Sv: Urlakad betfor
Man ser ju skillnad på färgen sen sockret sköljt av- helst i varmvatten.
den blir ju ljus. melassen ger den mörka färgen.
nu kommer jag inte att ge betfor för sanden
Nä men precis!! Man ser ju att vattnet är alldeles mörkbrunt när man sköljer ur det. Och sista avrinningen så är det helt klart.
Jag har också funderat över den där jäkla sanden.. Har som aldrig ätit betfor själv innan, förutom torr. Har alltid geggat ihop all betfor, havre mineraler och sådant i samma bunke. Men nu när jag bara ger betfor och dessutom sköljer den så har jag smakat för att känna skillnad i smaken på sköljd och där man behållt melassvattnet. Och jäklar vad det knastrar i tänderna..
Jag vet fasen inte vad jag ska tycka..
Hästen har ju alltid ätit betfor. Men samtidigt så är hästen lite kolikkänslig. Då känns det ju inte direkt bättre att tillföra sand i maten.. Helt sjukt är det ju. men å andra sidan så käkar de gjord och sand hela tiden när de betar, så frågan är hur mycket är det egentligen i betforen om man jämför med det de får i sig genom betet och allt bök i jorden. Därför har jag inte bestämt mig för om jag tycker det spelar roll eller er.
Ingen alls.
Har du någon näringsdeklaration av produkten?
Personligen undviker jag pelleterade foder, dels för att viktiga näringsämnen som vitaminer ofta förstörs under pelleteringsprocessen, dels för att man ofta tillsätter andra ämnen för att förbättra konsistensen och öka hållbarheten men som hästen kanske inte mår så bra av (t.ex. melass). Jag föredrar mer naturliga fodermedel. Jag ger mina hästar asp- och andra trädgrenar att gnaga på ibland, dock inte för att tillföra något speciellt till foderstaten utan mest för att hålla dom sysselsatta.
Är det bara fiber du är ute efter så får väl hästarna tillräckligt med fibrer från grovfoder och betfiber. Betfiber innehåller bl.a. pektin som är en lättfermenterad fiberfraktion som bakterierna i hästens grovtarm fermenterar huvudsakligen till acetat som är en snabbt tillgänglig energikälla.
Bark till träd kan innehålla upp till ca. 7% stärkelse men oftast är stärkelsehalten lägre. Stärkelsen bryts sedan ner till glukos (socker) som tas upp av saven när den rinner.
Om man inte har tillgång till en analys så får man göra en bedömning. Ger man endast små mängder urlakad betfor kan man nog räkna med ett energiinnehåll på ca. 10 - 11 MJ/kg foder (räknat på vikten före urlakning) beroende på hur mycket socker man lyckas laka ur.
Exempel:
Ger du 400 g ”naturell” betfor så tillför du 11,2 x 0,4 = 4,48 MJ energi till din häst.
Om man använder det värde på urlakad befor som Erik från NS föreslog, dvs. 12 MJ, och antar att man lyckas få bort 10% socker så väger den urlakade betforn 0,9 x 400 = 360 g och du tillför 12 x 0,36 = 4,32 MJ istället för 4,48 MJ.
Räknar du på den ursprungliga vikten, dvs. 400 g, så bör du således använda 4,32/0,4 = 10,8 MJ som energivärde.
Lyckas du få bort 15% socker så blir det energivärde du ska räkna med istället 12 x 0,34/0,4 = 10,2 MJ.
Hittar bara detta:
Innehållet: 7,5 Mj, 54 g protein, 76 g råfett, 14 g kalcium , 1 g fosfor, 2 g magnesium, 5 g kalium, 0,1 g natrium, 200 mg järn, 10 mg koppar, 150 mg magnan, 0,04 mg selen
Ja alltså det är enbart fiber jag är ute efter. Magjympa.
Men det känns som att det får räcka med hö, halm och betfor. Han känns fin i magen som det är nu och nu äter han 6kg hö, 2-3kg halm, 500g betfor och lite gräs. Blandar höt och halmen för att lura i honom halmen så det är lite osäkert på vad han får i sig varje dag. Men i runda slängar ser det ut sådär. Han har dock fri tillgång på halm som bädd i vindskyddet så han har om han vill ha mer. Känns inte som någon fara att han får i sig för lite så, men eftersom jag vet att han är lite känslig så försöker jag hitta lösningar för att få i honom mer utan att gå upp i vikt. Just nu måste han vila pga en vrickning så därför blir det snålt med hö, han blir så äckligt fet fort.
Tanken med sockret är egentligen inte att sänka MJ-intaget som det primära, utan jag funderar lite med det här jäkla sockret. Han har ruskigt lätt att lägga på sig depåer och därför tänkte jag testa och se vad som händer om jag tar bort så mycket socker som möjligt. Känns inte som han behöver socker i onödan när han är sådan som bygger depåer på bog och hals av ingenting typ. Och det blir ju inte bättre av vilan