utan mat i 16 tim

T

TurboDevil

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden men om den har hamnat fel får moderaterna gärna rätta mig=)

I stallet där jag står lägger man ut påsar utanför hagarna som hästarna ska ha till frukost och lunch. När jag kommer upp till stallet i söndags så hittar jag ett meddelande på tavlan från morgonfodraren att min häst inte fått något morgonhö då hans påsar blåst bort (pga stormen antagligen). Jag räknade då på timmarna och kom fram till att han inte fått något hö på ca 16 tim. Tyckte att detta var helt oacceptabelt då hon visste att min häst blev utan mat och det hade inte tagit henne ens 5 min att gå och hämta lite hö och ge min häst, men medvetet gjorde hon inte detta. Skrev då ett meddelande på tavlan och sa att om detta händer igen så vore det super snällt om man kunde gå och hämta lite hö till honom och så skulle jag försöka förankra påsarna på ett bättre sätt så det inte händer igen. Får då till svar att det var inte hennes eller någon annan fodrares uppgift att göra detta och information om detta hade stått på tavlan och att mina påsar minsann varit försvunna förr.
1. jag har inte fått någon info om att mina påsar blåser iväg.
2. jag skulle aldrig medvetet lämna en häst utan mat av principskäl och för att det inte var min uppgift!jag skulle hämtat mat till den berörda hästen.
Jag har dessutom flera gånger fått gå och hämta hö till hästar vars påsar försvunnit eller inte varit där, detta gör jag utan suck osh stön då det inte är någon större ansträngning. Alla hästar har rätt till mat under mina fodringar!
Vet nu inte riktigt hur eller om jag ska gå vidare med detta och skulle behöva alla kloka bukisars råd. hade detta varit ett svar som ni accepterade om eran häst varit utan mat så länge?

Hoppas det inte blev för rörigt att förstå:smirk:

Sv: utan mat i 16 tim

men gud :eek: :devil: Blir rosenrasande när jag hör sånt här. Vidrig människa...SJÄLVKLART lämnar man inte en häst utan mat för att man är för lat att hämta nytt eller av en princip sak. Det är inte HÄSTENS fel att maten blåst bort :mad:

:eek: Det låter som en knäpp (ursäkta uttrycket:devil: ) stallägare :confused:
Man låter väl inte en häst vara utan mat om man är där och kan rätta till det snabbt!
Vilken attityd!

Men så otroligt elakt och själviskt!
Jag själv hade inte gett mig, jag skulle ha haft ett möte med stallfolket och diskuterat hur man ska göra vid en sån här händelse, och sen gör alla som man har kommit fram till under mötet, och om de inte passar någon så kan ju den få fodra sin häst helt själv härdanefter. punk slut!
Stå på dig! Så där gör man bara inte!

Jag hade nog inte kunnat sluta älta en sån sak och av den anledningen bytt stall :crazy:

Att MEDVETENT strunta i att ge någons häst mat är mobbing och går ut över hästen som inte ska bli drabbad.

//E

Detta tycker jag också blev fly förbannad när jag läste detta. Ska jag bara låta det gå förbi eller ska jag ge mig på henne med iaf lite rätt på min sida? Tycker inte man beter sig så som hon gjorde!!:mad:

Otroligt korkat!!!

Vem tror hon att hon att "straffar" genom att göra så, dig? Nej inte då! Det är endast hästen som får ta konsekvensen av hennes handlande. Grymt dåligt gjort och ingen känsla för hästens väl och ve.

På ridskolan jag jobbade på för länge sedan var det endel som satte i system att "glömma" väga hö till sina hästar, det var mycket tjafsande hit och dit om detta.
Endel som hade stalltjänst (personal på vardagar, stalltjänst på helger) struntade då helt enkelt i att fodra de hästarna:eek:

I min värld är det inte hästens fel och eftersom hästen är beroende av människor så är det vår förbannade skyldighet att ge hästen mat!
Även om ens ansvar är tillfälligt som vid stalltjänst!

Hade jag varit tjejen som fodrade hade jag gett din häst hö och hoppats på att mängden var rätt, (eller ringt dej och frågat!) Sen hade jag skrivit på tavlan (hatar dessa tavlor ibland, tänk om människor kunde TALA med varandra! Ja jag vet att det är praktiskt.) att din häst´s påsar blåst bort och att jag gett X antal kilo hö!

Så ja jag hade krävt stallmöte om detta! det är inte ok att en häst står utan mat för att människor är lata!

Att hon inte gillar mig det vet jag men jag trodde aldrig att hon skulle göra något sådant hemskt som att skita i min häst. Tydligen är det någon allmän mening att om påsarna inte ligger utanför så ska hästen inget få. detta är dock något som jag inte lyssnar på utan jag går och hämtar mat till hästen/hästarna iaf! När det var strömavbrott i stallet och hästarna inte hade något vatten så var det självklart för mig att gå runt och kolla så alla hästarna hade vatten i sina hinkar och sen fylla på dem som var tomma på min kvällsfording! Ingen diskution om det och det kunde jag ju litsta ut själv utan att någon bad mig!

Jag tycker absolut att du ska ställa henne mot väggen och fråga vad hon håller på med, för du har all rätt på din sida att vara förbannad!

Pga att jag åkte iväg på en sedan ett år planerad resa rill indien precis när hästen kom så har jag hamnat längst ner på "rangskalan" och anses inte ta hand om min häst. Hästen var tvungen att hämtas pga att ägaren inte kunde ta hem den och den dåvarande fodervärdens stallplats upphörde, det fanns alltså inga andra alternativ än att hämta hästen för mig. Det var vänner till mig som tog hand om hästen undertiden jag var borta så hästen mådde bra han blev dock tyvärr inte riden. Detta tror jag har gjort att jag inte är särskillt poppis av henne och stallägaren och att det är därför de gör såhär....så antagligen kommer jag få slängt i ansiktet att jag inte tar hand om min häst osv. Men det gör jag minsann VISST det och därför tvekar jag på att säga något då jag vet att de kommer slänga ur sig en massa osanningar och angrepp om mig!och eventuellt bli utslängd för att jag sticker upp mot stallägarens flickvän

allmänt knapplån.

jag förstår helt och fullt upprördheten runt själva situationen, skulle bli lika upprörd själv väldigt dåligt av den det gällde som struntade i höet.

dock så vrider jag mig i plågor varje gång jag ser meningar som att "stod på tavlan" och "skrev då på tavlan tillbaka".
det skvallar om betydligt mer seriösa problem än själva incidenten, och det mesta skulle gå att lösa om folk PRATADE med varandra istälelt för att använda den j-la tavlan som kommunikations bräda (läs ursäkt att inte behöva konfrontera varandra). har gedigen erfarenhet av delade stallskötsel situationer och tavlan är ALDRIG en lösning till varken bättre kommuniation eller relationer sinsemellan, det lovar jag!
varje gång nån skriver på tavlan om trista saker istället för att kommunicerar. Fall inte för frestelsen och gör likadant tillbaks. endera sudda och låtsas som det regnar tills den andra personen tvingas kolla om du läst meddelandet. eller sudda och ring upp personen eller ännu hellre prata med den vid nästa möte, ansikte mot ansikte. det är bästa sättet att uppfostra andra till att PRATA, inte svänga sig med tavel skriverier, som i min bok är så FEGT och dålig stil.
tavlan skall användas till att informera om NEUTRALA saker, som gäller ALLMÄNT. gäller det personliga relationer, och outredda incidenter så reder man ut det - personligen, punkt slut.

Om man riskerar att bli utslängd för att man har klagomål för att ens häst inte får mat, då hade jag faktiskt tagit mitt pick o pack o sökt mig till ett annat stall.

Det är svårt för mig att flytta då jag har en uppsägningstid på 2 mån och kallhyra på 1000 kr, har inte råd att flytta direkt och då betala två stallhyror. Är inte heller intresserad av att stå kvar under uppsägningstiden då jag antagligen skulle få stå ut med värre angrepp än såhär. Jag ska ändå flytta i april till ett annat stall så det är väl bara att bita ihop...

Hej!

Kolla i genom vad som står i ert kontrakt-NOGA. Jag tycker det låter som om stallägaren gjort ett kontrakts brott. Ingår fodringar i hyran så gör det det. Om denne brutit kontarktet så har du väl rätt att bryta det du med.... Kolla noga. Komfotera vänligt men betämt, inga hotelser. Fråga om denne tycker att det vore okej om hennes/hans hästars påsar flugit iväg och du å de övriga struntade i att ge hennes hästar mat. Har du möjlighet att låta en advokat titta på ärendet så gör det (det kanske finns någon i din bekantskaps krets som är advokat eller kunnig i juridik frågor)
Det kan även finnas juridik böcker på bibblan som man kan läsa.

Ännu en gång får man undra varför vissa människor har levande varelser som hobby....
Kommentarere överflödiga.
Kan du inte prata ihop dig med fler i stallet, det borde ju finnas någon mer än du som anser att hästarna ska få mat?

Det är svårt för mig att flytta då jag har en uppsägningstid på 2 mån och kallhyra på 1000 kr, har inte råd att flytta direkt och då betala två stallhyror. Är inte heller intresserad av att stå kvar under uppsägningstiden då jag antagligen skulle få stå ut med värre angrepp än såhär. Jag ska ändå flytta i april till ett annat stall så det är väl bara att bita ihop...

Om du ändå ska flytta så skulle jag i alla fall (endast för hästens bästa) låta allt vara och hoppas att tiden fram till april blir uthärdlig för din häst. Men om du märker att det kommer fler saker som händer så din häst drabbas då J***ar.

Blir så upprörd när jag läser om att hästar får lida pga mäniskan och jag håller med någon som sa något om att skriva på tavlan.

"knapplån"

Stackars hästen ! Vi hade en tjej inhyrd här i vårt stall som dök upp när hon ville men GIVETVIS fick hennes häst hö oavsett om hon var här eller inte. Snacka om att du har din häst hos människor som inte är några vidare djurvänner........... Fy för såna!

alla vettiga hästmänniskor ser till HÄSTENS bästa och kör ingen hämndaktion/prinsipgrej på ägaren VIA hästen...

vilka j*a IDIOTER du verkar stå med!!!!!!!

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 373
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 495
Senast: IngelaH
·
I
Hästmänniskan Jag har haft min halvblodsval ute på foder hos en 20-årig tjej i 2 månader.Haft tät kontakt med henne och hon har sagt att hon är så...
2
Svar
22
· Visningar
3 360
Senast: Cinora
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2