Rosenblad

Trådstartare
Idag när jag kom hem från skolan hittar jag grannens katt ligga skakande och kvidande utanför dörren. Han hade flera tassar brutna, hade svårt att andas och det blödde ur nosen :(. Hämtade en annan granne som hjälpte mig att lyfta in honom i värmen liggandes på dörrmattan. Ringde ägaren som blev helt förtvivlad och körde raka vägen hem. Kan tillägga att denna katt är hennes bäbis som hon verkligen skämmer bort och överbeskyddar.

Visade sig att hela han var söndrig :(. Hade frakturer över hela kroppen och det fanns inget att göra :cry:. Ägaren ringde gråtande till mig och sa att de skulle bli tvugna att avliva :(.

Jag FÖRSTÅR inte hur någon bara kan köra vidare när de kört på en katt!! För det första känner man smällen när det slår till och för det andra var katten kritvit så han syns! Hur kan man ha hjärta att bara lämna en stackars skadad och lidande katt vid vägkanten :( :mad:?!

Denna katt hade från vägen lyckats kravla sig upp för en hel ca 6 m lång trappa med frakturer i b l a benen :eek:! Först hade han hasat sig till vår dörr, sedan till grannens och för att sen lägga sig utanför "sin" dörr. Han kämpade för sitt liv och ville verkligen komma HEM :cry: :(.

Usch. Känns så konstigt att inte komma hem från skolan och se lilla Totte ligga där på sin dörrmatta...

Sv: Usch...

Det är inte alls säkert att man märker att man kört på en katt... Den behöver inte hamna UNDER hjulet utan kanske bara under bilen, dessutom är det inte så lätt att se katter ens om dom är vita! Dom kan hoppa ut framför bilen väldigt nära.. Jag har krockat med ett rådjur å såg bara öronen på den ovanför huven för den hoppa ut 20 cm framför bilen... en katt är som du säkert vet betydligt lägre än ett rådjur.

Tråkigt med katten, visst. Men är man verkligen rädd om sina djur har man dom inte lösa vid trafikerade vägar. Det var inte förarens fel utan ägarens.

När våran älskade hund blev överkörd så strundade den som körde på henne att komma upp. Ungått det kan dom inte ha gjort då hunden studsade in i vägräcket å än i dag är bulan synligt kvar efter henne :cry:
Pratade med grannen som hade hört några prata nerifrån vägen(dom bor typ på ett berg som ligger vidsidan av sägen alltså typ precis ovanför olycksplatsen). Han hade hört dom prata runt 10 snåret på kvällen och det va nog troligtvis dom som kört på henne. Varför strunta i att leta upp en ägare å bara lämna hunden i diket för å dö?

Fy vad otäckt, stackars katt, matte och dig...

Vad ska man göra då om man kör på en katt ? Det har jag alltid undrat. Såklart stanna och kolla den, och se om man kan hitta något nummer till ägaren. Men om man inte kan få tag i ägaren ? Som jag har fattat det är det olagligt att bara köra över den igen så att den slipper lida, men jag har inte råd att ta en okänd katt till veterinären och betala X antal kronor i räkning. Så, vad gör man ?

Haukur skrev:
Tråkigt med katten, visst. Men är man verkligen rädd om sina djur har man dom inte lösa vid trafikerade vägar. Det var inte förarens fel utan ägarens.

Man kan ju bo långt från en större trafikerad väg och ändå riskera att katten går där.. Man är ju rädd om sina djur iaf. Katter har stora revir. Hemmet kan ju ligga i utkanten av reviret och inte i mitten.

Fy vad hemskt!:cry: Det finns många idioter som faktiskt inte bryr sig om dom kör över ett djur. Vissa människor förstår man sig inte på.

Det är alltid lika hemskt när sån där händer.

Våran katt lämnades också att dö på vägen. Eftersom vi hört att en katt blivit påkörd nära oss (innan vi visste att det var vår) och våran inte kommit tillbaka ännu, blev vi såklart oroliga och ringde till polisen efter de hade hämtat katten. Polisen hävdade bestämt att katten INTE var öronmärkt, men vår var öronmärkt. Katten hade polisen slängt ut i skogen, och vi åkte dit för att se om det var vår eller inte. Vi letade i några timmar utan att hitta den, tills kl. var 10 ungefär och det var becksvart. Då kom polisen och plockade fram den. Såklart var våran katt. Mamma vägrade låta mig se hans huvud, så antagligen var han så illa påkörd att polisen inte kunde se öronmärkningen eller inte ville se.

MercedesBenz skrev:
Man kan ju bo långt från en större trafikerad väg och ändå riskera att katten går där.. Man är ju rädd om sina djur iaf. Katter har stora revir. Hemmet kan ju ligga i utkanten av reviret och inte i mitten.
Jag hävdar fortfarande att en överkörd katt aldrig är förarens fel utan alltid ägarens!

Pansi skrev:
Vad ska man göra då om man kör på en katt ? Det har jag alltid undrat. Såklart stanna och kolla den, och se om man kan hitta något nummer till ägaren. Men om man inte kan få tag i ägaren ? Som jag har fattat det är det olagligt att bara köra över den igen så att den slipper lida, men jag har inte råd att ta en okänd katt till veterinären och betala X antal kronor i räkning. Så, vad gör man ?

Kan man inte åka till veterinären och säga att det är en katt man kört på och det inte är ens egna? Jag tror inte du alls behöver betala... Vet en som gjorde så med sin katt efter att han plågats flera veckor:( Och hon slapp betala...

Haukur skrev:
Jag hävdar fortfarande att en överkörd katt aldrig är förarens fel utan alltid ägarens!

Håller också med till viss del. Eller det är ju inte ägerns fel heller, det är ju en olycka. Om man råkar köra på nåns katt så gör man det ju troligtvis inte i flit, om man har alla bollar hemma. :angel:
Så jag tycker inte det är nåns FEL att en katt blir påkörd, mén absolut inte förarens fel iaf. för man kan ju inte hjälpa om en katt hoppar fram just framför bilen.

Däremot tycker jag att man som förare (om man har märkt att man har kört på nått) ska gå och kolla hur det är med katten. Om inte katten har något halsband med nått nr på eller så så finns det ju inte så mkt att göra. Kan ju gå till närmasyte granne med katten, men jag tycker det är ägarens ansvar att iaf ha halsband på katten med nr på, annars kan man inte bli sur om ens katt blir påkörd och lämnad vid vägen, för vad ska man som förare göra? :confused:
Man kanslke inte har lust att betala en vet. på 500 kr för någon annans katt..

våran kisse vart överkörd förra sommaren, olyckligt vis hade hon tydligen tappat sitt halsband med nr hem till oss.. tror hon dog på en gång, eller jag hoppas iaf.. men iaf så låg hon 20-30 m ifrån vårat hus längs "stora vägen" som går genom byn. det var nån som kom och knackade på och frågade om det va våran katt, men det var bara min lillebror hemma och han visste ingenting :p
det tyckte jag var snällt, att nån som inte hade med olyckan att göra kom och sa till...

Jag kan berätta ett riktigt skräckexempel, men det kanske är bättre? :crazy: En fd. kompis till mig körde på en katt, och för att katten inte skulle lida fick pojkvännen köra över den en gång till! :eek: På något sätt känns det inte som man skulle göra så, direkt.. Huuh! :crazy:

min katt blev påkörd igår, och ligger hos vet för operaton imorn..:( Vi har förkorat 2 katter redan vid den väg som ligger bredvid vårt hus. den ena av dem hade släpat sig under grannens bil, dvs hade hon lidit innan hon dog..:( Nu var det ung samma sak, den som hade kört på kajsa hade inte stannat, utan det var min granne som körde henne till vet, för hon visste inte vem som ägde kissen. Hos vet kollade de chippet och ringde sen upp oss, hon har förmodligen brutit käken och går på smärtstillande nu...det vilktigaste är att man tar sitt ansvar som bilförare, om inte min underbara:bow: granne hade hittat henne vet jag faktisk inte hur det hade gått...:(

Usch vad hemskt...

<-- Min lilla valp dog i våras när han blev påkörd och föraren smet :(

Jag och min dåvarande pojkvän körde på en katt för ett par år sen. Den sprang in under bilen från sidan så vi såg den inte alls men kände att vi körde över nånting med bakhjulet.
Usch vilken känsla när jag tittade i backspegeln och såg vad vi kört över :(
Tur att den stackaren hade halsband iallafall, men det var inte det roligaste samtalet jag ringt...

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Glöm inte att katter kan vara öronmärkta också och då kan man ringa till polisen och anmäla att man kört på en katt med det numret i örat. De ska kunna kolla med kennelklubben som har hand om registret.

Jag anser att man har ett ansvar som bilförare att inte köra på vare sig barn eller djur. Visst, en katt kan springa rätt ut så man varken ser den eller hinner stanna, men det är alltid den som sitter i bilen som är skyldig till olyckan. Man ska ta sitt ansvar och stanna och se efter hur det har gått.
Har katten inget halsband, öronmärkning etc. kan man väl iaf knacka på vid närmsta hus och tala om det, ofta vet kanske de vems katten är.

Kom på att jag har varit med om att köra på en katt. Det var på en 90 väg i kolsvarta mörkret. Det small till och vi trodde vi kört på en grävling lr nåt så vi vände(inte jag som körde). I strålkastarens sken såg vi en katt som låg och gapade. Den måste ha sprungit in i däcket lr fälgen. Vi (inte jag) slog faktiskt ihjäl den för att den inte skulle lida. Antagligen så var det dödsryckningarna vi såg när den gapade för den såg redan död ut. Det fanns inga hus i närheten så vi la den vid vägkanten och jag hoppas att ägaren lr nån som visste vems det var såg den.

Så hemskt! På nyårsafton för några år sen blev en bekants häst påkörd. När dom märkte att han han hade gått igenom hagen så började dom leta. Efter mycket letande så hittade dom honom till slut, översnöad i ett dike:cry: . Han levde men hade brytit flera ben så dom fick springa till en granne som fick skjuta honom. Hur kan man köra på en häst och smita? Hoppas den som gjorde det fick sin bil/lastbil riktigt tillbucklad.

Usch stackars stackars liten katt... :cry: En av våra blev också påkörd, och föraren stannade inte. :mad: Har även hittade flera döda katter omkring som jag begravat och sen skrivit i tidningen så ägaren ska vita vad som hänt.

Människor är så elaka, dom tycker inte att djur är värda nånting... :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst