Urlakad betfor

Sv: Urlakad betfor

Jo absolut att det är det totala innehållet på givan som är intressant, det förstår jag med!!

Det lät bara på hans beskrivning som att det inte gjorde någon skillnad alls att skölja ur melassen med tanke på sockervärdet.

Hela 20 % socker som finns i betforen, sitter den i melassen eller i betfibern? Om hela procentenheten sitter i melassen så borde ju det mesta försvinna. Men sitter tex bara 5% av dem i melassen så har man ju fortfarande 15% kvar inne i betfibern. Det är det jag är fundersam över.

Sockret är melassen o den övriga energin från cellulosa mm.

Jag har skippat betforen pga det där med sanden- alldeles för meckigt att hålla på med.

Kommer att använda linfrö istället. Man får ju en gnutta protein med på kuppen till skillnad från betforen.
Köpte BTW en linfrö-lucernblandning som nu används.

Hela 20 % socker som finns i betforen, sitter den i melassen eller i betfibern? Om hela procentenheten sitter i melassen så borde ju det mesta försvinna. Men sitter tex bara 5% av dem i melassen så har man ju fortfarande 15% kvar inne i betfibern. Det är det jag är fundersam över.

Jag tror man har tillsatt 30% melass och melass innehåller ca. 50% socker så ca. 15% av sockret kommer från melassen och resten, dvs. ca. 5% från betfibern.

Sockret är melassen o den övriga energin från cellulosa mm.

Jag har skippat betforen pga det där med sanden- alldeles för meckigt att hålla på med.

Kommer att använda linfrö istället. Man får ju en gnutta protein med på kuppen till skillnad från betforen.
Köpte BTW en linfrö-lucernblandning som nu används.

Kör du på hel linfrö då som du stöper?? Eller bara blandningen? Vad är det för märke på blandningen? Har aldrig sett någon sådan i butikerna här tyvärr. Är det mycket melass i den du hittat?

Jag tror man har tillsatt 30% melass och melass innehåller ca. 50% socker så ca. 15% av sockret kommer från melassen och resten, dvs. ca. 5% från betfibern.

Okej. Ja men då är det ju ändå värt att vattna ur den. Tack :)

Nu när du ändå är här inne Spader, vad har du för erfarenhet av aspbarkspellets? Är ute efter fibrer till hästen utan att ge för mycket MJ. Är aspbarken värd att ge trots 7.5MJ per kg? Har den tillräckligt med fibrer och blir mycket jobb för magen så det väger upp att man ger lite mer MJ? Vet inte vad energikällan i aspbark är. Är det stärkelse, socker eller annat? Tyvärr är det ju end el melass tillsatt i dessa pellets med :crazy:

Kör du på hel linfrö då som du stöper?? Eller bara blandningen? Vad är det för märke på blandningen? Har aldrig sett någon sådan i butikerna här tyvärr. Är det mycket melass i den du hittat?

Nej det var 20 år sedan. Nu köper jag linfrökaka som kan ges torrt eller bara blötlägges en stund.

Linfrö/ lucernblandningen hittade jag på H...ks fråm Mu....g
Benämns som proteinfoder, men jag tycker inte att det är ett koncentrat som soja eller andra rena proteinkällor.

Passar bra nu i Juli då gräset blir både sämre o i mängd. Hästarna rids o tränas flera ggr / v.6 dagar varav hälften arbete.. som jag definierar arbete. inte motionsturer i skogen.

Ahh okej. Har en del linfrökaka hemma men slutade ge det då jag slutade ge blötfoder just då. provade ge det torrt, han åt det med glädje, men det fastnade en tjock smet på framtänderna som jag fick ta bort varje dag. Så slutade helt. Skulle ju iofs kunna ge igen nu när han får urlakad betfor. Men frågan är om den lilla mängd linfrökaka man ger gör nåt för magen så den får jobba??

Anledningen till att jag började ge stöpt linfrö för... 30 år sedan var nog mest för päls o hovar o senare för magen.
Jag tänker nog mer att det är slemmet som är bra. har inget fog för det men...
Du blöter det nog för lite.

När jag blötte det i betforen var det aldrig några problem. Utan när han inte fick någon blöt mat alls då fodret står ute hela dagen och det känns inte fräsch med blötlagd mat som står i värmen så gav jag ingen betfor, bara torra miniraler. Så då fick han linfrökakan helt torr, det var då den klibbade fast i hela munnen på han. :) Så då slutade jag med det helt. Nu skulle han iofs kunna äta det igen när han får betfor, för då blir den ju helt blötlagd. Gav den också för slemmet.

Ja att betfor innehåller socker.

Ja, mycket riktigt!! Betfor innehåller socker. Betfibrerna som är en restprodukt däremot innehåller inte socker då den skall vara utvunnen, och det är stor skillnad. Men Betfor är ju en produkt med tillsatt melass som innehåller socker, alltså innehåller Betfor socker.

Spader Äss, jag är också nyfiken på Aspbarkspellets frågan. Jag ger min 4 dl om dagen. Vad är din åsikt om Aspbarkspellets? *Nyfiken*

Öh, det vet jag..Men Betfor är ett varunamn. Restprodukten innehåller inte socker. Det är melassen dom spiller på sen som gör det. Eller vad menar du ?? Tror vi skrivit samma sak fast i andra ordformer.

Jag gör så att jag blötlägger betforn ett par timmar och sedan sköljer jag den tills vattnet är klart. Och jag ser skillnad på min EMS-häst när jag slarvat med sköljningen så visst är det värt att göra det.

Det beror nog på märke, min har 20% tillsatt melass.

Själva betfibrena lär ha max 5% socker, vilket är vad de melassfria garanteras ha. Jag har varit i kontakt med en tillverkare och de sa att sockerhalten kan variera något från parti till parti, oftast är den runt 1-3%, men de skriver 5% på säcken för att gardera sig. Som jag uppfattade gör en analys av varje parti med betfiber de får in från producenten.

Öh, det vet jag..Men Betfor är ett varunamn. Restprodukten innehåller inte socker. Det är melassen dom spiller på sen som gör det. Eller vad menar du ?? Tror vi skrivit samma sak fast i andra ordformer.

Varför bråkar du på mig då??

Jag gör så att jag blötlägger betforn ett par timmar och sedan sköljer jag den tills vattnet är klart. Och jag ser skillnad på min EMS-häst när jag slarvat med sköljningen så visst är det värt att göra det.

Blir att fortsätta skölja bort melassen. Kul att du märker så pass mycket skillnad. :)

Men socker är ju energirikt. Den energin sockret/tillsatta melassen ger, försvinner ju.

Det var så jag också tänkte.. Sen hur mycket MJ som försvinner har jag ingen aning om. Det lär vara lite. Men många bäckar små :D

Man ser ju skillnad på färgen sen sockret sköljt av- helst i varmvatten.

den blir ju ljus. melassen ger den mörka färgen.

nu kommer jag inte att ge betfor för sanden:crazy:

Nu när du ändå är här inne Spader, vad har du för erfarenhet av aspbarkspellets? Är ute efter fibrer till hästen utan att ge för mycket MJ. Är aspbarken värd att ge trots 7.5MJ per kg? Har den tillräckligt med fibrer och blir mycket jobb för magen så det väger upp att man ger lite mer MJ? Vet inte vad energikällan i aspbark är. Är det stärkelse, socker eller annat? Tyvärr är det ju end el melass tillsatt i dessa pellets med D

Ingen alls.

Har du någon näringsdeklaration av produkten?

Personligen undviker jag pelleterade foder, dels för att viktiga näringsämnen som vitaminer ofta förstörs under pelleteringsprocessen, dels för att man ofta tillsätter andra ämnen för att förbättra konsistensen och öka hållbarheten men som hästen kanske inte mår så bra av (t.ex. melass). Jag föredrar mer naturliga fodermedel. Jag ger mina hästar asp- och andra trädgrenar att gnaga på ibland, dock inte för att tillföra något speciellt till foderstaten utan mest för att hålla dom sysselsatta.

Är det bara fiber du är ute efter så får väl hästarna tillräckligt med fibrer från grovfoder och betfiber. Betfiber innehåller bl.a. pektin som är en lättfermenterad fiberfraktion som bakterierna i hästens grovtarm fermenterar huvudsakligen till acetat som är en snabbt tillgänglig energikälla.

Bark till träd kan innehålla upp till ca. 7% stärkelse men oftast är stärkelsehalten lägre. Stärkelsen bryts sedan ner till glukos (socker) som tas upp av saven när den rinner.

.. Sen hur mycket MJ som försvinner har jag ingen aning om. Det lär vara lite. Men många bäckar små :D

Om man inte har tillgång till en analys så får man göra en bedömning. Ger man endast små mängder urlakad betfor kan man nog räkna med ett energiinnehåll på ca. 10 - 11 MJ/kg foder (räknat på vikten före urlakning) beroende på hur mycket socker man lyckas laka ur.

Exempel:

Ger du 400 g ”naturell” betfor så tillför du 11,2 x 0,4 = 4,48 MJ energi till din häst.

Om man använder det värde på urlakad befor som Erik från NS föreslog, dvs. 12 MJ, och antar att man lyckas få bort 10% socker så väger den urlakade betforn 0,9 x 400 = 360 g och du tillför 12 x 0,36 = 4,32 MJ istället för 4,48 MJ.

Räknar du på den ursprungliga vikten, dvs. 400 g, så bör du således använda 4,32/0,4 = 10,8 MJ som energivärde.

Lyckas du få bort 15% socker så blir det energivärde du ska räkna med istället 12 x 0,34/0,4 = 10,2 MJ.

Man ser ju skillnad på färgen sen sockret sköljt av- helst i varmvatten.

den blir ju ljus. melassen ger den mörka färgen.

nu kommer jag inte att ge betfor för sanden:crazy:
Nä men precis!! Man ser ju att vattnet är alldeles mörkbrunt när man sköljer ur det. Och sista avrinningen så är det helt klart.

Jag har också funderat över den där jäkla sanden.. Har som aldrig ätit betfor själv innan, förutom torr. Har alltid geggat ihop all betfor, havre mineraler och sådant i samma bunke. Men nu när jag bara ger betfor och dessutom sköljer den så har jag smakat för att känna skillnad i smaken på sköljd och där man behållt melassvattnet. Och jäklar vad det knastrar i tänderna.. :crazy: Jag vet fasen inte vad jag ska tycka..

Hästen har ju alltid ätit betfor. Men samtidigt så är hästen lite kolikkänslig. Då känns det ju inte direkt bättre att tillföra sand i maten.. Helt sjukt är det ju. men å andra sidan så käkar de gjord och sand hela tiden när de betar, så frågan är hur mycket är det egentligen i betforen om man jämför med det de får i sig genom betet och allt bök i jorden. Därför har jag inte bestämt mig för om jag tycker det spelar roll eller er.

Ingen alls.

Har du någon näringsdeklaration av produkten?

Personligen undviker jag pelleterade foder, dels för att viktiga näringsämnen som vitaminer ofta förstörs under pelleteringsprocessen, dels för att man ofta tillsätter andra ämnen för att förbättra konsistensen och öka hållbarheten men som hästen kanske inte mår så bra av (t.ex. melass). Jag föredrar mer naturliga fodermedel. Jag ger mina hästar asp- och andra trädgrenar att gnaga på ibland, dock inte för att tillföra något speciellt till foderstaten utan mest för att hålla dom sysselsatta.

Är det bara fiber du är ute efter så får väl hästarna tillräckligt med fibrer från grovfoder och betfiber. Betfiber innehåller bl.a. pektin som är en lättfermenterad fiberfraktion som bakterierna i hästens grovtarm fermenterar huvudsakligen till acetat som är en snabbt tillgänglig energikälla.

Bark till träd kan innehålla upp till ca. 7% stärkelse men oftast är stärkelsehalten lägre. Stärkelsen bryts sedan ner till glukos (socker) som tas upp av saven när den rinner.

Om man inte har tillgång till en analys så får man göra en bedömning. Ger man endast små mängder urlakad betfor kan man nog räkna med ett energiinnehåll på ca. 10 - 11 MJ/kg foder (räknat på vikten före urlakning) beroende på hur mycket socker man lyckas laka ur.

Exempel:

Ger du 400 g ”naturell” betfor så tillför du 11,2 x 0,4 = 4,48 MJ energi till din häst.

Om man använder det värde på urlakad befor som Erik från NS föreslog, dvs. 12 MJ, och antar att man lyckas få bort 10% socker så väger den urlakade betforn 0,9 x 400 = 360 g och du tillför 12 x 0,36 = 4,32 MJ istället för 4,48 MJ.

Räknar du på den ursprungliga vikten, dvs. 400 g, så bör du således använda 4,32/0,4 = 10,8 MJ som energivärde.

Lyckas du få bort 15% socker så blir det energivärde du ska räkna med istället 12 x 0,34/0,4 = 10,2 MJ.

Hittar bara detta:

Innehållet: 7,5 Mj, 54 g protein, 76 g råfett, 14 g kalcium , 1 g fosfor, 2 g magnesium, 5 g kalium, 0,1 g natrium, 200 mg järn, 10 mg koppar, 150 mg magnan, 0,04 mg selen

Ja alltså det är enbart fiber jag är ute efter. Magjympa. ;)

Men det känns som att det får räcka med hö, halm och betfor. Han känns fin i magen som det är nu och nu äter han 6kg hö, 2-3kg halm, 500g betfor och lite gräs. Blandar höt och halmen för att lura i honom halmen så det är lite osäkert på vad han får i sig varje dag. Men i runda slängar ser det ut sådär. Han har dock fri tillgång på halm som bädd i vindskyddet så han har om han vill ha mer. Känns inte som någon fara att han får i sig för lite så, men eftersom jag vet att han är lite känslig så försöker jag hitta lösningar för att få i honom mer utan att gå upp i vikt. Just nu måste han vila pga en vrickning så därför blir det snålt med hö, han blir så äckligt fet fort. :crazy:

Tanken med sockret är egentligen inte att sänka MJ-intaget som det primära, utan jag funderar lite med det här jäkla sockret. Han har ruskigt lätt att lägga på sig depåer och därför tänkte jag testa och se vad som händer om jag tar bort så mycket socker som möjligt. Känns inte som han behöver socker i onödan när han är sådan som bygger depåer på bog och hals av ingenting typ. Och det blir ju inte bättre av vilan :devil:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar