Usch! Ammoniak

C

Corina

Idag när jag kom till stallet fullständigt stank min box av ammoniak. Vad kan det bero på????? Jag använder ordentligt med spå, mockar igenom hela boxen ordentligt varje dag, har inte bädd, kalkar boxen varje dag. Tog hem hästen från betet för 5 dar sedan och då var hela stallet sanerat. Han äter 6kg silage! (är smällfet) och 1kg havre. Inget proteinöverskott på långa vägar alltså.

Minimalt med gräs- snarare sandhagar. Käkar i vanliga fall 7-9 kg silage. 2-3 kg havre och müsli. 158 cm hög. Silaget har TS 48. SMRP 38, 6 MJ per kilo. Käkar halm oxå.

Kan han ha druckit för lite?
På människor är det ju iaf så att urinen luktar mer iom att den blir mer koncentrerad om man är uttorkad.

/K

Använder Stallosan redan.
Han dricker ungefär 3 st 20-litershinkar varje dag + att han har vattenkopp i boxen där han dricker om vattenhinken är tom.

När min häst har gått på mycket gräs luktar kisser mycket amoniak.

Vad har ni för ventilationssystem - är det påslaget? Har för mig att det är svårare att ventilera ut varm luft, det krävs mer kapacitet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästvård Hur gör ni för att slippa ammoniak- stanken i stallet?! Jag har mina på lösdrift med boxarna öppna, så de två hästar jag har kan komma...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 339
Senast: Bufera
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross