pigleton

Trådstartare
fick precis ett samtal från sambon, han har kört på en lösspringande hund :cry: Stackars hunden verkar trots omständigheterna må bra och ser inte halt ut tack och lov. Just nu väntar han på att polisen ska komma och hjälpa honom, då ingen ägare till hunden syns till någonstans.

Hunden är dock märkt och har halsband så den bör ju tillhöra någon, finns det register över märkta hundar någonstans?

Vems ansvar är det när en hund springer lös? Sambon hade ju inte en chans att hinna bromsa när hunden sprang ut över vägen.

Sv: usch

Fy vad jobbigt..
Men tur att vovven verkar ha klarat sig..

Polisen har nog tillgång till de register som man kan kolla i.. om inte annat så vet dom vart de ska vända sig. kennelklubben kanske?
Tror att även veterinärer kan kolla sådant.

Hoppas att det löser sig..

Hoppas det går bra med vovven!
De kan ju ha inre skador om man har otur....SKK har hunddata över alla registrerade hundar, kan vara bra att kolla där - om polisen är slö menar jag.

Sambon har nu kommit hem och avvaktar på att polisen ska höra av sig, hunden är just nu i fikarummet på bensinmacken som ligger precis där det hände. De erbjöd sig att ha hunden där tills vidare.

Jag är ocskå orolig för inre skador, har ju inte själv träffat den så jag vet inte men sambon hade känt och klappat och enda reaktionen var att hunden såg glad ut och viftade på svansen.

Hundägare har strikt ansvar, vad som än händer. Din sambo kan inte lastas för det. Mer än att man blir ledsen då... :'(

Usch så tråkigt för både sambo och hund.

En tanke, varför åkte ingen till veterinären med hunden. De kan ju vara inre skador.

Hoppas att allt går bra och att sambon din inte mår alltför dåligt.

/G.A som ryser i timmar efter att ha råkat köra på groda eller liten fågel. :crazy:

Hunden verkade må bra vilket gjorde att de inte tänkte på detta med skador. Ingen ägare har ännu visat sig och polisen har inte haft tid att komma än. Sambon trodde väl att det måste gå via polisen för att lämna in den till veterinären då det inte är vår egen hund utan en okänd.

Kan låta snålt men jag vill iaf inte stå med en dyr veterinärräkning på en hund som inte är min egen, och kanske oförsäkrad. Då känns det bättre att polisen får sköta den saken.

Nu behöver man inte betala för en hund som man råkat köra över, men ok. Hoppas hundens ägare hittas och att allt ordnar sig.

OK, det visste inte jag, jag trodde man var tvungen att betala om man lämnade in hunden, men då vet jag det. Tack.

Polisen har nu varit där, hundens ägare var hittad, hunden har rymt tidigare och har en gammal skada sen en tidigare olycka!!! Känns ju lite osäkert med tillsynen då? Eller så har den helt enkelt haft maximal otur. Hoppas hunden kan stanna hemma nu.

Ok, skönt att höra att allt gått bra. Hoppas att ägarna håller bättre koll nästa gång.

Då kan sambon din pusta ut då.

Den som lämnar in hunden har betalningsansvaret gentemot veterinären. Bilföraren har det ekonomiska ansvaret för hundens skador men detta betalar trafikförsäkringen.
PL

Tippan skrev:
Hundägare har strikt ansvar, vad som än händer. Din sambo kan inte lastas för det. Mer än att man blir ledsen då... :'(

Jo, det kan han. Jag har hört att det iofs behandlas olika. Men jag känner en som fick sin hund påkörd. Och det blev bilföraren som fick ta det på sin försäkring, även skadorna på bilen.

Ok, så de har ansvaret även där, vår ena framlykta på bilen gick sönder. Nu hade vi turen att ha en hemma så sambon står och byter den nu. Nu blev det ju inte så dyrt men om man behövt lämna in bilen hade det ju gått på en del.

Inte på de två kliniker där jag lämnat in skadade djur som inte varit mina. :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 622
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 347
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka