYGGT? Jag tycker att det är bra mycket snyggare med en häst som kan gå och lugnt och sansat och välridet - UTAN nosgrimma!

Min häst har tidigare dåliga erfarenheter, och måste därför ha nosgrimma - nej, vad din häst behöver är TID och TRÄNING! Man kan inte hålla på och ursäkta sig med vad som hänt hästen tidigare i livet. Min häst har inte heller haft någon dans på rosor tidigare i sitt liv, men det enda som krävs är en logisk och konsekvent träning! Jag måste anstränga mig mer för att få till en bra kommunikation som fungerar mellan mig och hästen! Det fungerar inte med en "quick-fix"!

Jag måste ha nosgrimma, annars åker tränset av när jag ramlar av - hum, om tränset och bettet åker av när man själv ramlar av, så måste man ju dra i det ganska HÅRT? Och vad hjälper det då om man slänger på en nosgrimma inför nästa avramling, jo då drar man lika hårt i tränset/bettet, men tränset sitter kvar på hästens huvud!? Det låter ju väldigt skönt för hästen! :eek: Nä, antingen får man se till att lära sig att rida så att man inte ramlar av stup i kvarten! (tro mig, det går! Jag har också haft perioder där jag ramlade av ofta, men det var länge sen och det gick över med träning och åter träning. Och det krävdes inga nosgrimmor, det kan jag försäkra... :smirk: ) Annars, om man helt enkelt inte kan låta bli att ramla av (kan ju hända ibland, oavsett om man är en bra eller dålig ryttare) så får man väl se till att inte dra i tränset! Se då hellre till att hästen stannar hos dig, än att du behöver hålla ett så krampaktigt tag i tyglarna för att hästen ska stanna...

En välanpassad nosgrimma är inte skadlig - det är jag inte så säker på, men vad fyller den för funktion!? Den sitter fortfarande åt kring hästens huvud och nosrygg, oavsett hur välanpassad den här, och hindrar hästen från att öppna munnen som den vill. Oavsett om man får in 2 fingrar eller 4 fingrar mellan hästens nosrygg och nosgrimman, så hindrar den ju! När min häst gäspar, så öppnar han munnen rätt rejält, och det är i alla fall mer än 4 fingrar, det kan jag garantera. Så oavsett hur man spänner nosgrimman, så hindrar den hästens naturliga rörelser, och tvingar den att hålla munnen stängd alt. så att den inte kan öppna munnen så som den vill. Och jag tycker inte att det är positivt! :smirk:

Sen måste man ju ha nosgrimma på tävlingar inom "vanliga" discipliner, dvs t.ex hopp och dressyr, och det tycker jag är en väldigt förlegad och patetisk regel. Man måste ju se till hästen, och inte vad som anses "estetiskt riktigt"!

Jag menar vanliga nosgrimmor. Inte någon speciell inriktning. (Jag har faktiskt aldrig sett en westernryttare rida med nosgrimma.)

Jag ska svara mer ingående när jag har tid, men det stora felet här är att du fortfarande tror att en nosgrimma ska stänga munnen så hästen inte kan gapa. Fel tycker jag. Min häst kan gapa mycket om hon vill, lägga tungan över eller leka med bettet, så lös är den, men hon gör det inte. Hårdare än så tycker inte jag den ska vara.
Det fanns många missuppfattningar som jag skulle vilja kommentera, men nu ska jag åka och jobba. Det får bli senare.

Själv har jag aldrig förstått vad en vanlig nosgrimma är till för. Den håller inte bettet på plats, den håller inte fast tränset. Den gör ingenting, den sitter bara där och är krånglig att knäppa. Man kanske kan sätta lite jirlanger på den?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med fullständigt.

Jag och ägaren till hästarna jag rider diskuterade detta idag, när vi var ute och red. under tiden kollade jag på hästen hon red, som reds i vanligt western-träns, och bett med curbstrap, dvs ingen nosgrimma. hästen grejade hela tiden med tungan, tuggade lite och gjorde massa gigantiska gäspningar.. när ryttaren tog i bettet hade hon friheten att kunna gapa för att komma undan det värsta trycket som blir mot laner/mungipor. denna häst reds in med nosgrimma, varför? vi visste inte bättre då!

Antar att hon måste lidit en hel del det år hon fick gå med ihop snörpt mun, men när den plockades av var det ingen skillnad på att rida henne, lite mer glädje bara.
Allra bäst går hon och dom flesta andra hästar jag ridit utan bett, i antingen sidepull eller repgrimma.
Fast där finns återigen en typ av inspänning runt mulen, skillnad är väl att dom slipper en massa obehagligt skrot i munnen.

Släpp munnarna fria!!!!:banana:

jag har hört att nosgrimmor kan "framkalla" vargtänder..
iaf. så tycker jag att alla dessa nosgrimmor bara är blaj hästar som gapar har en anledning till det och vi tror att "naaeee! inte nu igen!!" men hästen säger kanske "DU HAR EN FÖR HÅRD HAND!!" och såå jaa så slänger vi dit en nosgrimma som håller igen munnen på häststackarn också kanske hästen tar till andra medel för att få bort den där handen och vi slänger dit mer och mer grejer på den stackarpollen..

Innan när jag red dressyr så använde jag ju nosgrimma, men aldrig nosremmen som faktiskt stänger ihop munnen aldra mest.

Sen var det så att när jag provade på lite AK så sa dem att jag skulle ha nosgrimman väldigt löst så att hästen kunde slappna av i käken så inga spänningar bildades i nacken.

Men jag förstår heller inte hur en nosgrimma skulle stabilisera hela huvudlaget??? den har ju ingen kontakt egentligen med den övriga huvudlaget så att om jag sliter och drar och är ostadig i handen att det skulle på verka mindre om jag har nosgrimma.. nej nej..

Nu änvänder jag inte nosgrimma, dels för att man inte skalla ha det när man tävlar i Western och sen för att det är fullkomligt onödigt.. men absolut inte skadligt på något vis..

Bra att hoppeliten skrotar nosgrimman ! Förhoppningsvis kan detta bromsa upp den tråkiga trend som annars har varit tydlig inom Engelskridning där man gått ifrån att en gång i tiden använda i huvudsakligen klassiska träns med en enkel nosgrimma till att alltmer använda aachengrimmor eller pullargrimmor. Titta i sortimentet hos de två stora ridsportsföretagen och man finner idag knappt ett enda träns med enkel nosgrimma.

Många hästar får vargtänder och de ska tas bort. Men det har ingenting med nosgrimmor att göra. Det är 2 saker som är helt oberoende av varandra.

Jag håller med om att det är väldigt svårt att hitta ett träns med vanlig engelsk nosgrimma. men man får ta bort aachenremmen i så fall. Det är förmodligen så tillverkarna tänker. Att man kan välja om man vill ha nosgrimman med eller utan den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar