utan nosgrimma.....skadligt???

lakrits

Trådstartare
Läste i förra numret av en känd hästtidning och där var det en artiklen om två elitryttare som pratade om trender bla. inom hoppning vad jag förstod det som.

En av trenderna var att rida utan nosgrimma. En av ryttarna sa att det var bland det värsta man kunde göra...(tror det var så h*n sa).

Nu till min fråga...I western använder vi ju inga nosgrimmor vanligtvis....vad är skillnaden? Vi har ju curbsen vilket inte hoppryttare har.....är det den orsaken h*n kan mena eller finns det fler?

Sv: utan nosgrimma.....skadligt???

Tror det handlar om traditioner inom dom olika ridsporterna.

Nosgrimma är ju dessutom förbjudet att tävla på inom western men många har det vid träning, dock har jag aldrig sett en western-nosgrimma som "dragit igen" munnen på någon häst.

Förstår inte varför det skulle vara så hemskt att hoppa utan nosgrimma egentligen, kan ju vara en "så har vi aldrig gjort förut och då fungerar det naturligtvis inte" grej...

Curbsen, vid tränsbett, har väl bara den effekten att den hindrar bettet från att åka in/genom munnen, ungefär som en pararstång.
Den skapar oxå lite tryck på v sida om man tar i h tygel tex.
Tycker inte att nosgrimman inverkar på detta eller fyller någon av dessa funktioner så det är nog inte orsaken.

För en god ryttare spelar det väl ingen roll om nosgrimman sitter på eller inte. Men en sämre ryttare kom kanske är lite fladdrig i sin hand gör att bettet fladdrar i hästens mun också. Har man då nosgrimma på stabiliserar den hela tränset.
Sen kan jag ju tillägga att det är mera skadligt att använda en nosgrimma felaktigt som tyvärr många gör. (min personliga åsikt alltså) Den är ju absolut inte till för att snöra ihop munnen som endel tycks tro. Den ska ju sitta så att man får in minst 2 fingrar mellan nosrygg och nosgrimma. De flesta har nog nosgrimma mest för syns skull. (eller för stabilitet)

Lina_Olsson skrev:
när i hoppar utan träns är det lite svårt att få nosgrimman att sitta kvar... :angel: :rofl:

Hehe, säger det samma.

/seriös hoppryttare som hoppar helt utan grejer ibland (extra skadligt för hästen eftersom den varken har igensnörpt mun ELLER järn i munnen)

Hur kan en nosgrimma göra att bettet/tränset sitter stadigare??
Mina eventuella nosgrimmor sitter UNDER sidostycket/bettringen och påverkar inte dessa över huvud taget.

lakrits skrev:
Läste i förra numret av en känd hästtidning och där var det en artiklen om två elitryttare som pratade om trender bla. inom hoppning vad jag förstod det som.

En av trenderna var att rida utan nosgrimma. En av ryttarna sa att det var bland det värsta man kunde göra...(tror det var så h*n sa).

Nu till min fråga...I western använder vi ju inga nosgrimmor vanligtvis....vad är skillnaden? Vi har ju curbsen vilket inte hoppryttare har.....är det den orsaken h*n kan mena eller finns det fler?
Tycker att det är bättre att rida utan.Förut, när jag red dressyr/hoppning red jag nästan alltid med nosgrimma (vet inte varför) men jag tycker att det borde vara skönare för hästen att slippa en rem som spänner igen munnen på den...

Vad stod det i artikeln? Hur motiverade de att det skulle vara skadligt att rida utan nosgrimma?

det finns en annan tråd här på buke om den artikeln. jag har inte läst den, men av det som skrevs om den så förstod jag att på dom hästar som gått med nosgrimma och sen började ridas utan så hade en massa problem dykt upp (kan tänkas att hästarna blev starka i munnen, gapade osv..), och då fanns det dom som tyckte att man inte skulle ta av nosgrimman för det gav så mycket problem.

:cry:

ojojoj, jag säger då det..

Fast problemet är väl inte nosgrimmor då utan att de först var lärda att ha det...hade man ridit utan nosgrimma från början så kanske man inte hade haft de poblemen...

Visst, jag använder nosgrimma ibland, men mina hästar har inga problem att gå utan för det

nä, jag använder inte heller nosgrimma, inte på min och helst inte på andra hästar jag rider. dock finns det säker hästar som har problem som man kan lösa med att använda en nosgrimma tillfälligt.

men "jag har på nosgrimma för att min häst gapar utan" är samma som "jag rider med inspänningar för annars går min häst men huvudet i vädret", ganska så förkastligt.

som du säger, det är nog inte nosgrimma som är problemet, utan ryttaren på ryggen..

*kl*

Orsaken stod inte så det var därför jag slängde in en tråd om det.
Det stod även att alla dessa tandläkare som finns idag med bett och nosgrimms åsikter var en stor orsak till att folk tog bort sina nosgrimmor. Att det skadade tänderna osv.

Jag red tidigare engelskt där jag använde nosgrimma men med rätt spänning.
Idag när jag nu rider western och rider utan nosgrimma så märker jag ändå skillnad på hästen. Hon trivs mycket bättre utan.

Men om man inte klara av att rida sin häst utan nosgrimma så är väl hästen inte speciellt välriden, ryttaren inte speciellt bra i sin ridning eller i sin hand?
Det finns ju alltid en anledning till hästen betende även vid ridning.

Den enda skillnaden som jag kan komma att tänka på är att utan nosgrimma är det lättare att dra bettet genom munnen på hästen när man drar i en tygel, eftersom den kan gapa och då underlätta för bettringarna att dras igenom, detta löser ju vi westernryttare med curbstrapen. Med nosgrimma hålls ju hästens mun mer i ett låst läge och det försvårar för bettet att dras igenom, har dock sett exempel på när det skett ändå, och det måste ju göra attans så ont för hästen!:crazy:

Ole, som sjäv rider 99% utan nosgrimma.:bump:

Det som jag kan tänka mig kan hända när man hoppar utan nosgrimma är om man av någon anledning kommer fel över hindret så hästen/ryttaren tappar balansen och faller. Då kanske ryttaren (av misstag) tar för hårt i tygeln och hästen gapar för att "komma undan", och om det går illa kör huvudet rätt i backen med munnen vidöppen och sådeles knäcker käken när kroppen kommer efter. Läste om något liknande i boken "problemhästar och hästproblem"...

Rider mest på hackamore och då är det nosgrimme som håller ihop eländet ju..kan inte riktigt komma undan det..däremot får jag in ett par fingrar som man ska. När jag har bettet har jag alltid nosgrimma, dock innanför och lagom hårt spänd.

nosgrimman sitter ju också över nacken på hästen. Det blir mycket stabilare jämfört med att rida utan. (jag har gvetvis ridit utan så jag kan jämföra.)Min granne har en helt annan anledning till att ha nosgrimma. Hon blev sittande på marken med tränset i handen ett par gånger när ponnyn kastat sig. Efter detta sitter en nosgrimma på och tränset sitter på plats, när det gjorde det lärde han sig ganska snabbt av med att kasta sig. Nosgrimma kan ju fylla olika funktioner.

Nej, det står ingenting om gapande munnar i artikeln. Har läst den. Ni kanske skulle läsa den först innan ni kommenterar den?

Problemt för hästar som "behöver" nosgrimma ligger mellan öron och svans, och sitter ovanpå ryggen. Nån som heter Nisse VetInteBättre som kom up med det för att han kunde inte lösa problemet själv. If you can't fix it use force! Det finns ingenting folk kan kommer med som är vettig, som kan övertala mig att det är "viktig" att en häst har en nosgrimma på även i hoppning. Jag har hört olika förslag varför det behöves men inget som man kan inte fixa om man ta tid och lära mer om hästar.

Det finns redan idag och har funnits i många många år folk som har hoppat utan nosgrimmor. Det vara ett trend säkert som började det i första hand. Jag hoppas att det är en trend att ta stop på det.

CS Anti-Noseband :banana:

Om vi alla kunde få vara med hästen från första början så kanske mycket problem inte skulle uppstå. Nu är det inte så utan de flesta av oss köper häst som varit riden innan och inte alltid ridits helt rätt. (rätt sällan enligt mig) Min häst var riden med alldeles för stort bett och hade lagt sig till med en massa olater för att komma undan obehaget. När jag hittat ett bett som hon accepterade hade hon fortfarande lite av de invanda olaterna kvar. Jag fick rida med aachen nosgrimma för att hon skulle vara lugn i munnen. Väldigt löst spänd, ca 3 fingrar, men bara den satt där så var hon lugn i munnen. Den är så lös att hon lätt kan leka med bettet eller lägga tungan över om hon vill, men det gör hon inte bara den sitter där. Efter ett tag kunde jag börja plocka bort aachenremmen. Det tar tid men hon ville ha nosgrimman där och jag tycker hästen ska få vara med och bestämma.
En rätt avpassad nosgrimma, rätt knäppt skadar inte, däremot finns nog många skador av för hårt knäppta.

Nen hu vilken inställning du har. Om man vet hur den ska sitta och knäppas kan den inte alls vara skadlig. Var har du fått det ifrån?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar