Usch det här är inte kul =(

Lamborghini

Trådstartare
Elias har feber och det är inte alls kul för han är jättedeppig :( Vi var till akuten och dom hittade inget mer än lite röd i halsen, gav honom alvedon 14.15 nu är febern en halv grad högre. Fast han äter, ler ibland och snackar lite så man känner igen honom i alla fall. Men han är så himla varm plutten :( Ett tag efter jag gett honom alvedon verkade han mycket svalare och sov ett par timmar.

3 månader imorn, helammas - har ni varit med om det och vad hände, vad gjorde ni? Ska man hålla sig till 4 timmar mellan alvedongivorna eller är det skillnad om dom har feber?

38,2 grader imorse, 38,0 på akuten o 38,6 nu.

Vi fick rådet att fortsätta som vi göra och komma åter om hans allmäntillstånd ändras, febern inte ger med sig på nån dag.

Senast ändrad:
Sv: Usch det här är inte kul =(

Update: Ska nog itne ge alvedon förrän han blir sämre utöver febern, har läst på lite och febern gör ju nytta.. Nu ligger han och är jättenöjd i soffan, försöker få honom att inte sprattla alltför mkt och det är ju inte dagens lättaste uppgift ;)

Lugn, bara lugn! Den tempen är inte speciellt hög feber på en så liten, de kan ha uppemot 40 utan problem har min BVC- tant sagt (fast självklart ska man inte ignorera det för det).. 38.6 är ju absolut feber men inte hög sådan. Fast självklart blir man ledsen o hängig när man är liten o sjuk.

L fick feber på samma nivå som E när han var två månader. Vi blev nog i a f nästan lika oroliga som ni, men åkte dock inte in, utan nöjde oss med att tempa ofta o terrorisera Sjukvårdsupplysningen för fullt i stället ;). Han fick Panodil Supp i rumpan för att få ner febern o kunna sova, jag ammade så mycket jag bara kunde för att få i honom vätska och efter ett och ett halvt dygn var han frisk o precis som vanligt igen :). Jag tror som du själv skriver inte att du ska ge mer febernedsättande än rekommenderat, så jättehög är ju inte febern ändå.

Hoppas lillemannen kryar på sig snart :)!!

Så länge han är pigg så skulle jag inte oroa mig så mycket, ge alvedon var fjärde timme och hålla koll så han äter ordentligt (så han får vätska framförallt).

Emilia har bara varit lite förkyld en gång, jag kommer bli jättenojig när hon blir mer sjuk första gången.

Skönt! Jag gick till o med och grät imorse för han lät så ynklig min lilla prins!

Dock är det uppe i 39 grader nu så han fick en till alvedon i baken! 5 timmar sen förra så... Men han har legat i mitt knä och gett mig hundrafyrtioelva leenden och till o med använt ljudeffekter på några så han känns ganska pigg ändå :). Lite gnälligare än vanligt emellanåt - men som sagt, pigg annars.

Försöker få honom att äta lite oftare än vanligt så han inte hinner bli panikhungrig och det har funkat hittills!

Vår gosseblev sjuk för ett par veckor sen 3.5 månader gammal. Han hade 41 grader som mest. Han fick alvedon ungefär var fjärde timme och matade så ofta han ville. Sen hade vi honom i sjal/sele så man hade koll på honom, han sov mkt och la man han ifrån sig blev han jätteledsen. Han har aldrig skrikigt som han gjorde under en timme då :( det var hemskt. Han gallskrek och verkade ha riktigt ont. Jag grät för jag visste inte vad jag skulle ta mig till.

Dagen efter mådde han mkt bättre! Sen blev han lite snorig i stället...

Kolla tempen då och då, ge alvedon när han känns som varmast och på nätterna så han får sova. Det kommer säkert snart att gå över. Kom ihåg att barn klarar feber mkt bättre än vi vuxna veklingar som blir liggandes vid 38,5. ;)

Valle har också precis haft feber, försvann för några dagar sen. När jag kollade i söndags hade han 39,3 :( och i tisdags 38,2. Sen kom snoret och lite lite hosta om nätterna, men oj så gnällig och ledsen han har varit. Suppar om kvällar och nätter har jag kört, samt sett till att han hålls sval genom att bara ha blöja oftast. Samt amma, amma, amma....

Under en veckas tid har han ätit maten fruktansvärt dåligt, har blivit lite orolig över det ibland men han har aldrig nobbat bröstet så det har ändå känts okej. Fr.o.m. igår äter han jättebra igen. :)

Han har fått två tänder i mitten där nere som inte hunnit bli mer än små risgryn än. Men IDAG såg jag en liten röd prick där en nedre hörntand ska komma, så där tror jag anledningen till feber och lång matkinkighet har suttit. Imorse började han plötsligt storgråta när han tuggade på ett kex också, så helt klart ont i munnen.

Det är jobbigt när liten är sjuk, men det är ju ingen fara så länge febern inte blir mycket högre. My var sjuk vid ca tre veckors ålder med lite feber och tät näsa, och sedan nästa gång vid 4,5 månads ålder med lite högre feber och mycket snor. Andra gången var värst för då var hon mest påverkad. Vi gick omkring med henne i bärsele hela dagen så att hon skulle ha lättare att andas och så att hon kunde sova, och så fick hon alvedon inför natten så att hon kunde sova bättre då. Det gick över på två-tre dagar.

Det värsta är ju att ens mammahjärta blir så ledset av att se sin lilla älskling vara deppig och hängig, men det är bara att härda ut och ge bebisen lite extra ömhet och närhet!

Hoppas att det blir bättre!

Julia

Vår gosseblev sjuk för ett par veckor sen 3.5 månader gammal. Han hade 41 grader som mest. Han fick alvedon ungefär var fjärde timme och matade så ofta han ville. Sen hade vi honom i sjal/sele så man hade koll på honom, han sov mkt och la man han ifrån sig blev han jätteledsen. Han har aldrig skrikigt som han gjorde under en timme då :( det var hemskt. Han gallskrek och verkade ha riktigt ont. Jag grät för jag visste inte vad jag skulle ta mig till.

Dagen efter mådde han mkt bättre! Sen blev han lite snorig i stället...

Men fy vad jobbigt :( Jag tycker det blir så varmt i sjalen = är det så bra när dom har feber? Hur blev det när du hade han där i?

Hoppas på en bättre dag imorn! Febern hade sjunkit 0,5 grader efter 40 minuter.

Tack för tipsen!

Ojoj klart han hade ont i munnen stackarn, när börjar dom få tänder? *Noll koll*

Ja man blir jätteledsen, inte alls roligt :( Men Elias är som en solstråle mellan det jobbiga så det är skönt. Han fick Alvedon 19.10 och nu sover han. Hoppas på en bättre dag imorn.

Om han ar nojd och glad emellan sa skulle inte jag oroa mig ett dugg :laugh:
Mina hade ocksa en och annan febertopp/forkylning runt den aldern och det var bara att se till att de at och sov sa mkt som mojligt och hjalpa till med febernedsattande vid behov. Det var mest jobbigt av den enkla anledningen att det var TVA sma bebisar sjuka pa samma gang! Lite jobbigt att kanka runt och trosta och se till alla behov for tva samtidigt liksom ;)

Om han ar nojd och glad emellan sa skulle inte jag oroa mig ett dugg :laugh:
Mina hade ocksa en och annan febertopp/forkylning runt den aldern och det var bara att se till att de at och sov sa mkt som mojligt och hjalpa till med febernedsattande vid behov. Det var mest jobbigt av den enkla anledningen att det var TVA sma bebisar sjuka pa samma gang! Lite jobbigt att kanka runt och trosta och se till alla behov for tva samtidigt liksom ;)

Skönt att folk skriver så tycker jag :) Jag är väl inte orolig mer än att jag tycker det känns jobbigt för honom :( Min hjälplösa lilla skruttunge! Vill bara att han ska må bra, men det är väl alltid så - första förkylningen, febern, hostan osv osv osv :D

Haha ja det låter lite jobbigt måste jag säga.

Låter helt normalt... Lova har haft flera gånger även som mini... feber kring 40 grader... helt slö, bara sover, dricker vatten... vill ligga i famnen och sova och är kokhet... se som sagt till att det är svalt och ge vatten och håll koll på febern... om febern går över 40 grader kan det ju vara idé kyla barnet... mig stoppade dom i snön när jag kom in med galen feberfrossa som barn :rofl:

Tack för tipsen!

Ojoj klart han hade ont i munnen stackarn, när börjar dom få tänder? *Noll koll*

Det kan dom få lite när som helst egentligen, men första tanden brukar komma mellan 3-7 månader tror jag man brukar säga. Valle fick sin första när han var 7 månader men jag märkte av besvär redan en månad tidigare, i mitten av maj. Han fick båda typ samtidigt.

Jag har inte hört eller läst någonstans att det är vanligt att de får den första så tidigt som 3-6 mån. Utan snarare 6-8 mån är vanligast, men att de kan komma både tidigare och senare utan att det är några fel. :)

Tja, Chloes forsta tand kom nar hon var 4.5 manader, och jag markte av besvar langt innan dess (minst en manad) :crazy:

Men fy vad jobbigt :( Jag tycker det blir så varmt i sjalen = är det så bra när dom har feber? Hur blev det när du hade han där i?

Hoppas på en bättre dag imorn! Febern hade sjunkit 0,5 grader efter 40 minuter.

Vi hade inte dragit över det...hmmm...ja det som man drar upp över barnets rygg så det luftade in från sidorna. Sen gjorde man ju inte allt för mkt just för att det skulle vara någorlunda svalt. annars tog vi selen som är svalare.
just eftersom han gallskrek om man la honom ensam så funkade det inte riktigt att bara sitta i soffan när man har en snart 3årig kille att ta hand om.

Låter helt normalt... Lova har haft flera gånger även som mini... feber kring 40 grader... helt slö, bara sover, dricker vatten... vill ligga i famnen och sova och är kokhet... se som sagt till att det är svalt och ge vatten och håll koll på febern... om febern går över 40 grader kan det ju vara idé kyla barnet... mig stoppade dom i snön när jag kom in med galen feberfrossa som barn :rofl:

Snön? Haha, nåja tur att det inte är värmebölja dessa dagar Han var uppe i 39,1 inatt o nere i 38 nu när vi gick upp. Så det går åt rätt håll, han ser pigg ut bara lite gnälligare stundtals.

Vi hade inte dragit över det...hmmm...ja det som man drar upp över barnets rygg så det luftade in från sidorna. Sen gjorde man ju inte allt för mkt just för att det skulle vara någorlunda svalt. annars tog vi selen som är svalare.
just eftersom han gallskrek om man la honom ensam så funkade det inte riktigt att bara sitta i soffan när man har en snart 3årig kille att ta hand om.

Jaha okej, ja så kan man ju göra - måste ju bli bra mycket svalare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka