Utan foder!

Sv: Utan foder!

Vad är det för konstigt med det?

Vi brukar ju ha minst kväll å morgon normalt sett till våra hästar. Ska vi kalla våra hästars lunch för e.m. (vilket det står som på många fodertavlor) på våran lunch så får ingen häst i stallet krafftfoder då, det får dom på morgonen och kvällen enbart.

Det är ju ofta mer högrpresterande hästar som behöver krafftfoder flera gånger per dag så som högpresterande tävlingshästar så som dressyr, hoppning å fälttävlan, hästar som tränar och tävlar trav och galopp och ridskolehästar å så vidare.

Piraja skrev:
Här håller jag inte med...det är en sak att vara förvirrad och placera döda ting lite hur som men när det drabbar levande väsen är man helt fel ute. Skriv lista och bocka av!

Hehe...du skulle se mina listor!!! Och..hästarna står med faktiskt. För säkerhetsskull. Jag litar nämligen itne på mig själv för en sekund. Jag måste verkligen använda mig av standardlistor; väckning, frukost, diska, dammsuga, ringa hit och dit, hästarna, övr djur, vattna blommor, laga mat...

Skrämmande. OCH jag ska tom ta upp det nästa gång jag ska till läkare för det kan inte vara normalt. (japp, det står uppskrivet på Att-ringa-listan)

Vickevire skrev:
Får den bara grovfoder på middagen ?:eek:
Jag ger(eller stallägaren då)grovfoder morgon och kväll och kraftfoder någon gång under dagen. Annars är det fri tillgång på grovfoder om hon hade behagat att gå ner till hösilaget.

Oj oj oj, tur att man har lite minne själv då :)

Juförsig inge svårt att fodra i mammas stall när man gör det. Alla hästar står i hagen (lösdrift) så det gäller bara att komma ihåg att gå ut å ta med sig fyra påsar å hälla ut på olika ställen :D

Det är skönt med stallet där jag står nu, man behöver aldrig fodra det ingår i stallhyran det är så skönt sedan man är van vid att vara hemma låst hos sina föräldrar där det inte går några bussar å dom ska jämt gå ut på fredagkväll...

radeeeeeraaaaaaaat

Senast ändrad av en moderator:

Tror människan i fråga indikerade på att just detta mål så får hästarna enbart grovfoder å inge krafftfoder så det finns inget krafftfoder att glömma bort. Om jag inte mins helt fel så är det svaret riktat till beastiebabe, som undrade om vilket foder det var som glömts bort eftersom att det ju inte gör lika mycket om man glömmer bort krafftfodret som när man glömmer bort grovfodret för en häst.

Jo jag vet, man gör sådana mistag ibland :D

Men ofta när man kommit ner några svar så är det alltid bra att kolla vad människan ifråga har svarat det svaret till för person å läsa det oxå.

Ibland :D

haha joo.. jag får skylla på att jag är sjuk och har ont i huvudet :angel:

Rent spontant; jag skulle nita den jäveln.

Med lite eftertanke; jag skulle fortfarande nita den jäveln.

Jag hade nog tyckt att det var dåligt, men "en gång är ingen gång".
Hade iallafall förväntat mig en uppriktig ursäkt.

Bullfia skrev:
minns tiden från när jag stod i ett kollektivstall. jag var livrädd för att göra fel, för gjorde man det var det lynchning en vecka (eller tills nästa person gjorde fel....)

syrran bommade en morgonfodring, det komiska var att hon som skrev de värsta hat meddelanden på tavlan själv missade en fodring bara några dagar efter..gissa om hon skämdes....och kanske insåg att även den bäste kan göra fel

Jag håller med dig till fullo! Jag förstår inte varför det ska bli dödsstraff för den stackaren som har missat en spann med foder :crazy: Den personen skäms nog redan som det är. Det räcker ju att man säger till och ber dem bättra sig till nästa gång.
För ska folk vara elaka och skriva hotbrev på tavlan och vara allmänt otrevliga för att man har råkat glömma nått. Så vill ju ingen ha det ansvaret med att fodra! Och vad blir det för stämning i stallet sen?
Visst kan man bli lite sur, men man kan ju tänka ett steg längre än att bara hoppa på den stackarn som gjort fel.

Piraja skrev:
Här håller jag inte med...det är en sak att vara förvirrad och placera döda ting lite hur som men när det drabbar levande väsen är man helt fel ute. Skriv lista och bocka av!

Fast en häst dör ju inte av att man glömmer fodringen en gång.
Istället för att bli galen så kan man ifrågasätta varför hon glömde, om det är jag som inte vart tydlig nog med att anvisa vad hästen skall ha, om jag kanske glömt ställa fram foderpåsen.

"En gång är ingen gång...." Alla gör misstag och det är ett faktum. Hellre att jag pratar igenom det i lugn och saklig ton än att göra världens scen av det.

SessCa skrev:
Fast en häst dör ju inte av att man glömmer fodringen en gång.
Istället för att bli galen så kan man ifrågasätta varför hon glömde, om det är jag som inte vart tydlig nog med att anvisa vad hästen skall ha, om jag kanske glömt ställa fram foderpåsen.

"En gång är ingen gång...." Alla gör misstag och det är ett faktum. Hellre att jag pratar igenom det i lugn och saklig ton än att göra världens scen av det.
Min förra häst kunde ha gjort just det...dött. Han hade stresstarm och klarade inte den minsta förändring i rutinerna då blossade en elak inflammation upp och han fick feber och ont.

Det här kan dyka upp helt plötsligt så man vet inte vilken häst som har anlagen för det...en liten förändring kan visa det...så...håll rutinerna när det handlar om mat...

Hände tre ggr. med min häst i mitt förra stall. samma person som missade alla tre ggr!
Första gången blev jag inte så arg, då jag varit och köpt ett nytt täcke och tänkte att jag skulle slänga in det i sadelkammaren när jag ändå åkte förbi stallet. Såg då att alla andra (3 st!) tuggade utom min, så då var det ju bara att ge henne hennes kasse. Upplyste dem om missen och de bad så hemskt mkt. om ursäkt. Andra gången=flytokig och tredje gången hade jag kunnat mördat dem, nästan iaf! Skällde ut "barnet" som då var lika gammalt som mig dvs. 18 (!), sen ringer hennes mamma hem till mig och säger att det inte är min ensak att uppfostra hennes barn, och jag svarade att jo, när det börjar gå ut över min häst så. Sen flyttade jag.

Men jag skulle inte ha varit lika arg om de missat kraftfodret, det känns liksom som att det inte spelar lika stor roll, men att inte ge grovfoder, usch!

Tilläggas kan ju att min häst är en riktigt livad dam, så det är ganska svårt att missa henne faktiskt, sen så hängde mina höpas i princip för dörrhålet, i ögonhöjd, när man klev in i foderkammaren, så det var ju ganska svårt att missa dem också. Hade kunnat ha lite mer empati om det var ett stort kollektivstall med 30 hästar och varje häst hade 14 burkar och 13 påsar, men nu handlade det om en burk och en påse till fyra stycken hästar!!!!!!

Är fortfarande arg på dem :devil:

Det har hänt mig. Min första häst blev utan lunch hö i hagen fast alla andra fick. Han stod ensam just då men bredvid alla andra. Jag blev vansinnig. Det var dessutom inte ens en olycka. Personen som fodrade och jag var inte bästa vänner om man säjer så. Men att ta ut det på hästen! :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30