utan mat i 16 tim

Sv: utan mat i 16 tim

Självklart så struntar man inte i att ge en häst mat så där.

dock så vrider jag mig i plågor varje gång jag ser meningar som att "stod på tavlan" och "skrev då på tavlan tillbaka".
det skvallar om betydligt mer seriösa problem än själva incidenten, och det mesta skulle gå att lösa om folk PRATADE med varandra istälelt för att använda den j-la tavlan som kommunikations bräda

Håller fullständigt med, tavlan är som gjord för att skapa konflikter och missförstånd. Tavlan för mig ska innehålla information om ev ändringar etc, alla annan privat kommunikation bör tas med den det gäller.

Så det är bättre att prata öga mot öga med den det gäller, det blir så mycket svårare att slippa undan. Sen undrar jag om ni har några stallmöten, detta är defentivt något som bör tas upp på ett sådant. Det är nämligen stallägarens ansvar att ordna så att alla hästar får sin mat oavsett, om man sen ordnar med diverse stallvakter etc så måste reglerna ändå följas. Det är stallägarens ansvar att se till, som stallägare kan man nämligen bli anmäld för sånt här eftersom stallägaren åtagit sig att förse din häst med mat och husrum mot betalning så ska och det också ske så.

Det skulle ALDRIG falla mig in att straffa en häst pga av ägaren, jag vet dock att våra hästar har fått ta rejäla smällar pga någon varit arg på mig. Man har struntat i att fodra när de har stått inne, man har jagat dem i hagen och sparkat och slagit för att tömma den ilska som de hade mot mig på hästen. Nåja det skulle personen inte ha gjort, för se föll inte madame i smaken som gav tillbaka rejält.:devil:
Det här skedde för många år sedan och är överspelat för länge sen.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden men om den har hamnat fel får moderaterna gärna rätta mig=)

I stallet där jag står lägger man ut påsar utanför hagarna som hästarna ska ha till frukost och lunch. När jag kommer upp till stallet i söndags så hittar jag ett meddelande på tavlan från morgonfodraren att min häst inte fått något morgonhö då hans påsar blåst bort (pga stormen antagligen). Jag räknade då på timmarna och kom fram till att han inte fått något hö på ca 16 tim. Tyckte att detta var helt oacceptabelt då hon visste att min häst blev utan mat och det hade inte tagit henne ens 5 min att gå och hämta lite hö och ge min häst, men medvetet gjorde hon inte detta. Skrev då ett meddelande på tavlan och sa att om detta händer igen så vore det super snällt om man kunde gå och hämta lite hö till honom och så skulle jag försöka förankra påsarna på ett bättre sätt så det inte händer igen. Får då till svar att det var inte hennes eller någon annan fodrares uppgift att göra detta och information om detta hade stått på tavlan och att mina påsar minsann varit försvunna förr.
1. jag har inte fått någon info om att mina påsar blåser iväg.
2. jag skulle aldrig medvetet lämna en häst utan mat av principskäl och för att det inte var min uppgift!jag skulle hämtat mat till den berörda hästen.
Jag har dessutom flera gånger fått gå och hämta hö till hästar vars påsar försvunnit eller inte varit där, detta gör jag utan suck osh stön då det inte är någon större ansträngning. Alla hästar har rätt till mat under mina fodringar!
Vet nu inte riktigt hur eller om jag ska gå vidare med detta och skulle behöva alla kloka bukisars råd. hade detta varit ett svar som ni accepterade om eran häst varit utan mat så länge?

Hoppas det inte blev för rörigt att förstå:smirk:

Så där hade jag det med på ett stall ungefär.Bara för att en tjeje inte tyckte om mig så lät hon min häst ett flertal gånger stå kvar inne på morgonen så när jag kom till stallet runt tre.fyra så stod han ensam och övergiven..de som lunachat hade trott att han skulle vara inne pga hovis,veterinär besök el dyl.Kan tala om att jag tog mitt pick och pack och flyttade gasnka snabbt därifrån.

Vilka fruktansvärd människa! Hur sjutton kan man ens komma på tanken om att strunta i och fodra en häst bara för att man är arg på ägaren! Jisses.. Blir jätte arg när jag läser detta. Hoppas att det löser sig för er och om jag var du hade jag tagit ett ordentligt snack med vederbörande person!

Får då till svar att det var inte hennes eller någon annan fodrares uppgift att göra detta och information om detta hade stått på tavlan och att mina påsar minsann varit försvunna förr.

Här hade jag gått i taket. :eek: Vad har man för djurkänsla att ens tänka så.

Jag hade det likadant i mitt förra stall. Stallägaren gav min häst mindre hö eller inget hö alls vissa fodringar, sket i att ge min häst kraftfodret. Slog min häst, både när jag var där och antagligen mkt mer när jag inte var där.:mad:
Jag flyttade därifrån och står nu i ett stall där både jag och pållen trivs och mår bra.:love:

Jag skulle ha blivit rasande förstås! Man lämnar inte en häst utan mat under vilka omständigheter som helst, har påsen blåst bort självklart lägger man ut hö till hästen ändå. Lika lång tid som det tar för henne att skriva på tavlan tar det att ge din häst hö. Vad är man för djurvän om man resonerar så?

Ursäkta, men vilken idiot..
Sådär beter man sig faktiskt inte om man håller på med hästar.

Hade det inte varit för hästarnas skull så skulle jag gett tillbaka o gjort samma sak.

Det hade ju varit en sak om hon BARA hade skällt på dej, men man struntar ju inte i att ge hästen mat bara för att "det ska vara så".
Åh. vad arg jag blir.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden men om den har hamnat fel får moderaterna gärna rätta mig=)

I stallet där jag står lägger man ut påsar utanför hagarna som hästarna ska ha till frukost och lunch. När jag kommer upp till stallet i söndags så hittar jag ett meddelande på tavlan från morgonfodraren att min häst inte fått något morgonhö då hans påsar blåst bort (pga stormen antagligen). Jag räknade då på timmarna och kom fram till att han inte fått något hö på ca 16 tim. Tyckte att detta var helt oacceptabelt då hon visste att min häst blev utan mat och det hade inte tagit henne ens 5 min att gå och hämta lite hö och ge min häst, men medvetet gjorde hon inte detta. Skrev då ett meddelande på tavlan och sa att om detta händer igen så vore det super snällt om man kunde gå och hämta lite hö till honom och så skulle jag försöka förankra påsarna på ett bättre sätt så det inte händer igen. Får då till svar att det var inte hennes eller någon annan fodrares uppgift att göra detta och information om detta hade stått på tavlan och att mina påsar minsann varit försvunna förr.
1. jag har inte fått någon info om att mina påsar blåser iväg.
2. jag skulle aldrig medvetet lämna en häst utan mat av principskäl och för att det inte var min uppgift!jag skulle hämtat mat till den berörda hästen.
Jag har dessutom flera gånger fått gå och hämta hö till hästar vars påsar försvunnit eller inte varit där, detta gör jag utan suck osh stön då det inte är någon större ansträngning. Alla hästar har rätt till mat under mina fodringar!
Vet nu inte riktigt hur eller om jag ska gå vidare med detta och skulle behöva alla kloka bukisars råd. hade detta varit ett svar som ni accepterade om eran häst varit utan mat så länge?

Hoppas det inte blev för rörigt att förstå:smirk:

Hon gjorde fel helt klart. Men som fler har sagt så ska man inte lösa konflikter via tavlan.....jag tycker att ni ska ha ett möte eller diskussion om det allihopa,inte argt eller så men bara "uppriktigt alltså, hur gör vi om någons påse försvinner, tar man ut hö till den hästen eller ringer man ägaren eller hur gör vi? för att jag tycker inte att det känns bra att den hästen ska bli utan mat."

Så att alla är överens.

Om det inte går att lösa, BYT STALL och låt inte denna människa :devil: förstöra för dig.

Lycka till :banana:

Nä???? Hur kan de göra så?? Hur kan man lämna en häst utan mat vid fodring?? De får väl hämta mat och lägga ut och sedan RINGA dig och ta upp detta om det är ett problem med dina påsar, det kanske är systemet som inte fungerar om påsar blåser bort?? Va:devil: ??

Jag skulle helt klart söka upp personen/samla ihop samtliga i stallet och ta upp detta, vill övriga att du ska skita i deras hästar då hö saknas eller ska ni hjälpa varandra?? Det är ju lättare att vara sarkastisk/dum i skrift på en tavla än när man står öga mot öga.
Å när det var storm och sånt? Det kunde ju ha hänt dig något, du kanske hade åkt av vägen och skadat dig och inte kunnat ta dig till stallet eller ens ringt, ska din häst riskera att svälta ihjäl då eller?? Tänk om den var känslig, fått kolik och dött?? Vilka människor, :devil: vad arg jag blir!!!

Så där hade jag det med på ett stall ungefär.Bara för att en tjeje inte tyckte om mig så lät hon min häst ett flertal gånger stå kvar inne på morgonen så när jag kom till stallet runt tre.fyra så stod han ensam och övergiven..de som lunachat hade trott att han skulle vara inne pga hovis,veterinär besök el dyl.Kan tala om att jag tog mitt pick och pack och flyttade gasnka snabbt därifrån.

Men.. om man är arg på någon kan man väl inte ta ut det över hästen heller:o :cry: ? Vilka människor det finns...

Stackare. Det låter som om stallägaren inte bryr sig så värst mycket om djur överhuvudtaget. hur är det med andra hästar i stallet? fick de sitt frukosthö? Och hur gör hon om deras påsar blåst bort? ger hon de ändå, eller är hon likadan mot dem?
Jag blir rosenrasande på sånt här. Så fort man är det minsta snäll får man skit för det.
I vårat stall har vi ungefr samma problem, men då av intagning av hästarna. Om jag tar in min häst och en ensam får stå kvar i hagen, så tar jag ju självklart in denna hästen. ingen häst vill stå ensam i hagen, och när de kommer in får de självklart lite hö.
Men det är en tjej i stallet som alltid lämnar den sista hästen i hagen. En gång hade stallägaren skrivit på tavlan, att det var oschysst att lämna hennes häst i hagen själv. men nu tar hon bara in den hästen, och aldrig någon annans om de skulle vara ensamma. Min häst blir jättestressad när han är själv i hagen, och helt tossig när man leder honom. Den andra hästen rymmer om han är själv. När hon var i stallet och alla hästar var inne utan han som rymmer, sa jag högt och tydligt att jag går och hämtar honom, för han rymmer om han är själv. Och sen fick han en tuss hö, och blev jätteglad. Kommentaren hon har när man frågar om ens häst är kvar i hagen är: jag visste inte när du skulle komma.
Desto viktigare att han får komma in. Hon gör ingenting utöver det hennes häst behöver. Jag har slutat att ta in hennes häst, eftersom hon stegrar sig med mig, och inte därför att vara lika elak tillbaka. Om alla hästar står inne, och inte har något hö, gör hon ingen ansträngning att ge de något. Fast jag alltid ger hennes häst en tuss om hon står utan.
jag verkligen avskyr att principer och lathet ska gå före hästens behov.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vi hade samma problem i det stallet jag stod med min häst tidigare, tavlan blev det enda sättet att kommunicera, vilket gjorde att det blev otroligt många missförstånd mellan oss alla. När vi började prata med varandra istället blev det bättre.

Till TurboDevil:
vilken tur att du ska flytta hästen i april! Bit ihop så länge, då blir resten av tiden inte så outhärdlig i detta stallet.

Tack alla för erat stöd. Känner att jag komme att bita ihop rästen av tiden där för att min häst inte ska råka illa ut. Denna människa har ju uppenbarligen bevisat att om hon är arg på mig så är det hästen som får ta smällen.

Håller med alla om kommunikation på tavlan! Men med tanke på att tjejen är tillsmammans med stallägaren så är hon enligt henne själv lite bättre än alla andra så diskution är uteslutet då hon bara kommer att snacka mer skit än vad hennes mun klarar av. Händer det något mer nu som går ut över min häst så kommer jag att bli rosenrasande och ta tag i det! Tycker bara så synd om min bebis som fått stå utan mat när grannarna stått och mumsat på sitt!:cry:

Alltså allvarligt... jag blir ju rädd varje gång jag läser/hör att sånt här förekommer! :eek:

Hur kan man skita i att ge en häst mat bara för att det inte finns några påsar? Och dessutom inte ta upp problemet med ägaren. Om det nu är så att dina påsar blåst bort tidigare, varför har du inte fått reda på det?

Det har hänt ett flertal gånger när jag fodrat att någon ägare inte hunnit gjort höpåsar, men jag vet ju ungefär hur mycket det ska vara etc. så då hämtar jag ju hösilage och ger hästen. Något jag däremot inte gör är fixa kraftfoder, finns det inget i tex. middagsburken så ger jag bara hästen möjligen någon morot (om jag vet att den får äta det) för att det ska bli lite "krubbskrammel" iaf.

Jag blir ju bara mörkrädd när jag hör att folk kan skita i djuren så :cry:

man får bara konstatera denna "människa" e ingen djurvän som låter privata saker gå ut över hästen..mycke ledsamt inte konstigt världen ser ut som den gör.:cry:

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 373
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 495
Senast: IngelaH
·
I
Hästmänniskan Jag har haft min halvblodsval ute på foder hos en 20-årig tjej i 2 månader.Haft tät kontakt med henne och hon har sagt att hon är så...
2
Svar
22
· Visningar
3 360
Senast: Cinora
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2