Utan Baksele, svängel å svanskappa!!!

FjordingCarlA

Trådstartare
Hemska saker händer i de djupa snötyngda Nordångermanländska skogarna. Skogstomten var ute å körde sin fjord utan någonting alls bakom däckeln:eek: :eek: :eek:
Inga draglinor, ingen svängel. Borde det inte bli lite upplopp på forumet då?:devil:
Hästens ursprung är ju sådant att man idag inte nämner härkomsten, då man inte vet alls vad som händer i oroligare länder...:cool:
Vi drog nämligen upp lite slädspår å jag , sambon var åsyna vittne till företeelsen, samt att jag oxå körde min egen fjord, med BAKSELE!

Sv: Utan Baksele, svängel å svanskappa!!!

Vi borde åka hem till Skogstomten med brandbomber och banderoller! Stackars dig :)

Blir du riktigt besvärlig får jag väl dra på mig min mögliga gamla rustning:eek: :devil: :rofl:

Är det inte det där som folk tycker är faran med internet?? Folk umgås inte med varandra, utan har sina sociala kontakter via nätet.

Här har vi ett sammanboende par, som pratar via ett forum. Hua, värre än utan baksele, nästan :rofl: :rofl: :rofl:

Lotta

Va, vi kommunicerar mest via grymtningar och öhhh, trots att vi följer samma slädspår, med olika hästar. Vi har fått till en riktigt mysig bit genom skogen här bakom. Följer en riktigt gammal körväg, snötyngda granar, slädspåret ringlar sig genom en tunnel av träd.
sldgranar.jpg

Men kom igen, ingen har frågat om riggningen, är det ingen som verkligen vill skälla på oss? Mja, tänkte ni kunde skälla på sambon lite...

Var för bråka om baksele mm när man tömkör, för det är väl det man gör när man inte har något alls bakom däckeln?!

Men var kom slädspåren ifrån? Är det en felskrivning för släpspår, från häst eller människofötter?

Lena_B skrev:
Var för bråka om baksele mm när man tömkör, för det är väl det man gör när man inte har något alls bakom däckeln?!

Men var kom slädspåren ifrån? Är det en felskrivning för släpspår, från häst eller människofötter?

Tja, hon hade en snösladd å rekade timmerskaklar bakefterhästen, så det var lite skrot efter däckeln, faktiskt:D

Nä, vi släpade ingen häst efter sladden:eek: :rofl:

För att vara allvarlig så kan aldrig snösladden glida ikapp hästen, hästen måste dra den hela tiden, vilket är ett ganska tungt arbete å god träning. Huruvida man använder en baksele, beror ju på vad man kör för något. Har du en bromsad vagn kan du faktiskt köra med bara en svanskappa. Kör du par med stångkoppel å inte fasta skacklar a´la SJM fyller inte bakselen någon större funktion, tistelstången reser sig när hästarna bromsar, man ska ha broms på vagnen istället (ja en svanskappa måste man åtminstone ha).

Som sagt typen av körning styr riggningen.:idea:

Men det är väl större skäl att skälla på folk som VET bättre o ändå kör utan bakselar o draglinor? :angel: :p

*smyger dit en presenning över den ett par gånger använda flakvagnen utan svängel* :angel:

Men det är väl inen fare att köre så? Bare man tar det vackert.

Är det ingen som har sett stallboken väst? Där på omslaget så kör dom 4 spann med bara svanskappa! Det vore något för snigel att bita i!!

De har broms på vagnen...suckar djupt, men blir glad när jag ser att Puffan är här!!

sen heter jag inte snigel, möjligtvis Sniglis!

FjordingCarlA skrev:
Huruvida man använder en baksele, beror ju på vad man kör för något.

Aha, enda gången jag kan dra mig till minnes att grannen plockade fram en baksele var när vi körde en kalv! :idea: Det där är ju liksom skrivet för att misstolkas, hästen Frej spändes alltså för trillan (den kommer jag faktiskt ihåg från ett par tillfällen till!) och vi åkte ca 4 km för att hämta en kalv inköpt på en gård som låg väldigt högt uppe på en ås. Jag har ett tydligt minne av att Frej inte gillade nerfärden, men med tanke på att grannen plockat bort däckelglorden (såna hindrar bara hästarna...) och bukgjorden var milt sagt löst spänd hade väl både sele och det som var efter kört förbi hästen i nerförsbacken!

Nu har jag väl insett att de där gamla hästgubbarna kanske inte gjorde riktigt allt på det bästa sättet, men det var i alla fall oerhört intressant att vara med i det dagliga arbetet hos en man som aldrig skaffade traktor. Ni slår mig säker med hästlängder när det gäller körkunskaper, (annars ska ni inte köra utan handledare ;) ) men hur många av er har kört självbindare med 3-spann ardenner för? :angel:

snigelfarmor skrev:
De har broms på vagnen...suckar djupt, men blir glad när jag ser att Puffan är här!!

sen heter jag inte snigel, möjligtvis Sniglis!

Vad roligt att du tyck det är roliga att jag är tillbake. Jag har varit lit krasslier det siste så jag har int ork sitte vid datoren.

Jag tror att våra fyrspannskuskar vi har i landet kan mer om körning än vad du gör... :rofl::rofl::rofl: Men bara lite grann... Jag tror att de vet vad de sysslar med... hahaha

Liknande trådar

Körning Körning är, precis som jag misstänkte, liwsfarligt... :eek: Iallafall om man försöker sig på att köra min lille shettis. Jag har...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
15 074
Senast: murran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar