Usch mitt första klinikbesök... HJÄLP

Nenneh

Trådstartare
Hej jag ska åka till klinik imorgon för första gången för min älskling är halt... Så nu undrar jag vad jag kan göra idag om jag ska låta han stå inne för annars går han på lösdrift å sen imorgon å likaså om någon kan förklara lite hur det går till under en sån undersökning??? Jag tror det är rätt många som har åkt iväg på hältundersökning under åren....
Jag har pratat m lite andra hästfolk här hemma men man vill ändå ha reda på ALLT.....
Jag har ju som sagt min första häst å knappt haft han i ett år å aldrig varit iväg med han innan:crazy:
Ucsh va detta e jobbigt man e ju helt nervös å orolig man känner sig som världens sämsta matte:(

Så jag skulle uppskatta all hjälp man kan få....

Sv: Usch mitt första klinikbesök... HJÄLP

hur undersökningen är beror väl mycket på vilken hälta hästen har..eller vad de är dom misstänker.

när ja åkte in med min häst så böjde dom de benet som va skadat och sen longerade, sen när dom inte hittat någon hälta så ultraljuda dom benet och hitta felet.

låt hästen stå inne innan böjbrovet, annars finns det en risk att hältan värms bort och de inte hittar felet.

Ja ställ in honom så han är ren.

Och undersökningen beror som sagt på hältan men man brukar börja med att lämna en anamnes = sjukdhomsbeskrivning/historia (när upptäckte du att han var halt? vad hade ni gjort då? har han gamla skador? osv)
Sen skritta löpargången fram och tillbaka och sen trava samma.

Och så sen ut och visa rörelse på böjt spår (longera fast första gången fick jag springa med runt, vi hade inte lärt oss linlöpning ännu, hon var bara två).

Min har sen blivit böjd på alla fyra (man ställer hästen med näsan åt det håll den ska springa och sen böjer veterinär eller medhjälpare ett ben i taget och när de släpper ner benet så ska man trava iväg). (Detta gör man på löpargången som är rak och med bra underlag <- förhoppningsvis. Dvs jämnt och ganska hårt).

Sen beroende på vad man hittar/inte hittar så röntgen, ultraljud, bedövningar av leder osv.

Och sist behandling och så "rehabplan" fram till nästa återbesök.

Det är bra om man är två som är med, två vuxna icke gravida.

Icke gravida?

det gäller alltså vid röntgen, det är väl det du menar?
tror inte direkt det skulle skada barnet att springa vid börjning..:laugh:

Röntgen ja men det är ju lättare om man kan ha samma medhjälpare hela tiden...

Om det inte är en helhispig hästräcker det med enperson. Vid rötgen är det extra viktigt att hästen är lugn och är den inte det blir det pleg.

Jag är itutad att vi ska vara två och det har alltid, varenda gång, behövts. Har tom fått hjälpa folk som har åkt in ensamma.

Och hispiga hästar åker jag inte med. Min gamla kan jag tänka mig att åka själv med eftersom hon inte behöver hållas i eg ens för syns skull.

Jag upptäckte d i går kväll att han haltade lite men idag e d värre så d känns skönt jag tog tag i d nu direkt på förmiddagen å ringde klinik å allt... Har inte gjort nåt ovanligt med han vi var ute på en långritt här om dagen men d är inget ovanligt i med vi alltid rider i skogen så han e en skogsmulle till mig... Vad jag vet sen förra ägaren så ska han inte ha varit halt innan men nu i efter hand så har det dygt upp en massa saker tex hur han e riden innan å vad han skulle kunna å inte kunna men inget i sjukdomsväg detta e d första som han blir sjuk eller vad man ska säga sen jag köpte han å jag har haft samma vet som hon hade på han innan.... Å nu har jag litat på hans förra ägare innan i med vi jobbade ihop ett tag å fick bra kontakt men efter d att jag fick hem han så har jag inte hört av förra ägaren mer än 2-3 gånger å då har d varit hur han tog d m att flytta å hur det funkade... Men nu har ju hon flyttat har jag fått höra på omvägar å slutat jobbet hon hade innan så jag har inte fått tag på henne å så på senaste månaderna....

Ett litet tips till:

Be din medhjälpare att lyssna på vad veterinären säger oxå, för ibland kan det bli väldigt mycket information och man får inte alltid med allt själv när man håller i hästen o allt...

Och låt medhjälparen springa så man själv får se skillnadena på hästen efter böjprov osv. Det är aptrist att själv springa och inte höra vad veterinären tänker osv.

Och låt medhjälparen springa så man själv får se skillnadena på hästen efter böjprov osv. Det är aptrist att själv springa och inte höra vad veterinären tänker osv.

Precis! Min häst är så stollig att jag springer helst själv, men jag hör ju hur han pratar (tänker högt) med personen jämte... och det vill man ju höra själv :crazy:

Okej ska tänka på d imorrn.... En annan fråga ska ja linda benen på han så han har stöd i dom andre??? För d va en som sa till mig att d kan vara nra att linda dom andre 3 benen lite hårdare så han har stöd där å lite lösare i d benet han e halt i..... Usch d e så svårt att veta för man vill ju bara d bästa för han...
Nu när d e så fint väder ska ja ha täcke på han i transporten ??? Likaså transportskydd???
För förra ägaren när vi körde hem han sa att hon aldrig har haft transport skydd på han..... Hur vet jag i såfall vilken strl som e bäst till han för han e ju en islänning på 138 cm???????
Förlåt om d e många knasiga frågor men ja vill ha reda på allt...

Okej ska tänka på d imorrn.... En annan fråga ska ja linda benen på han så han har stöd i dom andre??? För d va en som sa till mig att d kan vara nra att linda dom andre 3 benen lite hårdare så han har stöd där å lite lösare i d benet han e halt i..... Usch d e så svårt att veta för man vill ju bara d bästa för han...
Nu när d e så fint väder ska ja ha täcke på han i transporten ??? Likaså transportskydd???
För förra ägaren när vi körde hem han sa att hon aldrig har haft transport skydd på han..... Hur vet jag i såfall vilken strl som e bäst till han för han e ju en islänning på 138 cm???????
Förlåt om d e många knasiga frågor men ja vill ha reda på allt...

Du kan gott linda benen på honom inatt, men linda alla 4 lika mycket. Om man lindar ett framben skall man helst linda båda och likadant med bak. man skall aldrig linda olika hårt..

Om han kom utan transportskydd, tycker jag inte du skall åka med det nu heller. Jag har aldrig det på min häst då de kan halka ner och hästen börjar sparka. Vet inte vart du bor, men är vädret som här idag, behöver du nog inget täcke!

En sak du bör tänka på o det är att anmäla dig i kassan innan du lastar ur hästen

Jatg var inne för allra första gången på en klinik med min häst i agusti(och håller fortfarande på och åker dit)med hans hälta.
Var också jätte nervös men allt löser sig när man väl kommer fram.

Oki va för typ av hälta har han??? Jag e nervös att det är kotledsinflammation eller spatt... Men jag e oxå sån att jag förväntar mig alltid d värsta när man ska till doktor e lite rädd för sjukhus så d smittar av sig nu oxå när d gäller min kära pålle :( tack för alla svar kommer ni på något mer så bara skriv :)

Det kan vara bra att vara förberädd på att det eventuellt kan bli ordinerat boxvila när ni kommer hem. Förbered så att du har foder och strö till det, kanske en sjukhage också.

Ta med all din ridutrustning, ibland vill de se hästen riden.

Glöm inte lite fika, det kan bli långtråkigt. Om hästen ska bedövas i olika leder så ska man vänta ett tag på att bedövningen ska verka, sedan kolla hältan, sedan tar man nästa led osv.

Jag skulle inte lindat hästen innan, ring och hör med kilniken.

Jag skulle även låta hästen gå ute som vanligt om den är lugnast där.

Ta tempen på hästen när den är lugn hemma.

Senast ändrad:

Tyvärr så upptäckte dom att han har en väldigt allvarlig senskada strax under knät(sämsta stället eftersom det är så mycket "rörelser" där). Men det tog ett tag innan dom upptäckte det. Dom trodde det var både inflammationer och lösa benbitar innan dom såg skadan på ultraljudet.

Det verkar dock som att han är på bättringsvägen nu, men jag vågar inte hoppas på för mycket.:cry::cry:

Hur har det gått förresten?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 231
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej, skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem. Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar...
Svar
13
· Visningar
2 361
Senast: Masel
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka