usla foton i annonser

escodobe

Trådstartare
något jag funderat över är, varför har folk ofta så USLA foton i sina annonser? ska man ändå betla/anstänga sig att ha foto med så kan man väl borsta av hästen och ställa upp den på plant underlag?

:confused:
Ofta ser man leriga hästar i täcke som står och tuggar hö på ett par meters håll, ibland får man gissa vilken häst det syftas på osv.

Sv: usla foton i annonser

Håller med! :bow:

Eller varför skriver folk "högt utbildad, går lätt i form, arbetar rätt...osv" å så är det är bild på hästen när den rids på graman...?

Håller oxå med!

Minsta kravet är väl att folk kan lägga ut ett kort taget från sidan (inte i konstig vinkel) med hästen uppställd rätt upp och ner? Tycker det är väldigt mycket bilder (speciellt ponnies) med ihopdragna hästar där man helt enkelt vill försöka visa hästen i en annan form än vad den egentligen är utbildad för att gå i.

Har man inte ett bra kort hade jag hellre struntat i kort helt!

De kanske fotar dåligt med flit för att dölja vissa saker? :devil:

En graman kanske på just den hästen behövdes som en tillfällig korrigering? Hästen kan ju vara lätt att jobba i rätt form ändå, fast den ngn enstaka behöver bli riden på en graman.

Men jag skulle nog inte heller ta en bild där hästen rids med graman i en annons, precis som du säger så kan det ju misstolkas.

Det har jag också undrat många ggr! :confused:

Vad vill säljaren dölja under täcket?

Likaså huvudbilder. Hur många köper en häst enbart för att den har ett tilltalande huvud?

ingen häst behöver någonsin bli riden på graman

Bilder tagna med en vanlig kompaktkamera med vidvinkel, gärna lite snett framifrån är väldigt vanligt. (Dvs hästen får ett jättehuvud och liten kropp.)
Varför ha med en sån bild, den säger ju inget om hur hästen ser ut? Okej då, man ser ju teckningen i ansiktet bra åtminstone om man som köpare tycker det är viktigt... :smirk:

Stillastående häst med nosen i bringan och bakbenen kilometer bakom sig, gärna i kombination med ovanstående fototeknik, är en annan favorit. Speciellt vanligt på ponnyer, eller?

Nä, ska det vara någon vits med en bild ska det väl vara en uppställd helkroppsbild från sidan, eller en BRA ridbild, tagen i rätt ögonblick (inte när bakbenet precis lämnat marken i framtung trav) med hästen i en form som är representativ för den. :bow:

Håller med...och annonstexterna brukar vara under kritik också. För mycket onödigt information så man lessnar på en gång. Läser aldrig folk löpsedlar ?? Först en klatchig runbrik som verkligen fångar ens intresse, sedan det viktigaste och slutligen det som inte är dödsviktigt i slutet. Sen så tycker jag det är fånigt när folk skriver: HEJ !! i början..vadå hej ?? Skiter väl jag i...Eller....när annonsen är utformad som att det är hästen själv som skrivit den ;-))..Hej ! Jag är en D-ponny på 11 år och matte har inte tid med mig..*ha ha ha*

Varför ha med en sån bild, den säger ju inget om hur hästen ser ut? Okej då, man ser ju teckningen i ansiktet bra åtminstone om man som köpare tycker det är viktigt...

:devil: Nu har du väl glömt några? 10åringarna som studsar framför datan & säger "mamma, mamma! kolla den sööööööta ponnyn, DEN vill jag ha :love: " :rofl: :rofl:

Mvh

10 år??
Jag brukar också få lust att köpa alla söta små lurviga bollar till ponnyer! (Dock hjälper det inte så mycket om jag ringer mamma och skriker "vill ha, vill ha!"...) :angel:

Eller så står det i texten "Jättevacker häst" - medan bilden visar något helt annat...

Fast vi måste ändå hålla med om allihop att en bild säger ju inte allt . . . :p

Dalatjej skrev:
Eller så står det i texten "Jättevacker häst" - medan bilden visar något helt annat...

Som dom dessutom skall ha hutlöst betalt för...

Det roligaste var ändå en annons jag åt häromdagen.
Det stod att hästen var byggd i uppförsbacka/artbetade i uppförsbacke eller nåt liknande och sen hade dom lagt in en bild där hästen galopperade, bakom hand och fullständigt på bogarna...

Känns inte som att man får så mycket förtroende för en sådan säljare.

å detta har jag undrat :confused:

såg en annons om en ardenner tror jag..
på bilden stod hästen med frambenen mitt under sig och bakbenen långt bakom, lutade sig mot kameran och huvudet var dubbelt så stort som rumpan..

ingen vacker bild. hoppas ni kan föreställa er. eller nej, det hoppas jag inte :p

escodobe skrev:
exakt, eftersom ett dåligt foto kan göra annonensen sämre än utan foto

Fast jag tycker om den information även ett dåligt ridfoto ger. Där ser jag ju hur hästen går när ägaren tycker att den går bra, och kan lätt sortera bort den.... Mindre tid och pengar spills på att åka och titta på hästar som inte motsvarar förväntningarna.

Mvh,
Duvan

Precis vad jag tänkt många gånger också! Bläddrade i senaste Hästfynd igår och där var också en provkarta på de mest bedrövliga fotografier. Ibland har dom kastat dit en 4-årig unge framför nosen på hästen ungefär som att visa att hästen är snäll och barnvänlig, ibland sitter en vuxen på en liten ponny, ungefär som att visa att ponnyn är inriden och accepterar vad som helst. Allra oftast står hästen och trånar i en hage precis vid trådarna (som alltid hänger hur som helst) och ser allmänt lessen ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 426
Senast: IngelaH
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 577
Senast: emlem
·
Hästvård Jag har för närvarande mina hästar uppstallade ca 1,5 mil från mig vilket inte är optimalt för den ena då hon pga av sina ben mår bäst...
Svar
6
· Visningar
1 290
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama