Utan foder!

Sv: Utan foder!

För min del är rutiner inget bekymmer eftersom jag har fri tillgång.

Tiagirl skrev:
Hehe...du skulle se mina listor!!! Och..hästarna står med faktiskt. För säkerhetsskull. Jag litar nämligen itne på mig själv för en sekund. Jag måste verkligen använda mig av standardlistor; väckning, frukost, diska, dammsuga, ringa hit och dit, hästarna, övr djur, vattna blommor, laga mat...

Skrämmande. OCH jag ska tom ta upp det nästa gång jag ska till läkare för det kan inte vara normalt. (japp, det står uppskrivet på Att-ringa-listan)

Usch det är hemskt vad jag känner igen mig...var utan kalender här i början på året... INTE bra... Min syster brukar säga att det är tur att min röv sitter fast på kroppen annars skulle jag väl glömma den nånstans med :)
Fast i stallet brukar jag skärpa till mig...Men jag har ju en lapp i bilen dock där det står HAR DU FIXAT ALLT NU?? ofta får jag ångest och måste springa in i stallet en gång till för att kolla...men oftast är allt under kontroll :)

SkorpSmulan skrev:
Det har hänt mig. Min första häst blev utan lunch hö i hagen fast alla andra fick. Han stod ensam just då men bredvid alla andra. Jag blev vansinnig. Det var dessutom inte ens en olycka. Personen som fodrade och jag var inte bästa vänner om man säjer så. Men att ta ut det på hästen! :mad:

Nej det är riktigt jävla lågt faktiskt...hade det så där förut fast med hunden...Hon skällde å gormade på min hund fast det egentligen var mig hon ville gorma på men inte vågade. Hatar när folk försöker uppfostra mina djur särskilt när jag är med. Ok min hund är inte den lydigaste å hästen kanske inte alltid gör som alla andra vill att han ska göra men de funkar ju faktist för mig och det är viktigast. Jag menar om jag och nån annan står ute och min hund eller häst gör nåt den inte borde så måste jag få en chans att säga till, och säger inte jag till så tyckte jag väl kanske att det var ok... Hmm vilken utsvävning det här belv...har jobbat kväll och kan inte sova det är väl därför.

// Anna

Det har hänt min häst, hon är dessutom så väluppfostrad så hon inte sparkar i dörren eller gör nåt väsen av sig. Jag har då påpekat det för vederbörande, men alla kan göra fel någon gång. Även om jag aldrig missat att ge någon häst mat så kan det nog vara lätt hänt när det är rörigt och mycket folk i stallet, en del vill lägga in fodret själv, andra inte. Min häst står lite för sig själv i hörnet.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att bli jättearg, det är ingen som glömmer en häst med flit, iallafall hoppas jag inte det.

SessCa skrev:
För min del är rutiner inget bekymmer eftersom jag har fri tillgång.
Det har jag också ...och kommer inte att sluta med det. Jag var frikostigt med höt förr med förståss...men jag hade perioder som jag låg på sjukhus och då var det svårare...men mina stalltjejer var mycket noga med min kille så han var oftast stabil.

Det jag menade var att man inte alltid vet vilken häst som ligger i riskzonen för att få den här typen av tarminflammation. I ett stall där man inte har fri tillgång är det då extra viktigt att man håller tiderna för grovfodret i första hand men även en störning i kraftfodergivan kan sätta igång stressen som påverkar tarmen negativt.

OjOjOj. då skulle den få höra ett och annat. Vårat stall är uppdelat, 6 boxar i "stora stallet" där min häst står. och 4 boxar i "lilla stallet". En inakordering som lyckigtvis har flyttat nu lyckades ge hästarna i stora stallet sin mat på natten men dom i lilla stallet fick ingenting! tre av hästarna har halm utspritt på spånet för att dom ska ha nåtta att göra över natten så dom kunde ju käka halm åtminstånde men en stackare står på torv och har ingen halm. han höll ju på att svälta ihjäl stackarn. samma inakordering har ofta "glömt" att ge min häst sin kraft vid insläpp (bara min som käkade kraft vid insläpp då). det är väl inte så farligt, men om det händer varje gång!

Beror väl på om det var med flit eller inte.
Då är väl jag en av dom där gräsliga männsikorna som faktiskt råkat glömma en häst och det var till och med höet en dag förra veckan.

Det gick till så här:
En av mina hästar stod redan inne, och jag höll på att lägga in kraft foder och hö till de andra hästarna innan jag skulle ta in dom. När jag var klar så gav jag min häst som stod inne sitt kraftfoder och ställde höpåsen utanför boxen och tog sedan in dom andra hästarna. Släckte stallet och åkte hem.
När jag kom dagen efter upptäckte jag höpåsen som stod utanför och kom på att jag glömde att ge honom den. Gissa vem som fick världens dåligaste samvete och var jätte ledsen för det, jo jag.:o
Men vet ni, hästen överlevde trots allt och han verkade inte ens vara sur eller ledsen på mig som missat att ge honom höt, och han kastade sig heller inte över maten. Fast jag hoppas ju ändå att det inte kommer att hända igen.

Det är precis det jag menar, olyckor händer så lätt.
Och jag tror det är väldigt sällan man medvetet "glömmer" att fodra en häst.

JAG tycker iaf att det är helt onödigt att bli förbannad, för alla kan fela, och de allra flesta hästar dör faktiskt inte av att bli utan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30